اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

هزینه‎های سازش چندین برابر مقاومت است/ 1000 متخصص از صنعت هسته‎ای بیکار شدند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که اگر برجام بد است چرا آمریکا از آن خارج شده است، گفت:این موضوع تقسیم کار آمریکا با اروپا بود.

هزینه‎های سازش چندین برابر مقاومت است/ 1000 متخصص از صنعت هسته‎ای بیکار شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،حجت‎الاسلام سیدمحمود نبویان شامگاه پنجشنبه در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیرماه در مسجد جامع گرگان اظهار کرد: شهید بهشتی مظهر یک تفکر بود و چیزی که حائز اهمیت است فهم تفکر این شهید بزرگوار است.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی اگر مظلوم بود ظالمی هم در ایران وجود داشت و تفکری که در مقابل تفکر شهید بهشتی ایستاده، تفکر لیبرالیسم بود که امروز هم وجود دارد و شهید بهشتی توانست این خط را بشناسد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهشتی ایستاد و شهید شد و این به معنای تفکر ایستادگی و مقاومت است.

نبویان افزود: 14 خرداد امسال مقام معظم رهبری در مرقد امام( ره) تنها به ویژگی تفکر امام(ره) یعنی مقاومت تمرکز کردند و فرمودند «مقاومت هزینه دارد».

هزینه‎های سازش چندین برابر مقاومت است

وی تأکید کرد: در مقابل تفکر مقاومت تفکر سازش وجود دارد و  سازش هم هزینه دارد اما هزینه‎های سازش چندین برابر مقاومت است و این در حالی است که برخی می‎گویند اگر سازش کنیم مشکلات مردم حل می‎شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  یادآور شد: دو تفکر مقاومت و سازش وجود دارد و تفکر مقاومت تفکر اسلام و تفکر شهید بهشتی است و تفکر سازش متعلق به لیبرالیست‎ها و کسانی است که به دنبال تسلیم هستند.

نبویان با طرح این سوأل که چه کسی در کشورمان به دنبال تسلیم است، گفت: بعد از توافق ژنو که در آن زمان نماینده مجلس و نماینده تهران بودم مسؤول مستقیم مذاکرات هسته‎ای در مجلس گفت «یک رویکرد تقابل و یک رویکرد تعامل است» و گفت نظام به سراغ گزینه دوم یعنی تعامل رفته و تقابل را کنار گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد:تقابل به معنی مقاومت است و تعامل به معنای سازش است که این دولت پرچم سازش را برافراشته است.

افرادی که دم از مذاکره با آمریکا می‎زنند سردمدار تسلیم هستند

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چرا مقام معظم رهبری می‎فرماید« اگر سازش کنیم هزینه‎های آن چند برابر مقاومت است»، افرادی که دم از مذاکره با آمریکا می‎زنند سردمدار تسلیم هستند.

نبویان افزود: این دولت با پرچمداری سازش، دو پرونده را در کیسه ملت ایران انداخت که پرونده برجام و FATF و CFT از جمله آن است.

وی با بیان اینکه مذاکره کنندگان در دو جا متن برجام و گزارش‎های آژانس بین‎المللی تقلب کردند، افرزود: باید بیندیشیم که تفکر سازش به نفع ما شد یا خیر ، سازش هزاران برابر تفکر مقاومت هزینه دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی متذکر شد:برجام 6 بخش دارد و یک متن برجام و دوم پنج ضمیمه آن است، ما در برجام تعهداتی داشتیم و عقب نشینی هسته‎ای از تعهدات ما بود و برداشتن تحریم‎ها تعهدات طرف مقابل بود همکاری‎های صلح آمیز و کمیسیون مشترک نیز در برجام مطرح بود.

نبویان با بیان اینکه در برجام کمیسیون مشترک هشت نفره مطرح است، افزود: کمیسیون مشترک هشت عضو دارد و 16 وظیفه دارد در 15 مورد آن اگر قرار است به نتیجه برسد اجماع آراء لازم است و هر هشت عضو باید رأی بدهند و اگر یک کشور مخالفت کند کارایی ندارد و تنها یک جا گفتند هشت رأی لازم نیست و آن مکانی است که قرار است اماکن نظامی ما را جست‎وجو کنند.

وی با بیان اینکه این سوال مطرح می‎شود که مگر مسؤولان خارجه ما توافق کردند که مکان‎های نظامی ما را هم بازدید کنند، افزود: مقام معظم رهبری در انتهای فروردین نهیب زدند و فرمودند «مبادا به بهانه نظارت اجازه دهید مراکز نظامی ما را هم بگردند» و آقایان سه ماه بعد دسترسی به تمام اماکن نظامی را  تعهد کردند و بازگشتند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته گفتند ایران می‎تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند و کمیسیون مشترک برعهده آمریکا است و اینجا کمیسیون مشترک گفته هشت رأی لازم ندارد و پنج رأی از هشت رأی کافی است.

ایران قبل انقلاب برای توسعه نیاز به 1000 مگاوات برق هسته‌ای داشت

نبویان به فواید صنعت هسته‎ای اشاره کرد و افزود: صنعت هسته‎ای فواید بی‎شماری دارد و بشریت برای برخورداری پایدار از برق به سراغ تولید برق هسته‎ای رفته است

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب در بررسی‎هایی که کارشناسان خارجی از ایران داشتند بیان شده بود که ایران برای دستیابی به توسعه نیازمند 20 هزار مگابایت برق هسته ای است و امروز بعد از 40 سال انقلاب اسلامی یک هزار مگابایت برق هسته‎ای داریم چه کسی مانع پیشرفت کشور است؟.

نماینده مجلس سابق شورای اسلامی با بیان اینکه هر زمان تفکر سازش آمد منتظر تعلیق و تعطیلی باشید، افزود: راکتور هزار مگابایتی بوشهر برای آغاز به کار نیازمند 90 تن مواد غنی شده سه و نیم تا پنج درصد است و ما سالانه 30 تن نیاز داریم و چون ما نمی‎توانیم تولید کنیم از روسیه به مبلغ 60 میلیون دلار می‎خریم.

نبویان با بیان اینکه یکی از فواید هسته‎ای ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد است، تأکید کرد: ظرفیت سایت نظنز 48 تا بیش از 50 هزار سانتریوفیوژ است تا 30 تن را از طریق آن تولید کنیم.

وی گفت: در زمان دکتر جلیلی 11 تن اورانیوم سه و نیم درصد تولید کردیم و آمریکا از ظریف تعهد گرفت که ملت ایران حق نگه‎داری 11 تن را ندارد و باید همه آن را به خارج بفرستد و در نهایت 300 کیلوی آن را نگه دارد و از این میزانی که غربی‎ها اجازه دادند در حال حاضر ما عقب‎نیشینی کردیم و تنها 160 کیلو نگهداری می‎کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: غنی‎سازی 20 درصد اورانیوم بسیار اهمیت دارد 800 تا یک میلیون بیمار سرطانی ما نیاز به رادیو دارویی‎هایی هستند که در راکتور تهران تولید می‎شود و نیاز به اورانیوم  20  غنی‎شده است.

نبویان خاطرنشان کرد: آمریکا در برجام از ایران تعهد گرفت ملت ایران حق نگه‎داری یک گرم سوخت 20 درصد را ندارد و به دستور آمریکا چهار سال است که یک گرم سوخت 20 درصد تولید نمی‎شود و حتی خط تولید آن هم جمع شده است و آنها تعهد کردن در قبال این کار پنج کلیو پنج کیلو به ما اورانیوم بدهند و با این شرایط بیماران ما که به دارو نیاز دارند چه کنند؟.

وی یادآور شد: آمریکا به ایران گفته ایران حق ندارد سانتریفیوژ بالاتر از نسل یک داشته باشد و آقای ظریف و روحانی تعهد کردند که این کار را انجام می‎دهند.

یک هزار متخصص از صنعت هسته‎ای بیکار شدند

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک هزار متخصص از صنعت هسته‎ای بیکار شدند و به همین دلیل است که هزینه تفکر سازش هزار برابر مقاومت است، متذکر شد: نه تنها صنعت هسته‎ای بلکه دانش هسته‎ای در حال نابودی است در نظنر سه و نیم تا 20 درصد غنی‎سازی داشتیم که آمریکا گفت ملت ایران حق تولید 20 درصد را ندارد و تنها اجازه دارد سه و 67 درصد را تولید کنند و متخصصان ما اجازه تولید یک گرم غنی سازی بیشتر از سه و 67 درصد اورانیوم را ندارند.

وی به سایت فردو اشاره کرد و گفت: در فردو 3.5، پنج و 20 درصد غنی سازی داشتیم در لوزان با پرچم سازش سه توافق داشته است در ژنو اعلام کرد فردو را داشته باشد اما خروجی نداشته باشد و همه غنی سازی ها اکسید شود و در لوزان آمریکا گفته در فردو غنی سازی ممنوع شود و در این زمینه تعهد داده شده و الان چهار سال است که متخصصان ما به دستور آمریکا حق غنی‎سازی را ندارند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکره کننده اصلی می‎گفت «می‎خواهیم از غرب اجازه بگیریم حالا که صنعت هسته‎ای متوقف شده دانش هسته‎ای نابود نشود.»، افزود: کارخانه تولید سانترفیوژ چهار سال است که حتی یک سانترفیوژ هم نمی‎تواند تولید کند.

نبویان یادآور شد: آمریکا در لوزان گفته غنی‎سازی ممنوع و سه ماه بعد اعلام کرد دانش غنی‎سازی هم ممنوع است که آقای ظریف نسبت به آن تعهد داده است.

وی گفت: آمریکا دستور تعطیلی غنی‎سازی، دانش غنی‎سازی و جمع‎آوری سانترفیوژها را می‎دهد و در خاک خودمان آمریکا باید جای انبار نگهداری سانترفیوژها را مشخص کند.

برجام کشور را به سمت جنگ بُرد

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقایان به دستور آمریکا  قلب راکتور اراک را بتن‎ریزی کردند و کنار آن عکس یادگاری گرفتند، افزود:  برجام نه تنها سایه جنگ را حذف نکرد بلکه کشور را به سمت جنگ برد     

نبویان به دروغ برخی از رسانه‎های اصلاح‎طلب در مورد عدم بتن‎ریزی قلب راکتور اراک اشاره کرد و افزود: در برجام گفتند قلب راکتور اراک بتن‎ریزی شود و نه هر بتنی و باید متخصصان بین‎المللی آژانس حضور داشته باشند که بتن‎ریزی طوری باشد که غیرقابل استفاده برای مصارف هسته‎ای آینده شود و این به معنای آن است که راکتور دیگر به درد جایی نمی‎خورد.

وی بیان کرد: آمریکا در برجام تعهد گرفت ایران حق نگه‎داری یک گرم سوخت مصرف شده را نداشته باشد و باید تمامی سوخت‎های مصرف شده و تمامی راکتورهای حال و آینده که ملت ایران خواهد ساخت را تحویل دهیم و این آینده یعنی مشخص نیست چند نسل از این نعمت محروم شدند!.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا از برجام خارج نشده و این یک بازی است و برای ما طراحی شده، افزود: اروپایی‎ها پازل دوم این بازی هستند و با روی‎کار آمدن ترامپ آمریکا به دنبال این است که عوامل اقتدار ایران نفوذ در منطقه و قدرت موشکی را از ایران بگیرد.

مذاکره‎کنندگان اصلی هسته‎ای یک بار هم برجام را بادقت نخواندند!

نبویان با بیان اینکه برجام خوب یا بد باید به اسم دو نفر حسن روحانی و علی لاریجانی نوشت، افزود: مسؤولان مذاکره‎کنندگان اصلی هسته‎ای یک بار برجام را با دقت نخواندند،15 جلسه با آقای عراقچی، 10 جلسه با آقای ظریف و دیگران نشستم و بیان می‎کردند که دسترسی به اماکن نظامی ندادیم اما بعد از بررسی متوجه شدیم دسترسی به اماکن نظامی در برجام وجود دارد.

وی با بیان اینکه در یکشنه سیاه مجلس در  20 دقیقه برجام به تصویب رسید، افزود:  آقای ظریف در مجلس بیان کرده بود که هر چه در برجام در باب تحریم‎ها آمده است باید لغو شود، اصلا کلمه تعلیق نیامده این در حالی است که در برجام بارها واژه تعلیق آمده است و وقتی به وی نشان دادم بیان کرد که من اصلا اینها را ندیدم!!

مشکلات کشور با وزرای هزار میلیاردی حل نمی‎شود /ضعیف‎ترین نیروها با پرچم تسلیم برای مذاکره با آمریکا رفتند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه ما ضعیف‎ترین نیروها را با پرچم تسلیم برای مذاکره فرستادیم، افزود: این سوال مطرح می‎شود که اگر برجام بد است چرا آمریکا خارج شده است، این موضوع تقسیم کار  آمریکا با اروپا بود، برای این موضوع است که بیان می‎کنند که آمریکا از برجام خارج شده شما باید حتماً در برجام بمانید.

نبویان افزود: اگر می‎خواهید اقتصاد را حل کنید وزرای هزار میلیاردی به فکر مردم نیستند و با اینها مشکل کشور حل نمی‎شود، باید اقتصاد مردمی را بیاوریم و به فکر مردم باشیم، مردم دیگر از شنیدن خبر اختلاس خسته شدند البته ما از قوه قضاییه برای این برخوردها تشکر می‎کنیم و باید این برخوردها بیشتر شود.

خروجی برجام نابودی اقتصاد بود

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قرار بود تحریم‎های بانکی در 27 دی ماه 1394 برداشته شود اما چند ماه دیگر چهار سال از این تعهد می‎گذرد و هنوز تحریم‎های بانکی برداشته نشد.

نبویان یادآور شد: برجام خسارت محض است، آمریکا گفته اگر صنعت هسته‎ای را بگذارید کنار من رابطه بانکی را برقرار می‎کنم و امروز شرط جدید گذاشت که اگر حاج قاسم سلیمانی را به من تحویل دهید من تحریم‎های بانکی را برمی‎دارم و دولت تعهد داد و مجلس هم تصویب آن را نیز تصویب کرد.

وی خاطرنشان کرد: خروجی برجام نابودی اقتصاد شد و سند دوم FATF است که نام حاج قاسم  سلیمانی در آن قرار دارد و بنا است اقتدار ملت ایران که در قدرت هسته‎ای، نفوذ منطقه و موشکی را از ما بگیرند.

آمریکا 20 سال است که در منطقه از ایران شکست خورده

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر برجام بد است چرا اتحادیه اروپا این همه به دست و پا افتاده است این به معنای تقسیم کار است و یعنی آمریکا از برجام خارج نشده است.

نوبیان افزود: موضوع FATF ابتدا از  هفت کشور مطرح شد و بیان کردند که اگر کشورهای دیگر می‎خواهند با ما رابطه داشته باشند باید شرایط ما را بپذیرند و یک مورد آن است عدم پولشویی است تاکنون 20 کشور پذیرفتن و جی هفت به جی بیست تبدیل شده است.

وی گفت: بر اساس گفتمان این کشورها پول نباید به سمت تأمین مالی تروریسم برود در FATF دو کشور اسرائیل و عربستان نظارت می‎کنند و ما موظف شدیم تمام تراکنش های مالی و داخلی و خارجی را به FATF بدهیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اسرائیل نزدیک یک ماه است که عضو FATF شده است و قرار است با اجماع آرای این کشورها، ایران از لیست سیاه خارج شود و  آیا اسرائیل قرار است به این مسأله رأی بدهد؟

نبویان افزود: دو سال است که هنوز FATF تصویب نشده اما دولت این اطلاعات را جمع‎آوری می‎کند و تراکنش تمام اطلاعات دهنده و گیرنده در بانک مرکزی ثبت می‎شود.

وی ابراز کرد:  قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم داخلی زمستان 1394  در مجلس به تصویب رسیده بود اما قانون ما چه اشکالی داشت که آمریکا و کشورهای غربی نپذیرفتند؟ آنها می گوید تعریف خود را از ترویست باید عوض کنید و دولت تعهد کرده که تعریف آمریکا از تروریسم را بپذیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریست که به تصویب رسیده شده  در «تبصره دو ماده یک» آمده  امور مالی برای مقابله از سلطه اشغال خارجی، استعمار و سلطه‎پذیری انجام می‎شود از مصادیق تروریسم نیست و تعریف غرب از تروریست چیز دیگری است و تأکید کردند که ما باید بدون پیش شرط FATF  را بپذیریم.

نبویان به نتایج تفکر مقاومت و اقتدار نظام اشاره کرد و متذکر شد: دشمن داعش را پدید آورد تا مسلمانان شیعه و سنی را مثل کاتولیک‎ها و گرجستانی‎ها که 30 سال با هم جنگیدند به جان هم بیندازد ولی مقام معظم رهبری بساط آنها را جمع کرد.

وی گفت: دشمن درصدد بود در منطقه کشورهای اسلامی را تجزیه کند و مسأله کردستان عراق را به راه‎انداخت و برای شکست جبهه مقاومت تلاش کرد اما با درایت  مقام معظم رهبری همه این موضوعات برچیده شد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 20 سال است که آمریکا از ایران در منطقه شکست خورده است، افزود:  دشمن دیگر جرأت حمله به ما را ندارد، امام(ره) به بسیج جهانی تاکید کردند و این مهم با مذاکره به‎وجود نیامده است.

انتهای پیام/83018/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول