اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تبریز8.4 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری دارد/ پهنه شمالی تبریز بیشترین حاشیه‌نشین را دارند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به مجموع بافت‌های ناکارآمد شهری استان در بین ۳۱ شهر جمع‌بندی شده است، گفت: مجموع مساحت ناکارآمد شهر تبریز 8 هزار و 439 هکتار است.

تبریز8.4 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری دارد/  پهنه شمالی تبریز بیشترین حاشیه‌نشین را دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز بدر شکوهی پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده آذربایجان‌شرقی و کارگروه ارتقاء وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در فرامینی فرموده‌اند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی اگر دین اسلام را قبول ندارید و ایران را قبول دارید باید به این موضوع و حل آن وارد شوید.

وی در تشریح ابلاغ ساختار جدید کارگروه، گفت: گزارش تفاهم‌نامه‌‌های منعقده سازمان امور اجتماعی کشور با برخی دستگاه‌های اجرایی حوزه فرهنگی اجتماعی اهم مصوبات جلسه شماره ۱۱۶ و ۱۱۷ شورای اجتماعی کشور، گزارش اقدامات ایجاد دفتر تسهیل‌گری در محلات حاشیه شهر تبریز و گزارش اقدامات طرح توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ابلاغ ساختار جدید کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی سلامت زنان و خانواده، آیین‌نامه اجرایی جدید شورای برنامه‌ریزی و توسعه اصلاح مصوبه جلسه هیات وزیران است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی  با بیان اینکه کلیات ساختار کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده از ادغام سه کارگروه بانوان، خانواده سلامت و امنیت غذایی اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده است، یادآور شد:  این کارگروه‌ها شامل ۲۹ عضو ثابت، ۱۵ عضو متغیر و یک نفر از اشخاص حقیقی که حداقل یکی از بانوان و دو نفر از سازمان مردم نهاد می‌باشند.

شکوهی خاطرنشان کرد: نکات مهم آیین‌نامه اجرایی جدید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کارگروه‌ها می‌توانند با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تناسب موضوع کاری ایجاد شود.

وی افزود: ایجاد و برگزاری هرگونه کارگروه در کمیته تنظیم شده به علاوه بر مراقبت مازاد وظایف شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است که کاربرد‌های ذیل آن در استان و شهرستان مجاز نخواهد بود و اعضای جلسه به شخصاً باید در جلسه کارگروه حضور یابند.

معاون اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی با ارائه اولویت‌های ابلاغی عمومی و تخصصی حوزه فرهنگی و اجتماعی، گفت: این اولویت‌ها و از طرف وزیر کشور به استانداری‌ها اعلام می‌شود که اولویت عمومی آن رعایت اعتدال در قالب مناسبت و پرهیز از ورود به مناقشات سیاسی و پیش‌بینی مشکلات است که تدابیر مناسب برای مقابله موثر با برنامه‌ریزی برای مقابله با آثار تحریم‌ها و بسیج امکانات استان، نظارت بر ذخایر کالاهای اساسی و حیاتی اقدام لازم و به موقع در این حوزه انجام گرفته است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اولویت‌های تخصصی حوزه فرهنگی و اجتماعی، تصریح کرد:  ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی در چارچوب اصل مشارکت‌پذیری، اجتماعی و رصد و پایش مستمر به وضعیت آسیب‌های اجتماعی و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های اجتماعی فرهنگی هنری و اقتصادی استان برای مدیریت و یا تقویت نهادهای مدنی فعال، بررسی امکان جابه‌جایی سکونتگاه‌های غیر رسمی، شناسایی عوامل موثر بر بروز حاشیه‌نشینی و فراهم آوردن امکانات به نفع عوامل در نقطه مبدا از جمله این اولویت‌ها می‌باشد.

وی  در ادامه برای ارتقاء زیرساخت‌های تفریحی، فراغت، ورزشی در استان، تاکید بر زیرساخت‌های ورزشی کرد و عنوان داشت:  فعال‌سازی سمن‌های حضور زنان و حمایت از زنان کارآفرین استان، ارائه آموزش‌های لازم به والدین برای بهبود فضای ارتباطی درون خانواده و آگاهی از نحوه مواجهه با مسائل چالش‌ها زمینه را فراهم می‌کند.

شکوهی، اعتبارات تخصصی به دستگاه‌های عضو ستاد را ۲۴ میلیون و ۷۳۵ هزار ریال اعتبار  در حوزه اجتماعی برای استان برشمرد و گفت:  تعداد دستگاه‌های طبق تفاهم‌نامه با وزارت کشور ۲۲ دستگاه است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی  با بیان اینکه برای توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی محلات حاشیه‌نشین شهرهای استان اقدامات زیادی انجام گرفته است، تصریح کرد: وزارت کشور نباید خودش را عقب بکشد و از بحث حاشیه‌نشینی دور باشد به طوریکه وزارت کشور خود را  باید در مرکز حاشیه‌نشینی ببیند.

شکوهی گفت: باید حاشیه شهرها در کنار بافت‌های فرسوده داخل شهر مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در کمک‌رسانی به مردم و توانمند‌سازی آنها از نظر شرعی، اخلاقی، انقلابی، قانونی و اجتماعی مسوول هستیم، ادامه داد: مناطق اسکان غیر رسمی باید، ساماندهی شود و با تغییر، تحول و توانمندسازی به جوانان آموزش دهیم تا مسائل اجتماعی را حل کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی  ابراز کرد: مصوبه جلسه ۱۱۶ و ۱۱۷ شورای اجتماعی کشور با موضوع ساماندهی مناطق حاشیه نشین می‌باشد.

وی متذکر شد: فراهم کردن خدمات زندگی برای ساکنان مناطق حاشیه‌نشین، ضرورت ایجاد توان در نظامات مختلف اداری، مدیریت بانکی خدماتی، مسوول بودن وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در حوزه کالبدی حاشیه‌نشین و اجرایی از مهم‌ترین برنامه‌هاست.

شکوهی خاطرنشان کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای اجتماعی کشور موظف به تامین منابع و ابلاغ بخشنامه‌های لازم به رده‌های استانی برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌ها و ارائه خدمات پیشنهادی دفاتر تسهیل‌گر مستقر در مناطق حاشیه‌نشین هستند.

وی در ادامه به نقش رسانه‌ها در امر مبارزه با حاشیه‌نشینی اشاره کرد و اضافه کرد: باید، همه این اقدامات با پیوست رسانه‌ای انجام گیرد.

شکوهی با اشاره به مجموع بافت‌های ناکارآمد شهری استان آذربایجان‌شرقی در بین  ۳۱ شهر جمع‌بندی شده است، گفت: مجموع مساحت شهری ۴۱ هزار و ۷۵۲ هکتار است و آنچه قابل تامل می‌باشد مساحت بافت تاریخی به میزان ۷۰۷ هکتار و مساحت بافت ناکارآمد میانی ۳ هزار و ۸ هکتار و مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی ۴ هزار و ۴۲۳ هکتار است که مجموع همه آنها ۸ هزار و ۴۳۹ هکتار می‌شود.  

وی با بیان اینکه تعداد پهنه‌های حاشیه‌نشینی در تبریز اعم از پهنه شمالی، جنوبی، آخماقیه، پارک بزرگ است، بیان داشت: تعداد محلات حاشیه‌نشین ۱۸ محله تبریز است که تعداد جمعیت بر حسب آنچه اعلام شده است، جمعیتی معادل ۴۰۰ هزار نفر که معادل یک چهارم جمعیت کل شهر تبریز است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی ، ابراز کرد: بیشترین میزان ساکنان در پهنه شمالی با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر است که در بخش حاشیه جنوبی اتوبان پاسداران زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: طرح‌های توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌ای با عنوان طرح ایجاد و فعال‌سازی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی و توانمندسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین با محوریت مهارت آموزی و اشتغال‌زایی است که چهار دفتر توانمندسازی و کاهش اجتماعی در تبریز ایجاد شده است‌.

شکوهی تصریح کرد: جمعیت ساکن در منطقه ملازینال ۲۱ هزار و ۳۴۸، خلیل‌آباد ۲۸ هزار و ۴۴۸، ایده‌‌لو ۹ هزار و ۷۹۳ نفر و قربانی ۱۲ هزار و ۵۴۹ نفر است و به عبارت دیگر ۸۰ هزار نفر از ساکنان مناطق حاشیه‌نشین تحت پوشش دفاتر چهارگانه قرار گرفته‌اند.
 

 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول