اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آتش زدن«پس‌چر» مهمترین علت آتش سوزی مراتع کرمانشاه است

مدیر‌کل بحران استانداری کرمانشاه گفت: آتش زدن پس مانده‌های محصولات کشاورزی در عرصه مزارع یا همان «پس‌چر» مهمترین علت آتش‌سوزی مراتع و اراضی کشاورزی این استان است.

آتش زدن«پس‌چر» مهمترین علت آتش سوزی مراتع کرمانشاه است

جلیل بالایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: تدابیر لازم در رابطه با حریق‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع سطح استان پیش‌بینی شده است.

مدیر‌کل بحران استانداری کرمانشاه ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار بیش از 100 دستگاه دمنده که قابلیت اطفای حریق به‌ویژه در ارتفاعات را دارد از طریق شهرداری و دهیاری‌ها تامین شده است.

وی ادامه داد: مسئله آموزش و سازماندهی نیروی انسانی به‌ویژه دهیاران، شوراها، فرماندهان پایگاه بسیج، بسیجیان، داوطلبان هلال احمر، سازمان های مردم نهاد و سایر آحاد مردم که عوامل اصلی در اطفای حریق هستند را در برنامه داشته‌ایم.

بالایی مدیریت حریق در لحظات اولیه را راحت‌تر دانست و گفت: حریق باید در زمان طلایی مهار شود هر چه زمان پیش رود مدیریت آن سخت‌تر خواهد بود، حضور به‌موقع نیروهای امدادی و مردمی در زمان اولیه از ایجاد خسارت حریق به مراتع، جنگل‌ها و اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند.

وی به نقش بسزایی مردم محل در راستای اطفای حریق در لحظات اولیه اشاره و بیان کرد: مردم محل آتش‌سوزی باید با تکیه بر امکانات موجود خود در اطفای حریق تلاش کنند در غیر این صورت زمان فرصت را از ما می‌گیرد.

بالایی همچنان آتش‌زدن پس مانده‌های محصولات کشاورزی در عرصه مزارع را مهمترین علت آتش سوزی مراتع استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه کمان‌کان آتش زدن «پس‌چر» یا همان «جار» اراضی زراعی کشاورزی برای آمادگی کشت دوم مهمترین عامل آتش‌سوزی در استان کرمانشاه است.

این مسؤول آتش زدن «پس‌چر» را جرم اعلام کرد و گفت: آتش زدن پس مانده‌های محصولات کشاورزی مزارع برابر ماده 20 «قانون هوای پاک» خلاف قانون است و طبق آن با متخلفان به عنوان مجرم برخورد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها درخواست شده برای جلوگیری از خسارت به عرصه‌های طبیعی از این اقدام کشاورزان جلوگیری کنند و مخلان محیط زیست حتما تحت تعقیب قرار گیرند.

بالایی عامل دوم دخیل در آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها را در بحث گردشگران و طبیعت‌گردان توضیح داد و گفت: گاها افرادی که با سهل‌‌انگاری در روشن کردن آتش یا انداختن فیلتر سیگار ممکن است یک منابع ملی و طبیعی را به آتش بکشند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را ب ثروت ملی وارد کنند.

وی از مردم خواست در برپا کردن آتش در طبیعت دقت لازم را داشته و هنگام ترک محل از خاموش کردن قطعی آن مطمئن باشند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول