اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

لب تشنه مردم دلوار در کنار باغ ویلاهای سیراب!

بخش دلوار یکی از جاهایی است که در استان بوشهر لب‌های مردم آن خشکیده و زمین‌های آن تشنه آب است، این وضعیت به طوری است که در برخی از روستاهای این بخش، مردم آن بین دو تا سه ساعت در هفته آب دارند.

لب تشنه مردم دلوار در کنار باغ ویلاهای سیراب!

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، چند سالیست استان بوشهر با معضل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند و مردم آن در بسیاری از نقاط، ساعاتی زیادی را در روزها محروم از این نعمت خدادادی هستند. کم بارش بودن این خطه از ایران اسلامی سبب شده در بسیاری از نقاط آن مردم فرار را بر قرار ترجیح داده و به روستاها و شهرهای اطراف مهاجرت کنند.

بخش دلوار یکی از جاهایی است که در استان بوشهر لب‌های مردم آن خشکیده و زمین‌های آن تشنه آب است. این وضعیت به طوری است که در برخی از روستاهای این بخش، مردم آن بین دو تا سه ساعت در هفته  آب دارند. همین موضوع باعث شده تا ابتدایی‌ترین مساله برای زندگی و حیات انسان دغدغه مردمی از خطه دلیران تنگستانی باشد که نگاهی به قدمت و تاریخ سرزمینشان سراسر عزت و سربلندی را در دفتر تاریخ ایران اسلامی ثبت کرده است.

صدای لب‌های تشنه مردم دلوار از تریبون نماز جمعه

صدای لب‌های تشنه مردم دلوار بارها از رسانه‌ها و تریبون نماز جمعه شنیده شده اما همچنان این معضل در جامعه و زندگی مردم رخ نمایی می‌کند، تا جاییکه فرماندار تنگستان از بحران کم آبی در روستاهای دلوار سخن می‌گوید و عنوان می‌کند: روستاهای جنوبی بخش دلوار در هفته دو ساعت آب آشامیدنی دارند و این مشکل هر چه سریع‌تر باید رفع شود.

حجت الاسلام زاهددوست امام جمعه دلوار وضعیت روستاهای دلوار را در آب شرب را بسیار اسفبار توصیف می‌کند و می‌گوید: هیچ روستایی در این بخش از مشکل کمبود آب در امان نیست و عمده روستاهای ما با مشکل بحران آب روبه‌رو هستند.

وی بارها از کمبود جدی آب در روستاهای بخش دلوار گفته و عنوان کرده است: درصد بالایی از آب شرب مردم در باغ ویلاها و فضای سبز و فضاهای تفریحی برخی آقایان مصرف می‌شود، آن وقت جهت تأمین  آب شرب مردم که مطالبه دائمی آنهاست مشکل جدی داریم.

اضافه شدن مشکلی به مشکلات مردم دلوار

به نظر می‌رسد اضافه شدن برداشت غیرمجاز آب برای استخرها و درختان خونه باغ‌ها و ویلاهای اطراف روستاهای دلوار مشکل دیگری است که افزون بر بحران کم آبی، زندگی را برای مردم این روستاها سخت و دشوار کرده است تا جایی که به اذعان برخی از اهالی روستا، عده‌ای برای حمام به روستاهای دیگر مراجعه می‌کنند و یا در برخی مواقع از آب دریا برای برخی مصارف استفاده و یا به روستایی دیگر مهاجرت می‌کنند.

 

ساخت آب شیرین کن در نوار ساحلی دلوار هم که قرار بود با ظرفیت نمک زدایی و شیرین سازی 7 هزار و 500 متر مکعب آب در شبانه روز دو سال پیش آغاز شده و با وجود اینکه اعلام شده بود این پروژه ظرف 18 ماه به بهره برداری می‌رسد اما با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز بکار همچنان خبری از تکمیل آن نیست. 

 

نامه اعتراضی جمعی از اهالی دلوار

اما کار به همینجا ختم نمی‌شود و جمعی از مردم دلوار با نوشتن نامه‌ای به حجت الاسلام اکبری جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر اعتراض و گلایه خود را به نسبت به  برداشت غیرمجاز آب برای استخرها و درختان خونه باغ‌ها اعلام می‌دارند و با طرح این سؤال می گویند: آیا شخصی که از آب شرب مردم که با هزینه بیت المال مسلمین تهیه شده به طور غیرقانونی و برای تفریح و خوشگذرانی استفاده نماید دزد محسوب می‌شود؟ آیا آب دزدی منکر و گناه نیست؟

در متن نوشته شده مردم دلوار خطاب به جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر آمده است: نزدیک به دو سال است که حدود ۱۰ روستای نوار جنوبی بخش دلوار دچار مشکل شدید کم‌آبی و بعضاً بی آبی است و ما مردم از طریق اعضای شورای اسلامی روستا و دهیاران عزیز این مشکل را به گوش مسئولان مربوطه از استاندار محترم تا فرماندار بخشدار و مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان رساندیم و اقداماتی هم برای رفع این مشکل انجام داده که نتیجه ملموسی نداشته است. از سال قبل تاکنون این مشکل شدت بیشتری پیدا کرده و تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای مردم به وجود آورده است. از جمله اینکه برخی از اهالی روستا برای حمام به روستاهای دیگر مراجعه می‌کنند و یا در برخی مواقع از آب دریا برای برخی مصارف استفاده می‌کنند و یا از روستا مهاجرت می‌کنند.

در ادامه این متن آمده است: مسئولین محترم آب و فاضلاب روستایی تلاش خودشان رو برای حل این مشکل انجام می‌دهند حتی قسمتی از لوله‌های فرسوده برخی از روستاها را هم تعویض کرده‌اند ولی باز هم شکل سر جای خود باقی است، طبق برخی گزارش‌ها و مصاحبه‌های مسئولین آب به میزان مورد نیاز است آن تأمین می‌شود ولی در برخی نقاط به صورت غیرمجاز مورد برداشت قرار می‌گیرد که باعث ایجاد مشکل برای مردم می‌شود. مثلاً ظرف چند سال گذشته در اطراف گورکات و گناوه خونه باغ‌های ساخته شده است که اغلب مجوز ساخت هم ندارند و این ساخت و سازها ادامه دارد و چون در مسیر خط کوثر هستند اقدام به برداشت غیرمجاز آب برای استخرها و درختان خونه باغ‌هایشان می‌کنند و برخورد قاطعی هم با آنان از طرف نهادهای مسئول صورت نمی‌گیرد حتی برخی از ادارات به آنان خدمات رسانی هم می‌کنند؛ حال برای ما سؤال است که آیا شخصی که از آب شرب مردم که با هزینه بیت المال مسلمین تهیه شده به طور غیرقانونی و برای تفریح و خوشگذرانی استفاده نماید دزد محسوب می‌شود؟ آیا آب دزدی منکر و گناه نیست؟

آیا عادلانه است که برخیاز افراد پولدار و ... از این آب که از نیازهای حیاتی انسان است به طور غیرقانونی برای خوشگذرانی استفاده کنند ولی ما حتی برای شرب هم دچار مشکل باشیم و کسی هم برخورد جدی نکند مگر اینها چقدر قدرت دارند که کسی جرات مقابله با آن را ندارد. لذا از شما درخواست داریم نسبت به مبارزه با این منکر اجتماعی اقدامی نمایید.

لب تشنه مردم دلوار در کنار باغ ویلاهای سیراب!

به گزارش فارس، مردم دلوار این خطه از سرزمین دلیران تنگستان در حالی لب‌های تشنه را به خود می‌بینند که از سویی چند کیلومتر آن طرف‌تر باغ ویلاهای سیراب و قارچ گونه در سرزمین مادریشان روییده است، افزون بر آن تابستان داغی که چندروزیست شروع شده و خبر از روزهای سخت و طاقت فرسا برای مردم می‌دهد.

گزارش: سید حسین موسوی 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول