اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

رفیعی: بسکتبال گیلان در سوپر لیگ 99 شرکت می‌کند/ صعود با تیم فوتبال سپیدرود به لیگ برتر

رئیس هیئت بسکتبال گیلان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس گیلان در خصوص مسائل مختلف بسکتبال استان گیلان و نحوه صعود تیم فوتبال سپیدرود رشت به لیگ برتر حرف‌هایی به میان آورد.

رفیعی: بسکتبال گیلان در سوپر لیگ 99 شرکت می‌کند/ صعود با تیم فوتبال سپیدرود به لیگ برتر

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هیئت بسکتبال استان گیلان در 10 سال اخیر سال‌های پرفرازونشیبی را سپری کرد، این هیئت از سال 90 به مدت شش سال بدون برگزاری لیگی منسجم تنها به رتق‌وفتق امور پرداخت، رکود بسکتبال گیلان باعث شد خونی تازه به این هیئت تزریق‌شده و محمد رفیعی تازه‌نفس به جرگه بسکتبالی‌های استان بپیوندد.

رفیعی در نخستین اقدام جدی خود، لیگ‌های مردان و بانوان استان را احیا کرده و کمبود سالن‌های ورزشی را با احداث زمین‌های بسکتبال خیابانی جبران کرد، تیم‌های هیئت بسکتبال استان گیلان تحت مدیریت رفیعی در سه سال اخیر موفق به کسب 9 عنوان کشوری شدند.

رفیعی با حضور در دفتر خبرگزاری فارس گیلان، ضمن گفت‌وگو با خبرنگاران ورزشی این خبرگزاری در مورد شرایط مختلف بسکتبال گیلان، نخستین فستیوال بسکتبال خیابانی در رشت، ارتقای 12 پله‌ای بسکتبال گیلان در کشور، تقدیر هیئت بسکتبال از سوی رئیس فدراسیون بسکتبال و صعود متوالی سپیدرود از لیگ دسته دوم به لیگ دسته اول و لیگ دسته اول به لیگ برتر صحبت‌های جالبی انجام داد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

ارتقای 12 پله‌ای هیئت بسکتبال گیلان در سطح کشور

محمد رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به همدلی و اتحاد در هیئت بسکتبال استان گیلان اظهار کرد: هیئت بسکتبال استان یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین هیئت‌های ورزشی گیلان بوده و ورزشکاران پرشماری را تحویل جامعه ورزش دوست گیلان داده است.

وی با بیان اینکه در سال 96 به‌عنوان متولی هیئت بسکتبال استان گیلان وارد این رشته دانشگاهی شده است، تصریح کرد: با تلاش کلیه اعضای خانواده بسکتبال موفق به ارتقای جایگاه هیئت بسکتبال در سطح استان و کشور شده‌ایم، پیش‌ازاین رتبه 32 را در سطح هیئت‌های ورزشی استان گیلان دارا بودیم که با صعودی 23 پله‌ای به جایگاه نهم دست پیداکرده‌ایم، در میان هیئت‌های بسکتبال فدراسیون نیز از رده هفدهم به رده پنجم رسیده‌ایم.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان با اشاره به مشکلات نخستین روزهای حضور در هیئت بسکتبال افزود: استارت اولیه کارمان را با نبرد آغاز کردیم، نبردی که در جبهه‌های مختلفی بوده و یک‌به‌یک به جنگ مشکلات رفتیم، مشکلات فراوانی در زیرساخت‌هایمان داشته‌ایم که کار را برای استارت مقتدرانه با سختی‌هایی مواجه کرد.

افزایش 8 برابری باشگاه‌های بسکتبال استان

رفیعی با بیان اینکه فعالیتمان در هیئت بسکتبال را به دو بخش تقسیم کردیم، گفت: بخش نخست مربوط به باشگاه‌های ورزشی در سطح استان بوده است، در این بخش به کمک فعالین اقتصادی و علاقه‌مندان به رشته مهیج بسکتبال، تعداد باشگاه‌های ورزشی‌مان را با راهکارهای تشویقی از دو تیم به 16 تیم افزایش دادیم.

وی با اذعان به این نکته که باشگاه‌های ورزشی حضوری فعال در دو عرصه دارند، تصریح کرد: حضور در مسابقات ورزشی، نخستین عرصه‌ای است که باشگاه‌های ورزشی به آن ورود کرده‌اند، دومین عرصه تأثیرگذار باشگاه‌های ورزشی در سطح استان نیز به ترتیب و پرورش استعدادهای ورزشی استان در رده‌های سنی مینی، نونهال، نوجوان و جوانان اختصاص‌یافته است.

رئیس هیئت بسکتبال استان گیلان با اشاره به محدودیت سالن‌های ورزشی در سطح استان گفت: با حمایت بانک‌ها و استانداری گیلان راهکاری اندیشیده و زمین‌هایی برای سرمایه‌گذاران اختصاص دادیم تا نسبت به ساخت سالن‌های ورزشی اقدام کنند، چای رفاه لاهیجان در این عرصه به‌خوبی واردشده و نسبت به ساخت یک سالن ورزشی اقدام کرده است.

گیلان پیشرو در توسعه بسکتبال خیابانی

رفیعی با تأکید بر تنگناهای مالی در ساخت سالن‌های ورزشی افزود: احداث سالن‌های ورزشی در کوتاه‌مدت عملی نبوده و نیاز به هزینه بالایی دارد، لاجرم ایده دیگری به ذهنمان خطور کرده و به کمک فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و شوراهای شهرهای استان، زمین‌های عمومی را به‌صورت زمین‌های ورزشی برای رشته بسکتبال اختصاص داده و بسکتبال خیابانی را راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه بسکتبال سه‌نفره در المپیک توکیو به‌عنوان رشته‌ای المپیکی وارد این رقابت‌ها شده است، تصریح کرد: بسکتبال سه‌نفره متفاوت با بسکتبال پنج‌نفره بوده و استان گیلان در این عرصه پیشرو و پیشگام است، بسکتبال کشورمان در سال 2018 در رده 29 رنکینگ جهانی قرار داشته و این پتانسیل ما را مجاب به استفاده از اساتید فدراسیون در برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری در بسکتبال سه‌نفره کرد، این اقدامات باعث ثبت ایونت‌های (خلق یک رویداد) متعددی در سال 96 شد.

رئیس هیئت بسکتبال استان گیلان با اشاره به پیشگامی در بسکتبال سه‌نفره گفت: بسکتبال سه‌نفره را در سه بخش محله، شهر و استان برگزار کرده و استقبال گرمی از این مسابقات شاهد بودیم، پیشبرد بسکتبال در سطح کشور قابل‌تحسین بوده و جایگاه خوبی به دست آوردیم، گیلان در بسکتبال سه‌نفره پیشگام بوده و زودتر از سایر استان‌ها و پایتخت کشور به این عرصه ورود کرد.

رشت میزبان نخستین فستیوال بسکتبال خیابانی کشور

رفیعی با اشاره به برگزاری نخستین فستیوال بسکتبال سه‌نفره در سطح کشور به میزبانی شهر رشت گفت: در فروردین‌ماه 97 با حضور 16 تیم موفق به برگزاری بسکتبال سه‌نفره (بسکتبال خیابانی) در رشت شده و حضور پرشور علاقه‌مندان و مسؤولین فدراسیون بسکتبال، سروصدای قابل‌توجهی در سطح کشوری برپا کرد.

وی اذعان به استقبال مناسب از نخستین فستیوال بسکتبال خیابانی در رشت افزود: استقبال پرشور از این رویداد باعث میزبانی مجددمان در بهمن‌ماه 97 شده و با ثبت ایونتی دیگر، موفق به برگزاری این مسابقات شدیم، برگزاری مسابقات متعدد خیابانی باعث ارتقای جایگاه بسکتبال کشورمان در سطح بین‌المللی شده و جایگاه ایران در سال 2019 به پنجمین کشور فعال در بسکتبال جهان ارتقا یافت، استقبال از پروسه بسکتبال خیابانی در ایران و پیشگامی گیلان در این عرصه، منجر به تشویق هیئت بسکتبال گیلان از سوی طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال شد.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان از اشتغال‌زایی 64 نفر در پروژه بسکتبال خیابانی گیلان خبر داد و افزود: در پایان سال 97 با 31 زمین بسکتبال خیابانی موفق به پرورش استعدادهای پرشماری توسط مربیانمان با اخذ وجوهی ناچیز شده‌ایم و این زمین‌ها به‌زودی به 100 قطعه افزایش پیدا می‌کند.

برگزاری لیگ بسکتبال بانوان برای نخستین بار در تاریخ بسکتبال گیلان

رفیعی با تأکید بر افزایش 8 برابری تیم‌های بسکتبال استان گیلان در سه سال اخیر گفت: در فاصله زمانی بین سال‌های 90 تا 96 لیگ بسکتبال در استان برگزار نشد، در سال 96 در دو بخش مردان و بانوان به برگزاری لیگ در سطح استان مبادرت ورزیده که برگزاری لیگ بانوان برای نخستین بار در استان گیلان رقم خورده است.

وی با بیان اینکه لیگ بسکتبال گیلان به دلیل وقفه 6 ساله با تعداد کمی در سال 96 برگزار شد، افزود: در سال‌های 97 و 98 لیگ بسکتبال را در دو بخش مردان و بانوان با تعداد تیم‌های بالاتری برگزار کرده و در لیگ 98 تعداد تیم‌های حاضر در لیگ مردان به 15 تیم و در لیگ بانوان به 9 تیم افزایش پیدا کرد.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان با اشاره به اینکه به لیگ بسکتبال مردان و بانوان در سطح بزرگ‌سالان بسنده نکرده است، تصریح کرد: در رده‌های سنی مینی، نونهال، نوجوان و جوانان برای سومین سال متوالی به‌صورت منظم در حال برگزاری لیگ استان بوده و پشتوانه سازی خوبی انجام‌شده است.

کسب 9 عنوان کشوری در سال 97

رفیعی با اشاره به حضور 11 تیم بسکتبال استان گیلان در رده‌های سنی مختلف در سطح کشور گفت: در سال‌های 96 و 97 با حضور 11 تیم در لیگ‌های رده‌های سنی مختلف، حضوری فعال داشته و این مهم در حالی رقم خورد که میان 31 استان کشورمان تنها سه استان در همه 11 رده، تیم‌داری کردند.

وی با بیان اینکه اعزام تیم‌های بسکتبال استان با هزینه‌های سنگینی همراه است، گفت: از محل اعتبارات داخلی و اسپانسرهایمان موفق به اعزام منظم شده و حاصل این اعزام‌ها، پنج رتبه اول تا سوم و چهار رتبه چهارم و پنجم در سال 97 بوده است.

رئیس هیئت بسکتبال استان گیلان با اشاره به حضور پنج تیم قدرتمند از گیلان در لیگ‌های دسته اول، دوم و سوم کشور در دو بخش مردان و بانوان گفت: این حضور پرقدرت، اتفاقی بزرگ در جامعه بسکتبال استان گیلان بوده و تنه به تنه استان‌های مدعی نظیر اصفهان، مازندران، تهران و گلستان زدیم.

واهمه تیم‌های مدعی از رویارویی با گیلان

رفیعی با اشاره به واهمه استان‌های مدعی بسکتبال از رویارویی با بسکتبال گیلان افزود: استان‌هایی که مهد بسکتبال گیلان هستند و تیم‌هایی نظیر شهرداری تبریز که از بازیکنان سوپرلیگی بهره می‌بردند از نبرد مقابل تیم‌های گیلانی واهمه داشته و اغلب با شکست شهر باران را ترک کردند، هزینه این تیم‌ها بیش از 2 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که هزینه تیم‌های گیلانی کمتر از 50 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اعزام 9 بازیکن گیلانی در تیم‌های سایر استان‌ها در سال 97 گفت: در دو سال اخیر در مسابقات کشوری نام بسکتبال گیلان را مجدداً سر زبان‌ها انداخته و در قامت یک مدعی ظاهر شدیم.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان از برگزاری 7 دوره مربیگری و داوری در استان خبر داد و افزود: برگزاری کلاس‌های مربیگری و ارتقا داوری باعث رشدی 300 درصدی مربیان و داوران استانمان شد، در سال 96 تعداد ورزشکارانمان از 300 تن به 3000 تن افزایش پیداکرده که این مهم یکی از افتخارات بنده در هیئت بسکتبال گیلان است.

رفیعی با اشاره به دامنه فعالیت بسکتبال استان از غرب تا شرق گفت: پیش از حضور بنده در هیئت بسکتبال در پنج شهرستان فعال بودیم که این فعالیت به 14 شهرستان افزایش پیداکرده است، شهرهایی نظیر تالش، فومن، صومعه‌سرا، رضوانشهر، رشت، انزلی، آستانه‌اشرفیه، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود و رودسر در حال فعالیت بوده و در پی گسترش بسکتبال به جنوب استان گیلان هستیم.

وی با بیان اینکه اصغر کاردوست افتخار جامعه بسکتبال گیلان است، تصریح کرد: رضا فرید و ملک دوست دو بازیکن گیلانی دعوت‌شده به تیم ملی جوانان بوده و برای نخستین بار در 9 سال گذشته 9 بازیکن گیلانی به اردوی تیم‌های ملی کشورمان دعوت شدند.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان با بیان اینکه تا شرایط ایده آل راه زیادی باقی‌مانده، گفت: اگر پیش‌ازاین از نمره 100 حائز 20 بوده‌ایم و به نمره 50 دست‌یافته‌ایم، با تلاش مضاعف به دستیابی نمره 100 تلاش کرده و می‌خواهیم در قامت یکی از قطب‌های بزرگ بسکتبال کشور ظاهر شویم.

افزایش 9 برابری استعدادیابی

رفیعی با اشاره به تعامل هیئت بسکتبال گیلان و نهادهای آموزشی و دانشگاهی تصریح کرد: در سال 97 با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان هیئت بسکتبال استان گیلان و اداره آموزش‌وپرورش استان در 16 شهرستان استانمان حضور مؤثر داشته و مکان‌های استعدادیابی‌مان از یک مکان به 9 مکان افزایش پیدا کرد، در حال حاضر قسمت اعظمی از مکان‌های ورزشی در اختیار خانواده بسکتبال است.

وی تعامل دوسویه با دانشکده تربیت‌بدنی گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی استان را از دیگر اقدامات مؤثر هیئت برشمرد و افزود: دانشگاه گیلان در تمامی رده‌های سنی بانوان تیم‌داری کرده و آقای خانمحمدی و خانم مهدوی به‌عنوان مربیان دانشگاهی در هیئت بسکتبال استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان با اشاره به هزینه‌های بالای تیم‌داری و برگزاری مسابقات تصریح کرد: در رده سنی بزرگ‌سالان، لیگ استان به‌صورت رفت و برگشتی و در سایر رده‌های سنی به‌صورت متمرکز برگزار شد.

قهرمانی گیلان در مسابقات استعدادهای برتر ورزشی کشور

رفیعی با اشاره به برگزاری نخستین فستیوال استعدادهای برتر ورزشی کشور در رشته بسکتبال گفت: تیم گیلان در رده مختلف در این مسابقات حضور پیداکرده و در دو رده موفق به کسب مقام قهرمانی شد.

وی از حضور دو مربی گیلانی در کادر تیم‌های ملی بسکتبال کشورمان خبر داد و افزود: خانمحمدی در معیت تیم ملی جوانان و شهریار کریمی در معیت تیم ملی نوجوانان بسکتبال کشورمان هستند، گیلان پس از 37 سال دارای یک داور بین‌المللی شده و شاهین مؤمن نژاد در مسابقات بین‌المللی قضاوت کرد.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان با بیان اینکه اخلاق را فدای قهرمانی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در برخی از مسابقات اتفاقاتی غیرورزشی رقم می‌خورد که با درایت امیری رئیس کمیته انضباطی هیئت بسکتبال استان گیلان به‌خوبی این معضلات حل‌شده است، بازیکنان ممکن است با تنبیهات انضباطی مواجه شوند و این تنبیهات حکم ارشاد برای این بازیکنان را دارد.

حضور بسکتبال گیلان در سوپر لیگ 99

رفیعی از تیم‌داری گیلان در سوپر لیگ بسکتبال در سال 99 خبر داد و افزود: رقابت‌های سوپر لیگ بسکتبال هزینه‌های گزافی داشته و در دو سال گذشته با کاهش شرکت‌کنندگان نظیر آرات و مهرام تهران بوده‌ایم، یکی از اهداف هیئت بسکتبال گیلان حضور در سوپر لیگ 99 بوده و در حال رایزنی برای حضور یک باشگاه معروف گیلانی در این مسابقات هستیم.

وی با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور اعزام تیم‌های ورزشی گفت: شرایط فعلی هیئت بسکتبال استان گیلان همخوانی با بودجه تعلق‌گرفته به آن ندارد، گله‌ای به اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان وارد نبوده و آن‌ها نیز از پس هزینه‌های سنگین با توجه به بودجه خود ندارند، تلاشمان استفاده از اسپانسرهای قدرتمند و هزینه شخصی برای اداره امورات بوده و این استمرار ادامه‌دار بوده است.

رئیس هیئت بسکتبال گیلان با اذعان به پتانسیل بالای گیلان در بسکتبال سه‌نفره گفت: گیلان از پتانسیل خوبی در بسکتبال خیابانی برخوردار بوده و انتظارمان دعوت بازیکنان و مربیان گیلانی به تیم ملی بسکتبال سه‌نفره کشورمان در دو بخش مردان و بانوان است، در بخش مردان علی علیزاده و در بخش بانوان شادی عادلی زحمات بسیاری برای بسکتبال خیابانی گیلان کشیده‌اند و این تلاش‌ها ادامه‌دار است.

استفاده از پتانسیل بالای کاردوست در بسکتبال استان

رفیعی با تأکید بر بهره‌گیری از پتانسیل اصغر کاردوست گفت: در سال گذشته سه کلینیک مربیگری توسط وی در پست‌های چهار و پنج برگزارشده و در سال جاری نیز قصد برگزاری سه الی چهار دوره را داریم، در موضوع عدم دعوت وی به تیم ملی، چندین بار با فدراسیون بسکتبال نامه‌نگاری و مکاتبه کردیم ولی چون انتخاب بازیکن‌ها در حیطه فدراسیون نبوده و تنها سرمربی در آن دخیل است، نتوانستیم راهکاری پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه بازیکنان گیلانی برای مسائل مالی در بسکتبال حضور پیدا نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اغلب بازیکنان تیم‌های گیلانی بدون توقعات مالی به این رشته روی آورده‌اند، پولی در بسکتبال در لیگ‌های پایین وجود نداشته و تنها در لیگ‌های کشور در قالب پاداش، هدیه‌ای به بازیکنان داده می‌شود.

رئیس هیئت بسکتبال استان گیلان با اشاره به تنگناهای مالی در برگزاری لیگ استانی گفت: در برخی از فصول تیم‌ها به دلیل مشکلات مالی با یکدیگر ادغام‌شده و یا اسپانسری جدید، جایگزین شده است.

صعود با تیم فوتبال سپیدرود به لیگ برتر

رفیعی با اشاره به سابقه حضور در باشگاه سپیدرود رشت گفت: در لیگ دسته دوم عضو هیئت‌مدیره باشگاه سپیدرود بوده‌ام، در این فصل با تلاش مدیرانی به تعداد کم‌تر از انگشتان یکدست به لیگ دسته اول صعود کرده و در لیگ دسته اول این مدیران به تعداد انگشتان دودست رسیده و بلافاصله به لیگ برتر صعود کردیم.

وی با بیان اینکه حضور سپیدرود در لیگ برتر باعث جذابیت برای برخی علاقه‌مندان به این تیم شد، افزود: در لیگ برتر تعداد هواداران سپیدرود بیشتر شده و عده‌ای با ابراز علاقه به سپیدرود در این باشگاه حضور پیداکرده و با در دست گرفتن مدیریت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث برهم زدن شاکله این تیم مردمی شدند.

مدیرعامل اسبق تیم فوتبال سپیدرود رشت با اشاره به خروج از بدنه مدیریتی این تیم در زمان تصدی‌گری نائب رئیس هیئت فوتبال گیلان در باشگاه سپیدرود گفت: پس‌ازاینکه نائب رئیس هیئت فوتبال گیلان از مدیریت تیم فوتبال سپیدرود کناره‌گیری کرد و تیم را به تن زاده واگذار کرد، با دو شرط به این تیم بازگشتم.

رفیعی با بیان اینکه دو شرط وی برای حضور به‌عنوان مدیرعامل باشگاه توسط تن زاده مالک جدید باشگاه موردقبول واقع شد، تصریح کرد: ایشان بر اساس توافقنامه کلیه شروط را پذیرفت ولی دو اتفاق مهم رخ داد، ایشان موفق به ایفای تعهدات خود نشده و مدیران ورزش استان نیز وقت کافی برای عملی شدن برنامه‌های ایشان ندادند.

وی با اشاره به استعفای زودهنگام از بدنه مدیریتی سپیدرود به دلیل عدم ایفای تعهدات مالک باشگاه گفت: از سپیدرود به‌عنوان مدیرعامل جدا شدم ولی هرگز دل از این تیم نکندم و کلیه امورات سپیدرود را به‌صورت غیرمستقیم دنبال کردم، در یک سالی که در خدمت این تیم نبودم کمک‌های مالی و غیرمالی را به این تیم انجام داده و هرگز سپیدرود را فراموش نکردم.

عضو اسبق هیئت‌مدیره باشگاه سپیدرود رشت با اشاره به بحران مالکیتی این باشگاه گفت: سپیدرود جایگاه رفیعی در فوتبال ایران داشته و با بیش از نیم‌قرن سابقه و هوادارانی پرشور، نیاز به یک مالک قدرتمند دارد، مسؤولین و متولیان امر نیاز است هر چه زودتر سپیدرود را سروسامان داده و با تیمی قدرتمند برای صعود به لیگ برتر بجنگد.

 

انتهای پیام/3389

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول