اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مشارکت بیش از ۷۰ درصد از مردم مهریز در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهریز از مشارکت ۷۲/۶ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان مهریز در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا خبر داد.

مشارکت بیش از ۷۰ درصد از مردم مهریز در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون

به گزارش خبرگزاری فارس در مهریز، سید مهدی حسینی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهریز برگزار شد اعلام کرد: از جمعیت ۵۵ هزارنفری شهرستان مهریز، تعداد ۲۷۹۲۵ نفر جمعیت بالای ۳۰ سال هستند که از این تعداد ۲۰۲۹۶ نفر معادل ۷۲/۶ درصد از این جمعیت در طرح غربالگری کنترل فشارخون بالا مشارکت داشتند و صد در صد زنان باردار نیز مورد پوشش این طرح قرار گرفتند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهریز همچنین خاطرنشان کرد: ۳۱ پایگاه ثابت در بیمارستان، مراکز درمانی، تأمین اجتماعی، جمعیت هلال‌احمر و کارخانه‌ها و ۳ ایستگاه سیار نیز در سطح شهر و کارگاه‌های کوچک با ۷۰ کاربر به کار غربالگری کنترل فشارخون بالا می‌پردازند. ۹۰ درصد جمعیت فعال در کارخانه‌ها و بخش صنعت تاکنون

وی افزود: با توجه به اینکه افراد زیادی هنوز در این طرح شرکت نکرده‌اند، کسانی که در منزل دستگاه کنترل فشارخون دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی Salamat.gov.ir نسبت به ثبت نتیجه کنترل فشارخون خود اقدام کنند. همچنین مرکز بهداشت حسن بن علی (ع) در مزویرآباد و مرکز بهداشت حسین بن علی (ع) شهرک شهید رجایی هرروز تا ساعت ۱۶ به ارائه خدمات رایگان کنترل فشارخون بالا مشغول هستند.

حسینی تأکید کرد: گروه هدف این طرح، بیماران مبتلابه بیماری کلیوی که تحت تأثیر فشارخون بالا قرار دارند، افراد بالای ۳۰ سال ایرانی و غیر ایرانی و زنان باردار هستند. در حال حاضر از ۱۵ میلیون نفر جمعیت مبتلابه فشارخون در کشور، تنها ۶۰ درصد از بیماری خود اطلاع دارند و نیمی از این تعداد دارو مصرف می‌کنند.

وی هدف از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا را شناسایی افراد مبتلابه فشارخون عنوان کرد و گفت: این طرح به‌صورت رایگان است و افراد مبتلابه مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند تا از عوارض بعدی آن جلوگیری شود. باوجودآنکه اعلام کرده‌اند غربالگری حتی نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال نیز کفایت می‌کند، در مهریز تاکنون بیش از ۷۰ درصد از این جمعیت مورد پوشش این طرح قرارگرفته‌اند.

مدیر کانون بسیج جامعه پزشکی مهریز همچنین در خصوص عوامل ابتلا به فشارخون بالا تصریح کرد: فشارخون بالا از بیماری‌های چندعاملی است، ژنتیک و ارث، عدم رعایت تغذیه سالم و تحرک بدنی، استرس، سبک زندگی و عادت‌های غذایی و رفتاری و عوامل فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد و علیرغم اینکه نمک از ضروریات سوخت‌وساز بدن به شمار می‌رود، مصرف بالای نمک در طب سنتی و طب جدید توصیه نمی‌شود و باید افراد در مصرف نمک احتیاط کنند.

گفتنی است؛ بیماری فشارخون بالا در دنیا به قاتل خاموش معروف است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ میلیون نفر در دنیا به علل مرتبط با فشارخون مبتلا بوده‌اند و از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع پرفشاری خون در ایران افزایش پیداکرده است.

انتهای پیام/۹۰۰۲۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول