اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

سردیس جدیدی از سهروردی ساخته می‌شود/ سفارش طراحی چهره

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به ۸ مرداد سالروز بزرگداشت سهروردی گفت: سال گذشته سفارش طراحی چهره این شخصیت بزرگ داده شده است و پس از تأیید، این تصویر را در اختیار یک مجسمه‌ساز برای خلق سردیس سهروردی قرار خواهیم داد.

سردیس جدیدی از سهروردی ساخته می‌شود/ سفارش طراحی چهره

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، جلسه هماهنگی برپایی همایش شیخ شهاب‌الدین سهروردی در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد. 

حجت‌الله ایوبی در جلسه هماهنگی برپایی همایش شیخ شهاب‌الدین سهروردی با تقدیر از حضور اساتید اظهار داشت: به روز ولادت شیخ شهاب الدین سهروردی نزدیک می‌شویم؛ اعلام اینکه سهروردی در فهرست مشاهیر قرار گرفت اتفاق خوبی است و معتقدیم فعالیت‌های بیشتری را در این زمینه می توان انجام داد. 

وی ادامه داد: به همت انجمن مفاخر، همایش سهروردی برپا می‌شود و اساتید برجسته‌ای در این رویداد از ایران و دیگر کشورها از جمله فرانسه و سوریه حضور خواهند داشت. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران عنوان کرد: سال گذشته بر بازنویسی قصه‌های سهروردی برای استفاده کودکان و نوجوانان تاکید شد و این کار در دست انجام است و برخی انتشارات نیز برای چاپ این محتوا اعلام آمادگی کردند. 

ایوبی تاکید کرد: همچنین سال گذشته مقرر شد که تصویری از شیخ شهاب‌الدین سهروردی را آماده کنیم. با کسانی که پرتره‌ساز هستند مذاکره کردیم و در نهایت سردیس و تصویر شیخ شهاب الدین سهروردی آماده خواهد شد و در این زمینه با اساتید مختلف گفت‌وگو کردیم و این محتوا را در اختیار خالق این سردیس قرار دادیم. 

وی افزود: امیدواریم سردیسِ مورد تایید اساتید، در خیابان سهروردی قرار گیرد و می‌توان کپی این سردیس و تصویر شیخ اشراق را در بخش‌های مختلف از جمله سهرورد قرار داد و چنانچه این سردیس مورد قبول همه اساتید باشد، مراسم رونمایی از آن برگزار خواهد شد. 

 

 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: درباره بنیاد سهروردی تلاش های متعددی شد واین تلاش ها ادامه دارد و برای انجام این امور، موسسه شیخ شهاب الدین سهرودی تاسیس شود. نام سهرودی به حدی بزرگ است که با این موسسه نیز می توان کارهای بزرگی انجام داد.

ایوبی با اشاره به نزاع کشورها برای ثبت مشاهیر و مفاخر از طریق یونسکو عنوان کرد: کشورهای اطراف برای یافتن هویت به بهانه اینکه یکی از مشاهیر از یک کشور عبور کرده تلاش می کنند درخواست ثبت مفاخر و مشاهیر را مطرح می کنند و متاسفانه ما قدر این شخصیت ها را نمی دانیم و آنان را از دست می دهیم؛ در وفور نعمتی قرار گرفتیم که موجب غفلت ما شده است. 
وی تصریح کرد: هریک از مشاهیر می توانند برای هر منطقه و کشور هویت بسازند. توجه به شیخ شهاب الدین سهروردی برای اهالی سهرورد و زنجان برکات بسیاری درپی دارد. 

حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز اظهار داشت: ۲۰ مقاله به بزرگان در باب شیخ شهاب الدین سهروردی سفارش داده شد و به زودی کتابی ۴۰۰ صفحه ای از این مقالات آماده خواهد شد. 

وی افزود: همایش در دو روز هفتم و هشتم مرداد برگزار خواهد شد و در این همایش از تصویر تهیه‌شده از سهروردی نیز رونمایی می‌شود.

 

 

حجت الله ایوبی دبیرکمیسیون ملی یونسکو در ایران، سعدالله نصیری قیداری دبیر همایش های مرتبط با سهروردی و استاد دانشگاه شهید بهشتی، حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بهمن نامور مطلق مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران، فرهاد اعتمادی معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، کاوه خورابه از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، آرش امینی مدیرکل بین الملل و حوزه ریاست کمیسیون ملی یونسکو- ایران، جواد صباغ معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، امیر روشن بخش معاون ارتباطات و مشارکت ها و سرپرست گروه ارتباطات، صادق کریمان مدیر نور سازمان زیباسازی شهرداری تهران، کیهان محمدخانی قائم مقام مدیرعام لسازمان زیباسازی شهر تهرا ، عباس مافی قائم مقام شهرداری منطقه ۷، جلال محمدی و موسی عبدی عضو شورای شهرستان سهرورد، محمد علی بیگدلی رییس شورای شهر سهرورد، بهروز ندال شهردار سهرورد، سروش رزمی و فهیمه تقوی نیک از دانشگاه آزاد از حاضران در این جلسه بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول