اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

شوق خدمت در شرق

حضور سه روزه استاندار هرمزگان در شرقی‌ترین نقطه استان و حضور در بخش‌ها و روستاهای کاملا محروم این منطقه یکی از تصمیمات کلیدی و مهم همتی برای زدودن فقر از چهره یکی از استراتژیک‌ترین شهرستان‌های استان بود.

شوق خدمت در شرق

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با نگاهی اجمالی و گذرا به شهرستان بشاگرد بدون نیاز به چشم غیر مسلح هم می توان طوفان فقر و محرومیت را در آنجا مشاهده کرد، شهری با وجود بیش از ۱۵۰ روستا و بالغ بر ۸۰ هزار نفر جمعیت در چهل سال گذشته هیچ گاه نتوانست مهربانی مسؤولین را در حق خود ببیند.

 با گذشت ۴ دهه از عمر با برکت انقلاب و حضور نمایندگان متعدد بومی و غیربومی دولت در استان، این بار مردی از جنس خدمت و تلاش بعد از گذشت حدود دو سال حضورش و با وجود گزارشات مختلف، اما دریافت سیگنال‌های زیاد از عدم وجود کمترین امکانات، آستین همت را بالا زد تا خود شخصا و آن هم به مدت ۷۲ ساعت همه مناطق و روستاهای این شهرستان را مورد بررسی و بازدید میدانی قرار دهد تا بتواند در جهت رفع حتی ابتدایی‌ترین نیازهای منطقه تا اصلی‌ترین آنها تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

قطعاً حضور همتی در شهرستان بشاگرد و آن هم به مدت سه روز متوالی مردم پرمهر و  نجیب این قطعه از خاک ایران زمین را صد چندان امیدوار کرده است که بعد از چهار دهه، نماینده دولت در استان این مقدار از وقت خود را صرف بازدید میدانی و رصد کردن کمبودها برای برطرف کردن آنها و زدودن چهره فقر و محرومیت کرده است.

 با نگاهی گذرا به تصاویر ارسالی از سفر استاندار به قلب محرومیت ایران به راحتی می‌توان شادی را در نگاه و رفتار مردمان این منطقه دید، و مردمانی که زن و مرد، پیر و جوان، دختر و پسر در استقبال از نماینده عالی دولت در این استان حتی بهترین لباس خود را بر تن کرده‌اند تا نشان دهند با وجود همه نامهربانی ها در گذشته اما سخاوت و مهربانی و مهمان نوازی رسم دیرینه آنهاست و مهمان خود را تنها نمی‌گذارند.

 آنجا که لبخند دخترکی که حتی پاپوشی هم ندارد و با پای برهنه چنان از حضور استاندار ذوق زده شده است که نمی داند این حضور را چگونه ارج نهد و تنها سهم خود برای ابراز محبت به استاندار را همان لبخند می‌داند و آن را هم دریغ نمی‌کند، آنجا که می‌شود معنی بخشش و بزرگی را فهمید، آنجا که می‌شود حسرت بر دل مانده مردی را دید که همسر بیمارش در همین جاده های خاکی تا رسیدن به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد، آنجا که زن بارداری برای رسیدن به پزشک در وانت بار ساعت‌ها بر روی جاده‌های ناهموار و خاکی زجر کشید تا فرزندش را به دنیایی معرفی نماید که در رادار مسؤولین قرار نداشت اما نه خود و نه فرزندش به رویاهای خود نرسیدند و هر دو این دنیای خاکی و جاده های ناهموار را ترک کردند تا داغ این هجرت بر دل مرد خانواده بنشیند.

حال حضور همتی در سرزمینی که حالا خود واقعیت‌ها را دیده است و می‌داند برای ساختن این قطعه از هرمزگان نیاز به عزمی دارد که راسخ‌تر از گذشته باید باشد احتیاج به مدیرانی دارد که همچون خود آرامش و آسایش را از خودشان سلب کنند تا شرقی‌ترین نقطه استان هم همچون سایر مناطق به امکانات مطلوب زندگی مهیا شود.

در این سفر تعدادی از مدیران استانی و بالاخص نماینده شرق استان، همتی را همراهی می‌کردند.

 تنها هدف از نگاشتن این مطلب، تلاش‌های مرد سختکوشی است که می‌خواهد تا زمانی که در این استان ماندگار است هیچ نقطه‌ای بیش از این طعم تلخ محرومیت و فقر امکانات را نچشد، بلکه به دنبال گسیل دادن امکانات لازم برای زدودن چهره خاکی آن است، به دنبال نشاندن لبخند بر لبان دختران و پسرانی است که هنوز هم امنیت و راحتی سفر در جاده‌های آسفالته را ندیده‌اند، هنوز هم برای متولد شدن خواهر یا برادری دعا می‌کنند تا مادرشان زنده بماند، آری به راستی باید گفت عزم استاندار  پرتلاش استان برای برطرف کردن همه کاستی‌های شهر و استان ستودنی است.

حالا دیگر نور امیدی در دل همه مردمان این منطقه چنان دمیده است که قطعاً آن دختر و پسر که ذوق زدگی در رخسارشان در سفر همتی بیداد می‌کرد، آینده را چنان روشن می‌پندارند که به زودی از جاده‌های خاکی رهایی خواهند یافت، بهداشت و درمان، مدرسه و دانشگاه، زمین و سالن ورزشی و همه و همه و صد البته با اولویت احداث خواهد شد تا دیگر نگرانی‌های نسل‌های گذشته خود نداشته باشند.

مطمئناً استاندار هرمزگان در این سفر سه روزه واقعیت‌های را دیده که هیچ گزارشی نمی‌توانست آن را بیان کند، مردمانی را دیده است که هیچ روایتی نمی توانست آن را معرفی کند، حقایقی را لمس کرده است که حتی حس لامسه هم نمی‌توانست لمس کند، بر جاده‌های قدم گذاشته است که شاید در دوران زندگی خود تا کنون چنین جاده‌های ناهمواری را ندیده است، فقر بهداشت و مدرسه و امکانات ورزشی را دیده است که در هیچ کجای ایران وجود ندارد،  دختران و پسران صورت سوخته ای را دیده است که آفتاب سوزان آن منطقه نیز نتوانسته از رفتنشان با پای برهنه به مدارس کپری جلوگیری کند.

 آن چه می‌شود از این سفر برداشت کرد دیدن و لمس کردن واقعیت‌هایی است که استاندار هرمزگان خود به شخصه آنان را دیده و لمس کرده است، کمبودهایی است که اولویت آنان برای برطرف کردن، بهتر از هزاران گزارش مشاهده کرده است و در برطرف کردن آنها گام برخواهد داشت.

صد البته که این حضور، توقع کم توقع‌ترین مردم ایران را هم افزایش خواهد داد و منتظر قول‌های مردی هستند که متواضعانه و صادقانه پای درد دل زنان و مردان و جوانانی نشست که در باورشان هم نمی‌گنجید روزی بتوانند استاندار هرمزگان را در روستاهای بی‌امکانات و بهتر بگوییم فاقد امکانات خود ببینند.

حال باید منتظر تصمیمات مهمی باشیم که استاندار برای برطرف کردن کاستی‌های بشاگرد اتخاذ خواهد کرد، تصمیماتی که می‌تواند با اجرایی شدن آنها نام همتی را بر ذهن و قلب تک تک مردان و زنان شرق استان هک کند و برای همیشه ماندگار.

بی شک جامعه رسانه‌ای هرمزگان به دقت تمام وعده‌های داده شده در این سفر را ثبت کرده است و در سررسیدهای ذکر شده از همتی و مدیرانش مطالبه عملکرد خواهد کرد. باشد که گرد رنج و محرومیت برای همیشه از پیشانی بشاگرد زدوده شود.

یادداشت از: علیرضا کناری

انتهای پیام/۸۸۰۴۹/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول