اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

اوقات فراغت یک چالش یا فرصت!

اوقات فراغت در کنار همه خوبی‌ها و برکاتی که دارد، اگر به‌درستی ساماندهی نشود می‌تواند به‌عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدات برای سلامت اخلاقی و روانی جامعه به‌شمار آید.

اوقات فراغت یک چالش یا فرصت!

به گزارش خبرگزاری فارس از استان کرمانشاه، معمولا اوقات فراغت به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولاً در این مواقع تمایل به انجام فعالیت‌های فرح‌بخش و نشاط‌آور بیشتر می‌شود.

گذران اوقات فراغت در عصر حاضر به دلیل توسعه فراوان در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار متنوع شده است؛ سن، جنس، سطح معلومات، موقعیت اجتماعی و شغلی، وضعیت خانوادگی، امکانات در دسترس و تربیت خانوادگی، فرهنگ و نگرش افراد، از جمله عواملی هستند که به روش‌های مختلف بر فرصت‌های افراد در فعالیت‌های اوقات فراغت تاثیر می‌گذارند.

به بیان دیگر اوقات فراغت عبارت است از رهایی موقت از کار و اشتغالات رسمی زندگی و انجام فعالیت‌هایی که مورد نظر و به دلخواه فرد هستند، اگر انسان برای اوقات فراغت خود برنامه یا فعالیتی نداشته باشد، آنگاه اوقات فراغت به بیکاری تبدیل می‌شود و بیکاری نیز عموماً جرم‌زا است.

لذا می‌طلبد برنامه‌ریزان و مسؤولان امر به‌خصوص سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی، علمی و مهارتی بحث اوقات فراغت به‌ویژه جوانان و نوجوانان را با توجه به اهمیت موضوع با برنامه‌ریزی‌های مناسبی در امر اوقات فراغت بیکاری جوانان و نوجوانان بیش از پیش توجه کنید.

*اوقات فراغت، تهدیدی برای سلامت اخلاقی جامعه

اوقات فراغت در کنار همه خوبی‌ها و برکاتی که دارد، اگر به‌درستی ساماندهی نشود می‌تواند به‌عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدات برای سلامت اخلاقی و روانی جامعه به شمار آید.

شاید بتوان گفت، یکی از مهمترین علل انحرافات و بزه‌کاری‌ها و کجروی‌های اجتماعی بی‌برنامه‌گی فردی و اجتماعی در حوزه اوقات فراغت است.

این یک حقیقت است که اگر مسؤولان فرهنگی و مدیران فکری جامعه با توجه به سبک زندگی اسلامی و ارزش‌های ملی اوقات فراغت قشرهای مختلف جامعه را مدیریت نکنند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری در حوزه فرهنگ و اخلاق به بار می‌آید.

اگر برنامه‌ریزی خوبی برای پرکردن اوقات فراغت جوانان صورت نگیرد با چالش‌های جدی اجتماعی روبرو خواهیم بود.

*روم باستان پیشرو در سازماندهی اوقات فراغت

جامعه روم را می‌توان نخستین جامعه دانست که اوقات فراغت سازماندهی‌شده را بنا نهاد، برای مثال آن‌ها پارک‌های بزرگ، سالن‌های عمومی و ورزشگاه‌های بزرگی تاسیس کردند. طبقه حاکم علاوه بر این‌ها، به طور مرتب جشن‌ها و مراسم موضوعی و شاد مختلفی برپا می‌کردند تا از این راه بتوانند نظام اجتماعی موجود را به‌خوبی حفظ کنند.

 با شروع عصر جدید، یعنی پایان قرون وسطی و حداکثر با آغاز صنعتی شدن جوامع غربی، رابطه بین کار و اوقات فراغت به صورت اساسی دچار تغییر و تحول شد، در این دوره اوقات فراغت بیش از پیش به عنوان زمان تلف شده به حساب می‌آمد و از آن انتقاد می‌شد و برخلاف آن کار به عنوان یک ارزش مطرح می‌شد.

*کلاس‌های کمیته امداد یک فرصت است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به‌عنوان یکی از نهاد‌هایی که تاثیری بر اوقات فراغت دارد، اظهار داشت:کلاس‌های اوقات فراغت برای مدجویان این نهاد از تیرماه سال‌جاری آغاز شده و تا اواخر شهریورماه ادامه خواهد داشت.

محمد بیگزاده در آغاز ایام تابستان مددجویان آقا و خانم برای کلاس‌های احکام، قرآن، هنری، ورزشی، سبک زندگی، پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی، فضای مجازی با استفاده از اساتید مجرب ثبت‌نام کردا‌یم.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز در کلاس‌های علم‌آموزی شامل کامپیوتر، مکانیک، فنی و... مشغول به یادگیری هستند.

بیگزاده ادامه داد: یکی از برنامه‌های کمیته امداد آموزش‌های منجر به شغل است که در آن سرپرست‌های خانوار که بتوانند شغل ایجاد کنند در مراکز آموزشی، آموزش می‌بینند بعد وام‌های شرایط کمیته امداد در اختیار این افراد برای کارآفرینی و بازده آموزشی تحویل داده می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)  اسلام‌آباد غرب افزود: تمامی آموزش‌‌های اوقات فراغت و منجر به شغل رایگان است و از جوانان این خواهش را داریم که از این کلاس‌های کاملا رایگان بهره لازم را ببرند و آن را فرصتی برای زندگی خود بدانند.

بیگزاده خاطرنشان کرد: این کلاس‌ها در راستای اعتلای اهداف و توجه به نیازهای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و ارتقای سطح سلامت جسمی، معنوی، روانی و اجتماعی خدمات ارزشمندی را به جامعه هدف عرضه می‌کند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه این نهاد تلاش دارد تا برنامه‌های متنوع متناسب با نیاز مخاطبان را طراحی و اجرا کند، تصریح کرد: در کلاس‌های اوقات فراغت در راستای مباحث فرهنگی، معنوی، اجتماعی، فنی و حرفه‌ای، مهارتی، هنری، ورزشی، برگزاری جشنواره ورزشی، سرود، قرآنی و... آموزش‌های متنوعی برای مددجویان ارائه می‌شود.

*افتخار‌آفرینی ورزشکاران یک فرصت است

رئیس اداره ورزش و جوانان اسلام آبادغرب در گفت‌گو بعدی، خاطرنشان کرد: رشته‌های رزمی و توپی در این ایام تابستان دارای کلاس‌هایی است که مورد استقبال نوجوانان و جوان قرار گرفته است، و تیم‌های منتخب از بین این جوانان با استعداد به استان و حتی کشور اعزام می‌شود.

علی علیکرمی تصریح کرد: در مدارس فوتبال رده نوجوانان، نونهالان زیر 10، 12 و 14 سال بعد از آموزش‌های لازم به مسابقات استانی اعزام می‌شوند.

وی تاکید کرد: اکثر کلاس‌های ورزشی برگزار شده نیازمند ثبت، ضبط و مشاهده توسط رسانه‌ها هستند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول