اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

انتشار عکس‌های‌خصوصی مردم به عنوان گمشده روی یک سایت تبلیغاتی!

عکس های تک نفره و تاسف برانگیزتر عکس های خانوادگی به عنوان آگهی «گمشده» در بخش گمشده های سایت دیوار، چند وقتی است هنرنمایی جدید این سایت را به رخ می کشد.

انتشار عکس‌های‌خصوصی مردم به عنوان گمشده روی یک سایت تبلیغاتی!

به گزارش خبرگزاری فارس، خراسان نوشت:  عکس های تک نفره و تاسف برانگیزتر عکس‌های خانوادگی به عنوان آگهی «گمشده» در بخش گمشده های سایت دیوار، چند وقتی است هنرنمایی جدید این سایت را به رخ می کشد. حرف های یک شهروند که همین دیروز با ما تماس گرفت: «آقا یعنی چه که عکس های زن و بچه مردم را به بهانه گمشده توی این سایت آگهی می کنند، کلی عکس از خانم ها و حتی عکس های خانوادگی رو گذاشتند که مثلا دوست قدیمی من هست و سال هاست از آن ها خبری ندارم و اگر کسی صاحب این عکس را می شناسد به من خبر بدهد.  این خانم ها شاید ازدواج کرده باشند. یعنی چه که توی یک فضای عمومی آگهی میشه؟!اصلاشاید یک شرخر باشد که دنبال صاحب چک می گردد و ...» این شهروند شماره پیام رسان من را می گیرد و چند نمونه از این آگهی ها را که روزهای قبل در این سایت درج شده، برایم ارسال می کند. می گوید: «من چند نوبت برای برخی موارد از این آگهی ها با سایت دیوار تماس گرفتم، تذکر دادم و آن ها هم آن آگهی ها را حذف کردند، چون احساس کردم صاحب این عکس ها که آدم های محترمی هستند حتما راضی نیستند عکس های‌شان این طرف و آن طرف پخش شود...».

10 میلیون مژدگانی  برای یافتن یک زوج
 پس از تماس این شهروند خودم لینک مربوط  را در سایت دیوار چک می کنم، واقعا فاجعه است.در یکی از آگهی ها ، آگهی دهنده 10 میلیون تومان برای یافتن گمشده خود که یک زن و شوهر هستند مژدگانی  تعیین کرده است.
چندی قبل در همین صفحه انتشار آگهی های جذب همخانه خانم مجرد برای آقا در سایت دیواررا گزارش کردیم و از نبود نظارت بر محتوای فضای مجازی گفتیم اما ظاهرا این نبود نظارت نه تنها قرار نیست به سرانجام برسد بلکه در بسترهای دارای مجوز قانونی نیز در حال گسترش است. به طور قطع نظارت بر  تولید کنندگان محتوای غیراخلاقی  در فضای مجازی به ویژه در پیام رسان های خارجی و شبکه های اجتماعی غیر بومی کار ساده ای نیست اما این پرسش مطرح است که آیا نظارت بر محتوای سایت هایی هم که مجوز دارند، امکان پذیر نیست؟

قانون چه می‌گوید؟

جالب اینکه قانون برای این موضوع پیش بینی شده است و این جا هم مثل خیلی موارد دیگر قانون وجوددارد اما به آن عمل نمی شود. علی عابدینی وکیل پایه یک دادگستری درباره این آسیب گفته است: در فضای مجازی هم افشای اسرار و اطلاعات مردم به هر شیوه‌ای مبنی بر سوءاستفاده از افراد جرم محسوب می‌شود و حتی در قانون جرایم رایانه‌ای نیز به انتشار چت و حتی اسکرین‌شات گرفتن از اطلاعات افراد اشاره شده است.

انتشار بدون رضایت اطلاعات مردم
و جالب تر این که قانون تصریح کرده است: «فصل پنجم، ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای می گوید که هرکسی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که به ضرر یا هتک حیثیت منجر شود به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».

یک پرسش از دیوار
یک سوال از مسئولان سایت دیوار دارم؛ آیا شما خودتان حاضرید فردی، عکسی از اعضای خانواده تان را به عنوان گمشده و به بهانه یافتن دوست قدیمی در  فضای عمومی منتشر کند؟
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول