اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تخطی گروه نمایشی «منم آرش» از شؤونات قانونی و اسلامی/ توضیحات پردیس تئاتر تهران

گروه نمایشی «منم آرش» به کارگردانی نیما خسروی با پخش ویدئویی غیررسمی و بدون مجوز از تمرینات گروه که هیچگونه سازگاری و همخوانی با ارزش‌های اصیل ایرانی ـ اسلامی ندارد، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

تخطی گروه نمایشی «منم آرش» از شؤونات قانونی و اسلامی/ توضیحات پردیس تئاتر تهران

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، روز گذشته خبری مبنی بر تمرین مختلط و همراه با آواز و رقص بازیگران نمایشی به نام «منم آرش» در پردیس تئاتر تهران در فضای مجازی منتشر شد.

این نمایش منتسب به یکی از مفاخر ایران زمین به نام آرش کمانگیر است، در حالیکه آنچه در این ویدئو که از تمرین نمایش برآمده است، دیده می‌شود چیزی جز رقص و پایکوبی و آوازخوانی نیست و آنچه در این نمایش دیده می‌شود، هیچگونه سازگاری و همخوانی با ارزش‌های اصیل ایرانی اسلامی ندارد.

پردیس تئاتر تهران دارای سالن‌های مجهز نمایشی است که از سال گذشته نیز توسط حسین عالم بخش کارگردانی که سال‌هاست کارهای مذهبی و آیینی در تئاتر انجام داده است، مدیریت می‌شود. این سالن نمایشی با بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تجهیز و ساخته شده است.

نویسنده و کارگردان این نمایش نیما خسروی است که سوژه آرش کمانگیر را با فضای تئاترهای موزیکال غربی و به دور از شئونات ایرانی اسلامی آمیخته است. موسیقی که در تمرین این نمایش به گوش می‌رسد نیز برای یکی از ترانه‌های قدیمی پیش از انقلاب اسلامی ایران است که توسط یکی از خوانندگان همان دوره خوانده شده بود. اینگونه که از تمرین نمایش بر می‌آید اسطوره آرش یک زن است که لباس رزم بر تن کرده و با حرکات موزون تلاش می‌کند تا اسطوره آرش را هیبتی زنانه ببخشد.

افزودن به جاذبه‌های جنسی در نمایش‌ها و تلاش برای دستیابی به ترفندهای غیر اخلاقی در نمایش برای جذب مخاطب خود از موضوعاتی است که این روزها در تئاتر می‌بایست مورد بررسی قرار بگیرد.

بنا بر شنیده‌ها این نمایش دارای صد و بیست بازیگر زن و مرد است که همگی رقصنده هستند و تمرینات خود را در سالن مجهز پردیس تئاتر تهران انجام می‌دهند، این درحالی است که خیلی از جوانان انقلابی و متعهد تئاتری هرگز برای اجرای آثار ارزشی خود در چنین سالن‌هایی راه پیدا نکرده و اجازه تمرین نداشته‌اند.

 

*بیانیه پردیس تئاتر تهران مبنی بر پخش ویدئوی نمایش

شب گذشته روابط عمومی پردیس تئاتر تهران به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیحاتی برای افکار عمومی درباره این نمایش بدین شرح منتشر کرد: «نمایش «منم آرش» به کارگردانی «نیما خسروی» هنوز مجوز اجرای عمومی را از شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی دریافت نکرده است. این نمایش در بازبینی اولیه که توسط مجموعه پردیس تئاتر تهران اتفاق افتاد تمامی تذکرات لازم مبنی بر حرکات نمایشی غیر مرتبط ، رعایت شئونات اسلامی ، عدم استفاده از موسیقی غیر مرتبط، استفاده از آرایه‌های کامل لباس و چهره را دریافت کرده بود. قرار بر این بود که بازبینی نهایی نیز با حضور شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای آتی و با رفع موارد تذکر داده شده صورت گیرد.

متن نمایش «منم آرش » از نهاد رسمی مرتبط دارای مجوز است و تا زمان تایید نهایی اجرا توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با مجموعه پردیس تئاتر تهران فقط به عنوان محل تمرین قرارداد ثبت شده دارد. مبتنی بر مفاد این قرارداد و آنچه در بند قبل اشاره شد کارگردان این نمایش می بایست از مفاد این قرارداد مبنی بر رعایت ضوابط و شئون اخلاقی به عنوان یکی از ضوابط حین تمرین رعایت‌های لازم را اجرایی می‌کرد که متاسفانه با وجود دریافت تذکرهای لازم در این مورد در انجام آن مرتکب قصور و بی اخلاقی شده است. مدیریت مجموعه پردیس تئاتر تهران هم در اقدامی توقف و ادامه همکاری با این نمایش را در دستور کار قرار داده است.

همچنین لازم به ذکر است فیلمی که از تمرین این نمایش منتشر شد در روز تعطیل گرفته شده است؛ به استناد فیلمی که منتشر شده آنچه که مشهود و واضح است؛ این فیلم نیز به شکل غیرقانونی توسط گروه نمایشی تهیه شده است. طبق قواعد اجرایی پردیس تئاتر تهران که گروه نمایشی ملزم به رعایت آن بوده است اجازه هرگونه فیلمبرداری از تمرین و اجرای نمایش باید با هماهنگی مجموعه صورت پذیرد که در این مورد هیچ گونه هماهنگی اتفاق نیفتاده و به شکلی واضح فیلم منتشر شده توسط گروه نمایشی تهیه شده است.

پردیس تئاتر تهران به جهت تخطی گروه نمایشی «منم آرش» از مفاد قرارداد منعقده ضمن انعکاس موارد تخلف به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری حقوقی و طرح شکایات در مراجع ذی صلاح قانونی به جهت صدمه به هویت فرهنگی هنری این مجموعه را در دستور کار قرار داده است.»

در نهایت این سؤال مطرح می‌شود که چطور مدیریت تئاتر ایران رقم‌های کلانی را برای این قبیل نمایش‌ها صرف می‌کند که نه تنها با ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی سازگار نیست، بلکه عامدانه فرهنگ کهن ایرانی را با برداشت‌های غلط و بدور از شناخته تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد که این روزها وقتش رسیده در عرصه تئاتر و هنر کشور قدری به تحکیم و گسترش فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بدور از عناصر غربی بپردازیم. در حال حاضر وضعیت اجرای این نمایش و ارزشیابی و دریافت مجوز آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول