اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دانشجوی پاکستانی: برای جبران کمک‌های ایرانیان به سیل‌زدگان پاکستان به آق‌قلا آمده‌ام + فیلم

دانشجوی پاکستانی هدفش را از کمک به مردم سیل‌زده آق‌قلا، عمل به انسانیت ذکر کرد و گفت: سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که در پاکستان سیل آمد، مردم ایران با هر توانی که داشتند چه حضوری و چه مالی به هموطنان من کمک کردند و من خواستم به نوعی برای آن‌ها جبران کرده باشم.

دانشجوی پاکستانی: برای جبران کمک‌های ایرانیان به سیل‌زدگان پاکستان به

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حوادث ناگوار ابتدای امسال جلوه‌های مختلفی از سیل مهربانی مردم را به نمایش گذاشت و روایت‌های حضور عیدانه جهادگران در مناطق سیل‌زده به گوش هر شخصی می‌رسید، سخن به تحسین می‌راند.

پس از زوج پزشکی که تعطیلات عید را به همراه فرزندشان به آق‌قلا رفتند و زوج جهادگری که ماه عسل خود را در آق‌قلا گذراندند باز هم روایتی تحسین‌برانگیز از حضور جهادگران در آق‌قلا را که این‌بار برای بازسازی منازل سیل‌زدگان حضور یافتند، می‌شنویم.

حضور جهادی جوان پاکستانی در مناطق سیل‌زده

بسیج سازندگی دانشگاه فردوسی مشهد گروه جهادی ۴۵ نفره‌ای را از ۸ تا ۱۶ تیرماه به مناطق سیل‌زده آق‌قلا اعزام کرده است که در میان آن‌ها یک دانشجوی جوان پاکستانی که تنها پنج ماه از تحصیلش در ایران می‌گذرد، نیز حضور دارد.

سرپرست این گروه جهادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ما در ایام عید هم برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده گلستان اعزام شده بودیم اما اکنون دیگر مشکلات اولیه امدادرسانی و تخلیه آب از منازل و خیابان‌ها انجام شده و مردم بیشتر از هرچیزی به کمک برای تعمیر و بازسازی منازل خود نیاز دارند و با همین رویکرد و ضمن توجه به اینکه خراسان‌رضوی به دلیل نزدیکی معین استان گلستان هست، ما از طرف گروه بسیج سازندگی دانشگاه فردوسی برای بازسازی منازل سیل‌زده در آق‌قلا مجدد به این منطقه اعزام شدیم.

حجت‌الاسلام محمد فلاح افزود: تعداد گروه‌های جهادی حاضر در مناطق سیل‌زده نسبت به ایام عید بسیار کمتر شده و این می‌تواند به‌دلیل گرمای شدید و رطوبت هوا باشد اما گروه بسیج سازندگی فردوسی با توجه به احساس وظیفه خود و نیازی که در  مناطق سیل‌زده شمال به‌ویژه آق‌قلا برای تعمیر و بازسازی وجود داشت، بار سختی‌ها را به دوش کشیده و خود را به آق‌قلا رسانده است.

وی با اشاره به سختی‌هایی که این گروه جهادی برای اسکان پشت سر گذاشته، ادامه داد: با توجه به نیاز ضروری به نیروهای یدی در روستاهای اطراف آق‌قلا برای بازسازی خانه‌ها، گروه جهادی ما در منطقه آق‌قلا و روستای سلاق‌یلقی مستقر شده و بدون وابستگی و دریافت کمک از نهاد خاصی، امکانات لازم را برای اسکان و کمک به بازسازی منازل تدارک دیده است.

دانشجوی پاکستانی ابتدای حضورش در ایران به راهیان نور رفت

سرپرست این گروه جهادی هم‌چنین درباره حضور یک دانشجوی پاکستانی در این اردو تشریح کرد: این دانشجو از شیعیان پاکستان است و پنج ماه هست که وارد ایران شده و در همان ماه ابتدای حضورش در اردوی راهیان نور که اسفند ماه برگزار شد، شرکت کرد و بعد از فراخوانی که برای شرکت در این اردوی جهادی بدون اعمال هیچ محدودیتی دادیم، روز حرکت وی را در جمع دوستان بسیج سازندگی برای حضور در مناطق سیل‌زده دیدم.

فلاح با بیان این نکته که اکثر اعضای حاضر در این اردوی جهادی، در راهیان نور امسال هم حضور داشتند، یادآور شد: دانشجویان جوان در اردویی مانند راهیان‌نور، فرهنگ جهاد، ایثار و از خودگذشتگی را با روایت زندگی شهدایی که آن‌ها را الگوی خودشان قرار داده‌اند، از نظر می‌گذرانند و در اردوهای جهادی عمل به آن را تمرین می‌کنند؛ حضور این دانشجوی پاکستانی هم چه در راهیان‌نور و چه اردوی جهادی، نشان از صدور فرهنگ جهاد و ایثار انقلاب دارد.

اسلام مرزی ندارد

وی انگیزه این دانشجوی پاکستانی را از حضور در این اردوی جهادی کمک به برادران مسلمان خود دانست و اضافه کرد: با وجود غیرایرانی بودن خیلی راحت توانست با سایر اعضای گروه جهادی ارتباط صمیمانه بگیرد و این موضوع یعنی از یک ملیت دیگر بودن، هیچ لطمه‌ای به روابط میان آن‌ها وارد نکرد که این خود از هم‌بستگی میان مسلمانان حکایت می‌کند.

سرپرست گروه جهادی دانشگاه فردوسی احساس خود از حضور دانشجوی پاکستانی در اردو را این‌گونه توضیح داد: اولین پیام این حضور این است که اسلام مرزی ندارد و برادران و خواهران مسلمان از هر نقطه‌ای از جهان نسبت به هم احساس نزدیکی و مسؤولیت می‌کنند و  چنین نگاهی را خود ایرانی‌ها نیز به وضوح نشان دادند و دیدیم که مردم آن کشورها هم برای کمک  به مردم سیل‌زده ما اعلام حضور و خدمت کردند و این نشانه‌هایی است که ما در هیچ فرهنگ و هیچ نقطه‌ای از جهان نمی‌بینیم.

خواستم کمک‌های ایرانیان به مردم سیل‌زده پاکستان را جبران کنم

دانشجوی پاکستانی حاضر در این اردو درباره هدف خود از حضور در مناطق سیل‌زده به خبرنگار فارس گفت: انگیزه من ساده است؛ من از قبل درباره مردم سیل‌زده ایران می‌دانستم و وقتی دیدم فرصتی پیش آمده، آن را به فال نیک گرفته و تصمیم گرفتم به برادران و خواهران مسلمان و مصیبت‌دیده خودم در ایران کمک کنم.

«کمیل حیدر» هدفش را از کمک به مردم سیل‌زده ایران عمل به انسانیت ذکر کرد و یادآور شد: سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که در پاکستان سیل آمد، مردم ایران با هر توانی که داشتند چه حضوری و چه مالی به مردم من کمک کردند و من این‌گونه خواستم به نوعی برای آن‌ها جبران کرده باشم.

خانواده‌ام مشوق من بودند

وی درباره نظر خانواده‌اش نیز گفت: آن‌ها مشوق من برای این کار بودند و از اینکه فرزندشان تعطیلات را در حال کمک به برادران مسلمان خود بگذراند، خوشحال هستند.

این دانشجوی جوان پاکستانی درباره برخورد سایر اعضای‌گروه جهادی نسبت به حضور خودش تصریح کرد: بچه‌ها دوستانه و برادرانه با من برخورد کردند و از حضور من هم خوشحال بودند هم ابراز تعجب می‌کردند اما خیلی راحت توانستیم باهم صمیمی شویم و کار کنیم.

قصد دارم به سهم خود سوءتفاهم میان دو کشور را کم کنم

حیدر، پیام حضور خود در مناطق سیل‌زده به مردم ایران را این‌گونه توصیف کرد: من با حضورم و کمکی که برادرانه به مردم ایران می‌کنم، قصد دارم به سهم خود سوءتفاهم‌ها میان دو کشور برادر و همسایه را کم کنم و به مردم هر دو کشور نشان دهم که ما با فرهنگ و تاریخ مشترک، باید روابط دوستانه و برادرانه داشته باشیم و یادمان نرود جدای از ایرانی یا پاکستانی بودن، مسلمان و از یک دین هستیم.

 

 

انتهای پیام/ 70058/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول