اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

یک قرار عاشقانه برای چهارشنبه‌ها/ جایگزینی مفهوم ازدواج و تعهد به جای عاشقانه‌های بی قید و بند

موسیقی چه در زندگی قشر مذهبی و چه قشر غیرمذهبی نقش تاثیرگذاری دارد. اینکه در همین چند وقت گذشته مدارس و جامعه خبری درگیر موضوع پخش ترانه «ساسی مانکن» بودند نشان‌دهنده اوضاع بد موسیقی آن هم موسیقی عاشقانه و رمانتیک در جامعه است.

یک قرار عاشقانه برای چهارشنبه‌ها/ جایگزینی مفهوم ازدواج و تعهد به جای عاشقانه‌های بی قید و بند

گروه خانواده؛ نعیمه موحد: «دل من با دل تو خوشه، بدجوری دوریت منو میکشه»، «بدون تو شبام پر از غم و آهه اگه تنها بری میبینی آخرش اشتباهه » «ارزش یک عاشق به اشک چشماشه دلم واسش تنگه حالا کی باهاشه»

این‌ها بخشی از متن ترانه هایی است که هر روز با صدای یک نفر در تاکسی‌ها می‌شنویم، از لابه‌لای صدای بلند هندزفری بغل دستی‌مان در مترو به گوش می‌رسد یا جوان فروشنده در مغازه‌اش پخش می‌کند. اگر هنوز گوشتان به شنیدن این سبک ترانه‌ها که اغلب موسیقی مناسبی هم ندارند عادت نکرده است، احتمالا هر بار با خودتان می‌گویید: «چقدر بی قافیه»، «چرا جدیدا همه شکست عشقی میخورن؟» «چرا مضمون غمگین رو با آهنگ شاد خونده؟» «اصلا این صدای کدوم خواننده‌اس که تا حالا نشنیدم؟»

 همه این سوال‌ها دو سبک جواب بیشتر ندارد. آشفته‌بازار موسیقی که به نظر می‌رسد این روزها متولی خاصی هم ندارد و دوم سبک شنیداری که این موسیقی‌ها برای نسل جدید به وجود آورده‌اند. نسل نوجوان و جوانی که تمام این مصرع‌های بدون قافیه، مضامین تکراری و محتوای دست‌ پایین را حفظ است و ذهن و سلیقه موسیقیایی خود را بر اساس آن شکل داده، چون همین را در دسترس داشته است.

اگر همه ما هم اهل موسیقی فاخر و کلاسیک باشیم بالاخره زمانی هوس شنیدن موسیقی مدرن هم داریم. گاهی دل‌مان یک عاشقانه «درست و حسابی» خواسته که حال دلمان را با یک ترانه پرمحتوا و یک موسیقی حرفه‌ای خوب کند.

این ایده‌ای بود که به ذهن دست‌اندکاران گروه «مأوا» رسید. «مرکز آوای انقلاب اسلامی» چند وقتی است طرحی را برای ترانه‌های عاشقانه در حوزه خانواده کلید زده است. مأوا هر هفته چهارشنبه‌ها برای آن‌ها که دلشان یک موسیقی عاشقانه باکیفیت می‌خواهد، قراری عاشقانه گذاشته است.

 

قرار ما، چهارشنبه‌های عاشقانه

محمدجواد توسلی؛ مدیر روابط عمومی مجموعه «مأوا» درباره چگونگی شکل‌گیری قرار «چهارشنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عاشقانه» می‌گوید: «حدود یک‌ سال پیش در مجموعه ماوا دو ترانه عاشقانه تولید کردیم. از نظر خودمان کارهای متوسطی بود اما وقتی منتشر شد با استقبالی فراتر از انتظارمان رو‌به‌رو شدیم. از همان موقع بازخوردهایی داشتیم که چقدر جای محتوای عاشقانه در چارچوب ایرانی-اسلامی بین موسیقی‌های ما کم است.

نماهنگ «دیدار» هم بعد از این منتشر شد که موضوعش در مدح امام رضا(ع) بود. اما کلیپی که برای آن تهیه کردیم داستان دو زوج را روایت می‌کرد که با قطار به مشهد می‌روند تا مراسم عقدشان را در حرم امام رضا(ع) برگزار کنند. تم عاشقانه «دیدار» هم مورد استقبال زیادی قرار گرفت. ما کارهایمان را برای خبرگزاری‌های مختلف می فرستیم، در فضای مجازی منتشر می‌کنیم و سایت‌های موسیقی هم آن را پوشش می‌دهند.

این بازخوردها باعث شد خیلی حرفه‌ای تر سراغ این موضوع برویم و ایده «چهارشنبه‌های عاشقانه» از همین‌جا متولد شد.

 

با هم تا همیشه

از اول قرارمان این بود که این عاشقانه در چارچوب محتوای ایرانی-اسلامی باشد و کار شبیه ترانه‌های زرد و شش‌ و هشتی موجود در بازار نشود. ترانه‌هایی که به کارگروه «مأوا» می‌رسد چندین بار چکش‌کاری می‌شود و موسیقی هم با وسواس ساخته می‌شود. در ترانه‌ها سعی کردیم مفهوم «ازدواج و تعهد» به جای رابطه‌های غیررسمی و عاشقانه‌های بی‌قید و بند گنجانده بشود. 

 

برای خواندن ترانه‌ها، هم از خواننده‌های تازه‌کار استفاده کردیم و هم بسیاری از خواننده معروف و مشهور با ما همکاری کرده‌اند. این روزها اولین کار ما با عنوان رسمی «چهارشنبه‌های عاشقانه» تولید شده است که خوانندگی آن را رضا صادقی، نیما علامه، علی لهراسبی، علی‌اکبر قلیچ، روح‌الله چهره‌افروز، شاهد صادق‌پور و حسین حقیقی، در قطعه‌های مختلف انجام داده‌اند. البته تا الان فقط قطعه نیما علامه منتشر شده است و قطعات بعدی در نوبت انتشار چهارشنبه‌های بعدی است. این قطعه‌ها در فضای مجازی با هشتگ «با هم تا همیشه» منتشر می شوند.

 

جای خالی عاشقانه‌های پاک

این روزها احساس نیاز به عاشقانه پاک در متن جامعه ما بسیار ضروری است و این شامل همه تولیدات هنری اعم از فیلم و سریال و موسیقی و... می‌شود. یک مقدار هم در دوره‌های گذشته به بحث موسیقی با وسواس نگاه شده است و خیلی از دستگاه‌های فرهنگی به آن نگاه جدی نداشته‌اند. از آن طرف موسیقی چه در زندگی قشر مذهبی و چه قشرغیرمذهبی نقش تاثیرگذاری دارد. اینکه در همین چندوقت گذشته مدارس و جامعه خبری درگیر موضوع پخش ترانه «ساسی مانکن» بودند نشان‌دهنده اوضاع بد موسیقی آن هم موسیقی عاشقانه و رومانتیک در جامعه است. فضای موسیقی کشور هم به قدری آشفته است که هر روز در آن یک خواننده جدید با یک ترانه سرای جدید آن هم با اشعار خیلی سطحی با تم خیانت، عشق‌های نامناسب از نظر اخلاقی و عرفی و... پا به بازار می‌گذارد.

از آن‌طرف کسانی که دوست دارند ارزش‌هایشان را حفظ کنند در انتخاب موسیقی برای مناسبات مختلف زندگی‌شان مشکل دارند. دختر و پسری که در دوران عقد هستند و دوست دارند در یک مسافرت دو نفره موسیقی عاشقانه گوش بدهند یا حتی برای مراسم ازدواجشان موسیقی مناسب پخش کنند. این افراد لزوما افراد مذهبی هم نیستند. اما وقتی در کنار خانواده هستند دوست ندارند موسیقی که از ضبط ماشین پخش می‌شود حاوی کلمات زننده یا محتوای نامناسب باشد.

گروه ماوا با چندین نفر ازآتلیه‌دارها هم صحبت کرده‌ است و آن‌ها به شدت برای استفاده از موسیقی‌های ما در کلیپ‌هایشان استقبال کرده‌اند. چون مراجعینی دارند که این سبک کارها را می‌پسندند.

 

موسیقی عاشقانه، با محتوای محبت و تعهد

این جادوی موسیقی است که می‌تواند بر اجتماع و رفتار انسان‌های مختلف جامعه اثر بگذارد. البته مقصودمان اشعار و ملودی‌های کلیشه‌ای و ضعیف نیست. خواندن برای سالگرد ازدواج، خواندن برای ازدواج، خواندن برای تعهد زوجین به زندگی و استحکام خانواده، تحکیم یک عشق در زندگی و خواندن برای هر اتفاق خوش مثل محبت یک پدر به دختر و همسرش می‌تواند موسیقی را دوباره به خلوت خیلی از خانواده‌های ایرانی که امروز میانه خوبی با موسیقی‌های عاشقانه ندارند هم بیاورد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول