اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

جبران عقب‌افتادگی کردستان کار دولت نیست!/ ظرفیت مرزهای کردستان مورد توجه قرار نگرفته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: جبران عقب‌افتادگی کردستان کار دولت نیست و این انتظار را نداریم که دولت همه مشکلات حوزه اشتغال و غیره را سامان ببخشد.

جبران عقب‌افتادگی کردستان کار دولت نیست!/ ظرفیت مرزهای کردستان مورد توجه قرار نگرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد دره‌وزمی در نشست هم‌اندیشی اقتصاد مقاومتی که با حضور شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه صنعت، معدن و تجارت به ویژه در حوزه معدن ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد اما به دلیل عدم توجه به موضوع فرآوری بهره‌وری زیادی در این حوزه عاید استان نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در کردستان برای جبران این خلاءها موضوع شناسایی ظرفیت‌های ناشناخته معدنی استان در دستور کار قرار گرفته که سه پهنه در همین راستا تعریف شده است که تحقیقا می‌توان گفت تمام نقاط که امکان وجود معدن وجود داشته را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: دو پهنه از این سه پهنه انجام شده و پهنه‌ای در شهرستان دیواندره نیز در حال انجام است که تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.

دره‌وزمی با بیان اینکه به بحث فراوری نیز ورود پیدا کردیم، گفت: کردستان دومین استان کشور در بحث ذخایر طلا و در بحث تولید استان دوم کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: 3 هزار و 200 کیلوگرم طلای خالص در زرکوه تولید و زمینه اشتغال برای یک‌هزار و 60 نفر نیز در این معدن فراهم شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: پروانه بهره‌برداری سقز صادر شده و کلنگ کارخانه برای استهصال طلا در حال انجام است.

دره‌وزمی با بیان اینکه با توجه به ذخایر خوب سنگ آهن و همچنین آب این مهم مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بحث پتروشیمی نیز با توجه به ظرفیت‌های بالا در این بخش مورد توجه قرار گرفته یک واحد پتروشیمی سال‌ها پیش در استان به بهره‌برداری رسیده و پتروشیمی دوم نیز با 500 هزار تن تولید با سرمایه‌گذاری 770 میلیون یورو در دستور کار قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: تمام تلاش ما این است که از تمام ظرفیت‌های استان برای توسعه استان و نقش آفرینی در پازل توسعه ملی هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: انتظار ما از دولت این است که زمینه رسیدن استان‌های کم برخوردار به استان‌های پیشرفته فراهم شود.

دره‌وزمی خاطرنشان کرد: می‌دانیم جبران عقب‌افتادگی کردستان کار دولت نیست و این انتظار را نداریم که دولت همه مشکلات حوزه اشتغال و غیره را سامان ببخشد.

وی گفت: امروز بسیاری از پروژه‌هایی بزرگ در سطح استان با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است که بدون هیچ انتظاری ورود و کار می‌کنند ولی این انتظار وجود دارد که سیاست‌هایی برای حمایت از بخش خصوصی در استان‌های کم برخوردار مانند کردستان از قالب بخش‌نامه خارج و عملیاتی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: این حمایت‌ها اگر صورت بگیرد کردستان بر ریل توسعه با توجه به وجود تیم هماهنگی که در این راستا در استان وجود دارد اتفاق خواهد افتاد.

دره‌وزمی تصریح کرد: ما معدن را به عنوان ظرفیت می‌شناسیم ولی مرز کردستان ظرفیت‌ بالاتر از همه اینها است ما در کردستان مرز باشماق و سیران‌بند را بستر خوبی برای کمک به اقتصاد کشور در شرایط حاد اقتصادی امروز می‌دانیم.

وی افزود: از ظرفیت مرزهای کردستان آنگونه که باید استفاده نشده و این انتظار را داریم که از چه روش‌هایی می‌توان از این بستر به بهترین شیوه استفاده کنیم.
انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول