اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

قدیری‌ابیانه: درباره درآمدهای نفتی کشور باورهای غلطی وجود دارد

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه درباره مقدار درآمدهای نفتی کشور باورهای غلطی وجود دارد، گفت: حتی استاد و دانشجو درباره اندازه درآمدهای کشور دچار توهم هستند.

قدیری‌ابیانه: درباره درآمدهای نفتی کشور باورهای غلطی وجود دارد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های بیانیه گام دوم که با موضوع عدالت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، با بیان اینکه احساس بی‌عدالتی خیلی مهمتر از بی‌عدالتی است، گفت: به طور عمومی نگاه این است که عدالت قربانی زیاده‌خواهی و فساد مسؤولان شده است و این هم تا حدود زیادی ناشی می‌شود از یک تصور غلطی که از اندازه درآمدها و اندازه اختلاس‌ها است.

وی با بیان اینکه درباره مقدار درآمدهای نفتی کشور باورهای غلطی وجود دارد، افزود: بنده هر جا می‌روم استاد و دانشجو درباره اندازه درآمدهای کشور دچار توهم هستند و فکر می‌کنند درآمد نفت ماهی ۱۰ میلیون، ۵۰ میلیون یا ۳۰۰ میلیون برای هر نفر است. در حالی که پارسال ۹۶ میلیارد هزار تومان برای صادرات نفت و گاز و میعانات گازی پیش‌بینی شده بود که این می‌شود نفری ۱۰۰ هزار تومان! و این را ما نتوانستیم به مردم بگوییم.

قدیری ابیانه یادآور شد: حتی اگر تمام تحریم‌ها برداشته شود ما نمی‌توانیم در آینده هم صادرات نفت را به روزی ۲.۵ میلیون بشکه برسانیم که با این حساب هم ماهیانه کمتر از یک بشکه نفت صادرات می‌شود. با این حال هر جا می‌رویم می گویند که این درآمد را می‌خورند و می‌برند چون فکر می‌کنیم به ازای هر نفر ده‌ها میلیون در ماه نفت صادر می‌شود!

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک اظهار داشت: برخی مردم می‌گویند در کویت یا قطر به مردم فلان مقدار یارانه می‌دهند، در حالی که یک سال صادرات نفت یک کویتی یا قطری مساوی است با ۶۰ سال صادرات یک ایرانی، چرا این را به مردم نمی‌گویید؟ در مورد اختلاس‌ها هم همین‌طور است و مردم فکر می‌کنند به ازای هر اختلاس به مردم ده‌ها میلیون تومان می‌رسد. این زمینه اغتشاش است ولی هیچ کس نیامد این مسأله را برای افکار عمومی روشن کند و این تصور غلط را باید از بین ببریم.

وی اضافه کرد: گفته شد سال گذشته ما ۷۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، ارز آزاد ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان که ۷۰۰ هزار میلیارد تومان فاصله این دو ارز است که این رانت و ۱.۵ برابر کل بودجه عمومی کشور است تا این را درست نکنیم نمی‌توانیم جلوی فساد را بگیریم. 

قدیری ابیانه افزود: قوه قضائیه مسؤول مبارزه با مفسد است و آن کسی که می‌تواند ریشه فساد را بخشکاند دولت است. دولتی که ارز ۴۲۰۰ تومان می‌دهد برای لوازم آرایشی، خودروی لوکس خارجی و .... و بعد در بازار آزاد فروخته می‌شود.

وی در پایان با انتقاد از قیمت غیرواقعی سوخت، گفت: ما یک عده را فقیر کردیم که از جیب آنها به یک عده ثروتمند یارانه بدهیم! آنهایی که واقعی شدن قیمت سوخت مخالفت می‌کنند آیا متوجه هستند با چه چیزی مخالفت می‌کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول