اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نعیم قاسم: «معامله قرن» پیش از آنکه آغاز شود، شکست خورد

معاون دبیر کل حزب الله لبنان ضمن انتقاد از نقش اعراب حاشیه خلیج فارس در فروش فلسطین، تأکید کرد که طرح ادعایی صلح آمریکا، پیش از آنکه آغاز شود، شکست خورد.

نعیم قاسم: «معامله قرن» پیش از آنکه آغاز شود، شکست خورد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد که طرح صلح ادعایی آمریکا بین مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» پیش از آن که آغاز شود، شکست خورده است.

قاسم در مصاحبه با روزنامه «الجمهوریه» لبنان تصریح کرد که عامل شکست این طرح، این بود که «مهمترین اصل برای موفقیت هر طرح علیه فلسطین این است که برخی از مردم فلسطین در آن مشارکت داشته باشند و این طرح را بپذیرند؛ یا از طریق راهکار دو دولتی یا فروش قدس».

وی با بیان اینکه اعراب حاشیه خلیج فارس، «نمی‌توانند سهم مردم فلسطین را بفروشند»، درباره علت این مسئله گفت که اعراب قادر نیستند از عملیات فروش حمایت کنند، به خاطر اینکه «فلسطینیها در آن مشارکت ندارند، به همین دلیل، این معامله شکست خورده است».

معاون دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: «از عوامل شکست عوامل قرن این است که هر آنچه رؤسای جمهور پیشین آمریکا از آن می‌گریختند، بدین معنا که قصد داشتند راهکاری ارائه دهند که مردم فلسطین بخشی از آن نباشند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا [آن را] انجام داد... بدین معنا که وی راه را به روی راه حل بست؛ زیرا زمانی که می‌گوید قدس پایتخت اسرائیل است، معنایش این است که وی به مردم فلسطین می‌گوید که من نیاز به موافقت یا امضای شما ندارم».

هدف نشست بحرین، علنی کردن عادی‌سازی روابط بین صهیونیستها و اعراب بود

وی با تأکید بر اینکه تصمیمات آمریکا با وجود ملت فلسطینی که می‌گوید «نه» و حضور یک جریان مقاومت، اجرایی نمی‌شود، درباره نشست بحرین که گام مهمی برای نابودی مسئله فلسین است، اظهار داشت: « به نظر من روندی که در بحرین رخ داد، هدف اصلی آن، معامله قرن نیست، بلکه نشان دادن ظاهری عادی‌سازی [روابط کشورهای] عربی با اسرائیل است. زیرا هر کس، به اظهارات و مواضع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دشمن [صهیونیستی] طی چند سال گذشته بنگرد، می‌بیند که وی بر راه حل با عربها متمرکز است تا بتواند حمایت [کشورهای] عربی از مردم فلسطین را سلب کند و فضایی را به وجود آورد که بر مردم فلسطین فشار وارد شود تا راهکار [پیشنهادی صهیونیستها] را بپذیرند».

تلاش آمریکا و اعراب برای بزک کردن چهره رژیم صهیونیستی

نعیم قاسم با اشاره به مقدمات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نشستهایی که در آمریکا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت، گفت که آمریکاییها و اعراب «تلاش کردند که وانمود نکنند که اسرائیلیها بخش رسمی آن هستند، تا صرفا بگویند که این راهکار آمریکایی-عربی است که با حمایت اقتصادی از فلسطین در ارتباط است و هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد، ولی در ذات آن، عادی‌سازی با اسرئیل است. این نشست نیز برای نشان دادن عادی‌سازی به صورت مستقیم بود؛ زیرا بسیاری از جزئیات معامله قرن هنوز مبهم است و همه به تعویق انداختنها، نشان می‌دهد که برخی از جزئیات هنوز آماده نیست».

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در پاسخ به این پرسش که آیا نگران معامله قرن است، اظهار داشت: «ما ترسی از این معامله نداریم و حزب الله کاملا آن را رد کرده است. ما معتقدیم که آن قابلیت حیات ندارد؛ زیرا طرف اصلی در آن که فلسطین و مردم فلسطین هستند، با اصل و همچنین جزئیات مبهم این طرح موافق نیستند».

فلسطین و قدس باید آزاد شوند

قاسم با اشاره به اینکه هدف بعدی نشست بحرین، اسکان دائمی آوارگان فلسطینی، آن هم با ثمن بخس است، درباره موضع لبنان درباره این اقدام گفت: «در لبنان اجماعی بر سر رد  اسکان وجود دارد. می‌توانم بگویم که تقریبا محال است با وجود اینکه همه ما لبنانی‌ها به حق مردم فلسطین در بازگشت و لزوم آزادسازی فلسطین و قدس قائل هستیم، مردم فلسطین در لبنان اسکان داده شود».

قدرت بازدارنده ایران در برابر آمریکا مانع جنگ بین دو کشور است

وی در بخش دیگری مصاحبه، درباره احتمال جنگ در منطقه، اعلام کرد: «در سطح منطقه، جنگ بین ایران و امریکا را به خاطر ملاحظات بسیاری بعید می‌دانیم که مهمترین آن عبارتست از: ایران یک کشور قدرتمند است که توانمندیهای دفاعی مهمی دارد و مهمتر از آن، اینکه رهبر شجاعی مانند امام خامنه‌ای و ملت فداکاری دارد که تصمیم قاطعش، دفاع از ایران است. دوم اینکه ترامپ بارها اعلام کرده که حضورش در خلیج [فارس] به خاطر پول است و پول زمانی به دست می‌آید که تهدید وجود داشته باشد. هر اندازه سعودیها و سایر [اعراب حاشیه] خلیج [فارس] بترسند، [پول] بیشتری پرداخت می‌کنند. تا زمانی که بدین نحوه پول به دست ترامپ برسد، نیازی به جنگ ندارد. کما اینکه وی از جنگی که می‌تواند آن را آغاز کند، ولی نتواند نتایج آن را کنترل کند، سودی ندارد. این [جنگ] شاید علیه ایران آغاز شود، ولی ممکن است که شعله‌ور شدن منطقه را به همره داشته باشد».

این مسئول در حزب الله لبنان ادامه داد: «تجربه طی دو دهه اخیر ثابت کرده است که محور مقاومت به رهبری ایران در چندین کشور منطقه مانند فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، یمن و سایر کشورها دستاوردهای زیادی داشته است. این در حالی است که رویارویی [ایران] با بخشی از منطقه نبوده، بلکه با ائتلاف بین‌المللی بزرگی به رهبری مستقیم آمریکا و ابزارهای آن در منطقه بوده است».

قاسم با اشاره به روند تصاعدی موفقیتهای محور مقاومت و افزایش شکست محور آمریکایی-صهیونیستی، سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در تبیین اظهارات خود به عنوان نمونه اعلام کرد.

نشست قدس علیه ایران شکست خورد

وی درباره نشست آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر سوریه که در قدس اشغالی برگزار شد، خاطر نشان کرد، صهیونیستها بسیار بر این نشست حساب باز کرده و معتقد بودند که برگزاری آن، در اراضی اشغالی به همراه دو کشور ابر قدرت، بیانگر گزینه‌های سیاسی خواهد بود که در نشست مطرح شد و فکر می‌کردند که به سود این رژیم تمام خواهد شد، ولی شکست مفتضحانه آن، از آغاز نشست مشخص بود و نماینده روسیه نیز در آن، از جمهوری اسلامی ایران، حمایت کرد.

کاهش تهدیدهای علنی صهیونیستها علیه حزب الله

این مسئول در حزب الله با بیان اینکه تهدیدهای علنی رژیم صهیونیستی علیه این جنبش کاهش یافته، تصریح کرد، اظهارات صهیونیستها مایه تمسخر این رژیم شده؛ زیرا همه گزارشها از نقاط ضعف صهیونیستها حکایت و تأکید دارد که این مسئله باعث شده که نتوانند هیچ تجاوز نظامی گسترده‌ای انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول