اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پرونده اَبرسهام‌دار بانک سرمایه روی میز «فارس من»/ مروری بر پی‌گیری‌های انجام‌شده هفته گذشته

از ماجرای ابرسهام‌دار بانک سرمایه تا پرونده سکه ثامن؛ گزارشی که در ادامه می‌خوانید نگاهی است به بهترین پی‌گیری‌های «فارس من» در هفته گذشته.

پرونده اَبرسهام‌دار بانک سرمایه روی میز «فارس من»/ مروری بر پی‌گیری‌های انجام‌شده هفته گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «رد مال پیش از تکمیل دادرسی» خبر خوبی که این هفته برای مالباختگان سکه ثامن رسانه‌ای شد. چهار هزار خانواده رنجوری که چندین کمپین و مطالبه هم برای ما در «فارس من» ثبت کرده بودند. علاوه بر این در هفته‌ای که گذشت، کمپین جمعی از شهروندان را برای احضار سهام‌دار اصلی بانک سرمایه را هم پیگیری کردیم. سؤالات تهرانی‌ها درباره چند و چون بلیت‌های تازه مترو و پویش اخذ مالیات از خانه‌های خالی از دیگر سوژه‌های پیشنهادی شما است. گزارشی که در ادامه می‌آید نگاهی است به رئوس پیگیری‌های انجام‌شده در هفته گذشته. فراموش نکنید؛ شما سردبیر فارس هستید!

 

اول| هزار و یک شب سکه ثامن؛ اسماعیلی: رَد اموال بزودی آغاز می‌شود

«سکه ثامن» یک سایت بود؛ یک سایت محلی در «بُناب» که ادعا می‌کرد در کار خرید و فروش طلا است! البته که نبود. ولی با همین ترفند توانست کلاه چند هزار نفر از شهروندان مناطق مختلف را بردارد. شهریور سال گذشته وقتی موضوع روشن شد، اتحادیه طلا و جواهر دم و دستگاه آن را توقیف و پلمپ کرد. از آن روز تا امروز هزاران مالباخته شرکت کذایی دنبال شکایت و شکایت‌کشی و استرداد اموالشان هستند. پرونده البته زیادی طولانی شده؛ غلامحسین اسماعیلی یکی از دلایل این مطلب را وجوه پیچیده پرونده می‌داند. (برای اطلاع بیشتر این گزارش را بخوانید: پرداخت مطالبات مالباختگان «سکه ثامن» آغاز شد)

 

مالباخته‌ها کمپین‌های متعددی را برای پیگیری موضوع در «فارس من» راه انداختند. از همان ابتدا پیگیری کردیم. تازه‌ترین خبر اینکه با دستور رئیس تازه دستگاه قضا، دادستانی مأمور شده پیش از تکمیل دادرسی و صدور حکم اموال مکشوفه را میان شُکات تقسیم کند. سؤال این هفته «فارس من» هم در نشست سخنگوی دستگاه قضا به مالباختگان ثامن اختصاص داشت. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما گفت: «در ارتباط با سکه ثامن، تصمیمات خوبی گرفته شده. علیرغم اینکه این پرونده، پروندۀ سنگینی است و شاکی زیادی هم دارد؛ اما رسیدگی کردیم.»

 

وی ادامه داد: «در حال حاضر پرونده در دادسرا بوده و به دادگاه نیامده است. معمولاً توزیع و تقسیمِ اموالِ توقیف‌شده بین طلبکاران تا پایان رسیدگی و صدور حکم باقی می‌­ماند اما تصمیم گرفته شد، تا آنچه  از اموال متهمین تا الان شناسایی و توقیف شده است، در اسرع وقت، وجوه نقدی تقسیم شود و اموالِ غیرمنقول هم با کارشناسی به فروش برسد، در همین مرحله از پرونده و درصدی از مطالباتی که مردم از سکه ثامن و طلای شادی داشتند، به آنها پرداخت بشود که اقداماتِ اجرایی آن از همین ایام شروع شده است.»


همین هم گام مثبتی است؛ ما که پیگیر پرونده آنها هستیم. امیدواریم هرچه سریعتر خبرهای بهتری در پیش باشد.

 

دوم| همه چیز درباره نرخ‌های جدید مترو

کمپین ثبت کرده بودید و خواسته بودید مطلب را پیگیری کنیم. به همین بهانه به سراغ نوبخت رئیس شرکت بهره‌برداری متروی تهران رفتیم. آقای نوبخت برخلاف خیلی از مردم معتقد است قیمت‌ بلیت‌های مترو چندان هم زیاد نیست و فقط 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته.

 

وی به خبرنگار ما در این باره می‌گوید: «شهروندان برای اینکه از تخفیف 25 درصدی بلیت مترو بهره‌مند شوند باید بلیت‌های سه ماهه، 6 ماهه یا یک‌ساله خریداری کنند. مسافری که وارد شبکه مترو می‌شود می‌تواند با 1200 تومان سفر در خطوط مختلف داشته باشد ولی مدت زمان استفاده از این مبلغ برای کمتر از دو ساعت است و بیش از این زمان باید از شبکه خارج و مجدد نسبت به شارژ بلیت خود اقدام کند.»

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در پایان تأکید کرد اگر شهروندان احساس می‌کنند بیشتر از تعرفه هزینه‌ای از کارت آنها کم شده، حتماً پیگیری کنند. امیدواریم موضوع به سرانجام برسد.

 

سوم| ریخته‌گران یا جعبه‌سیاه؛ عاقبت اَبرسهام‌دار بانک سرمایه به کجا رسید؟

«تقریباً روزی در دادگاه بانک سرمایه نیست که نام سهام‌دار اصلی‌اش یعنی ریخته‌گران برده نشود. ولی همچنان خبری از حضور وی در مقابل قاضی نیست. کسی آیا از سرنوشت وی خبر دارد؟» شما نوشته بودید؛ در کمپینی که گروهی از شهروندان برای روشن شدن اوضاع پرونده وی تأسیس کرده بودند. بچه‌های حقوقی-قضائی پیگیر ماجرا شدند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا می‌گوید ابعاد پرونده بانک سرمایه آنقدر گسترده است که هنوز روند تحقیقات آن ادامه دارد. وی به خبرنگار ما گفت: «متهمان دیگری نیز غیر از آقای ریخته‌گران در این پرونده هستند که تحقیقاتشان هنوز در دادسرا به اتمام نرسیده است و اگر دادسرا پس از اتمام تحقیقات، نظر به جلب دادرسی و صدور کیفرخواست داشته باشد با صدور قرار از ناحیه دادسرا، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.»

 

روز گذشته البته در جریان برگزاری چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه، نماینده دادستان از حضار و صدور حکم جلب ریخته‌گران خبر داد. قهرمانی گفت: «آقای ریخته‌گران احضار شده اما به دادسرا نیامدند مهلت احضار منقضی شده و حکم جلب صادر خواهد شد.» همه امیدوار هستند تلاش‌های دستگاه قضا هر چه سریعتر ابعاد تیره و تاریک پرونده را برملا کند. فارس من پیگیر ماجرا است.

 

چهارم| «مالیات بر خانه‌های خالی»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!  

همین یک طرح اگر اجرایی می‌شد، می‌توانست مشکلات خیلی از مستأجران بی‌نوا را حل کند. کارشناسان می‌گویند بیش از 2.5 میلیون واحد خانه خالی در کشور وجود دارد. واحدهایی که عمدتاً با انگیزه‌های سودجویانه یا دلالی از چرخه اقتصاد حذف شده‌اند. برای همین هم جمعی از کارشناسان و خبرگان بازار با تشکیل یک کمپین خواستار اهتمام بیشتر مسؤلین در این‌باره شدند. (این کمپین را از اینجا حمایت کنید) موضوع در دستور کار بچه‌های گروه اقتصادی قرار گرفت.

 

سید احسن علوی عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی معتقد است اجرای این طرح می‌توانست حسابی از التهابات بازار بکاهد. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «اینکه چرا دولت از صاحبان حدود 2.5 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خانه خالی در کشور مالیات سنگین اخذ نمی‌کند و آن را در راستای حمایت از تولید انبوه مسکن به کار نمی‌گیرد، جای انتقاد است.»

وی اضافه کرد: «باید بازار غیرمُولد سرمایه را تنگ‌تر کرده و سخت‌تر کنیم، ضمن اینکه باید کاری کرد این نقدینگی افزایش پیدا نکرده و مشکلات کشور را بیش از این افزایش ندهد؛ چراکه با کنترل نقدینگی می‌توانیم تورم کشور را مهار کنیم. تعداد زیاد واحد مسکونی خالی در کشور باعث رکود سرمایه شده و از طرفی فرار مالیاتی را به همراه داشته و همچنین سرمایه ملی در برخی از نقاط متمرکز شده که هیچ ارزشی برای اقتصاد ملی نداشته و هیچ نوع اشتغالی هم ایجاد نمی‌کند.»

صمیمانه امیدوارم دلسوزان قوای مختلف هرچه سریعتر برای اجرای این طرح و سر و سامان دادن به بازار مسکن کاری بکنند. اجاره‌های نجومی و قیمت‌های آن‌چنانی جوان‌ترها را بویژه حسابی مستأصل کرده است. فارس من پیگیر ماجرا است.

مردم گرفتارند؛ سوژه‌های مکرر و تماس‌های فراوانی که هر روز دریافت می‌کنیم، گواه ماجرا است. بچه‌های خبرگزاری اما تمام تمرکز و انگیزه‌هایشان را برای پیگیری و رسانه‌ای کردن مشکلات شما به خط کرده‌اند. آدرس ما را فراموش نکنید؛ FARS.me روزانه منتطر ایده‌ها و مطالبات شما است.

گزارش از حمیدرضا عسگری مزین

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول