اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کلنگی که در زمین ماند!/ ساخت هتل پنج ستاره اهر همچنان در خوان اول

سال گذشته کلنگ ساخت اولین مجموعه رفاهی و اقامتی در قالب هتل 5ستاره به زمین زده شد اما از آن تاریخ سنگی روی سنگ بند نشده و ساخت هتل در خوان اول مانده است و به حال خود رها شده و کسی نیز پاسخگوی این امر است.

کلنگی که در زمین ماند!/ ساخت هتل  پنج ستاره اهر همچنان در خوان اول

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و در عین حال درآمدزا  در مناطقی که قابلیت‌های لازم برای جذب گردشگران را دارند مطرح بوده و از این‌رو گردشگری با رشدی روزافزون یکی از منابع مهم درآمدزایی، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی به شمار می‌آید و طبق آمار اخیر سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در جهان تا سال ۲۰۲۰ با رشد و رونق چشمگیری روبه‌ رو خواهد شد تا جایی که شاید این صنعت بتواند به لحاظ درآمدزایی در رقابت با صنعت نفت قرار گیرد.

اهتمام جدی به صنعت گردشگری و درک آنها از اهمیت این صنعت برای درآمدزایی، اینک در  بسیاری از مناطق مستعد کشور مورد توجه قرار گرفته به‌گونه‌ای که بسیاری از استان‌ها ایجاد و رونق جاذبه‌های گردشگری و فراهم آوردن امکانات رفاهی برای گردشگران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

منطقه ارسباران نیز به جهت قابلیت‌های ویژه در حوزه گردشگری با دارا بودن بهترین جنگل‌ها، آب هوای خنک و دلچسب، آثار تاریخی، صنایع‌دستی و غذاهای طبیعی و خوشمزه سنتی، با آداب و سنن ویژه یکی از مناطقی است که در صورت برنامه‌ریزی مسوولان امر و سرمایه‌گذاری در این حوزه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به رونق و توسعه منطقه  و زمینه برای اشتغال جوانان بسیار مفید و موثر باشد.

که در این خصوص یکی از این زیرساخت‌ها، ایجاد مجتمع‌های اقامتی، سوئیت آپارتمان‌ها و نوع باکلاسش ساخت هتل‌های مجهز برای اقامت و پذیرایی از گردشگران در اهر به عنوان مرکز منطقه ارسباران است   که متاسفانه در این خصوص شهرستان اهر فاقد هتل و مجتمع‌های اقامتی بوده و این امر باعث شده گردشگران فقط به صورت عبوری از این شهرستان استفاده کنند و عایدی از این صنعت نصیب شهرستان اهر نشود.

در این زمینه سال گذشته کلنگ ساخت اولین مجموعه رفاهی و اقامتی در قالب هتل 5 ستاره به زمین زده شد اما از آن تاریخ سنگی روی سنگ بند نشده و ساخت هتل در خوان اول مانده است و به حال خود رها شده و کسی نیز پاسخگوی این امر است.
 

 

مخالفت شریک مس انجرد مانع آغاز ساخت هتل 5 ستاره اهر
 
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی علت توقف عملیات اجرایی ساخت هتل 5 ستاره را مخالفت شریک تجاری ( بانک تجارت)  این شرکت عنوان کرد.

بیت‌الله عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهر اعلام کرد: متاسفانه با اینکه مجوز لازم برای ساخت هتل 5 ستاره اهر از سوی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی در کمترین زمان ممکن صادر شده اما با وجود کلنگ‌زنی این پروژه  توسط مسوولان کشوری و استانی طی سال گذشته و اعلام زمان برای اتمام پروژه، تاکنون اقدام عملی برای اجرای این پروژه صورت نگرفته و موجبات بدبینی و نارضایتی مردم و مسوولان محلی را فراهم کرده است.

وی، ساخت هتل را یکی از نیازهای اساسی منطقه برای ماندگار کردن گردشگران داخلی و خارجی و ارائه  خدمات لازم در این حوزه را یک ضرورت برشمرد و افزود: انتظار داریم مسوولان پروژه مس انجرد با اجرای این پروژه مهم گردشگری ،انتظارات مردم و مسوولان را برآورده کنند و همچنانکه مردم منطقه در تقویت و توسعه و حل مشکلات این معدن کمال همکاری را کردند، انتظار داریم به هر نحو ممکن شرکت معدن مس انجرد نیز ساخت این هتل را در اولویت کاری خود قرار دهد.
  
این نماینده مجلس تاکید کرد: راه‌اندازی این مجتمع بزرگ اقامتی و خدماتی در شهر اهر دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده و با افتتاح آن علاوه بر ارائه خدمات به کارکنان و کارشناسان خارجی طرف قرار داد با مس انجرد، خواهد توانست به خیل عظیم گردشگران و مسافران که از این مسیر به استان اردبیل، مناطق مرزی و گردشگری ارسباران تردد می‌کنند، خدمات لازم ارائه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز در پاسخ  به اینکه چرا با گذشت یک‌سال از کلنگ‌زنی هتل 5 ستاره اهر هنوز اقدام عملی در ساخت آن صورت نگرفته، یادآور شد: مجری این پروژه گردشگری شرکت تولیدی مواد معدنی مهر اصل  هستند و آنها باید پاسخگو باشند. 

مرتضی آبدار افزود: این هتل را سرمایه‌گذار بخش خصوصی  ( کارخانه مس انجرد اهر) احداث می‌کند و ما برای ساخت هتل 5 ستاره اهر برای تسهیل در امور و کمک به توسعه گردشگری شهرستان ایجاد هتل مجهز با امکانات ویژه را از نیازهای اساسی در راستای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه ضروری می‌دانیم.

وی تاکید کرد: احداث این هتل برای زمینه‌سازی جهت اقامت‌های کوتاه مدت و بلند مدت گردشگران ضروری بوده و برای حمایت از این پروژه مهم در عرض  در یک روز مجوز صادر کرده‌ایم و تعلل فعلی در ساخت آن مربوط به سرمایه‌گذاران بوده  و موردی از سوی این سازمان نداریم و در نهایت آماده هرگونه مساعدت و همکاری در جهت تسریع در اجرای این پروژه هستیم.

بهبود جعفری، رئیس کمیسیون گردشگری شورای عالی استان‌ها نیز بر ضرورت اجرای این پروژه تاکید کرد و افزود: ساخت مجتمع‌های اقامتی در مناطق گردشگری به خصوص در شهرستان اهر که شاهراه ارتباطی استان آذربایجان‌شرقی به خصوص مناطق گردشگری ارسباران و اردبیل است.

وی، اتمام این پروژه را یک گام مهم برای توسعه صنعت گردشگری و افزایش ماندگاری گردشگران در شهرستان اهر و آشنایی با جاذبه طبیعی و تاریخی عنوان کرد و خواستار تسریع در اجرای این پروژه شد. 

نماینده آذربایجان‌شرقی در شورای عالی استان‌ها افزود: خوشبختانه شورای شهر و شهرداری اهر در اعطای مجوز  برای ساخت این هتل نهایت همکاری را داشتند و هم اکنون نیز آمادگی داریم در این خصوص مساعدت و  همراهی لازم را انجام دهیم تا این پروژه که یک مطالبه مردمی است، به سرانجام برسد.

به گزارش فارس، معاون اداری و مالی شرکت صنایع معدنی و تولیدی "مهر اصل" در آغاز کلنگ‌زنی این پروژه میزان سرمایه‌گذاری در این هتل را 50 میلیارد ریال اعلام کرده و گفته بود، این هتل 5 ستاره در زیربنایی بالغ بر 3 هزار و 700 متر مربع و در طول مدت 30 ماه، احداث خواهد شد.

شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران با جمعیتی بالغ بر 130 هزار نفر علاوه از شهرستان اهر در اکثر حوزه‌های اقتصادی ،درمانی ،خدماتی و سایر موارد برای بیش از 500 هزار نفر از اهالی شهرستان‌های ارسباران نیز خدمات ارائه می‌کند و اهالی منطقه ارسباران و مغان با مردم این شهرستان مراودات اجتماعی و نسبت‌های فامیلی و قرابتی دارند و علاوه از این‌ها در جاده‌های مواصلاتی اهر- تبریز،اهر- مشکین و اهر- کلیبر روزانه شاهد تردد بیش از 30 هزار خودرو شامل گردشگران و مسافران هستیم اما نبود مراکز اقامتی در اهر باعث شده  گردشگران مقصد اقامت خود را ناچاراً مرکز استان و یا کلیبر و مشکین  انتخاب کنند که این امر ضرورت ایجاد مجتمع‌های اقامتی را در اهر دو چندان کرده است.

این در حالی است که این شهرستان علاوه بر قطب گردشگری، قطب دانشگاهی نیز محسوب می‌شود و با داشتن دانشگاه‌های دولتی و آزاد و بیش از 7 هزار دانشجو به شهر دانشگاهی نیز مشهور است .

شهرستان اهر تا به حال از داشتن مجتمع‌های اقامتی و هتل‌های مجهز محروم بوده و تنها سه واحد مهمان‌پذیر که ظرفیت اسکان کمتر از 50 نفر را دارا می‌باشد.

گزارش فارس حاکی است، توقف عملیات اجرایی ساخت هتل ۵ ستاره اهر بعد از کلنگ‌زنی توسط مسوولان از جمله مواردی بود که در سامانه فارس من ثبت شده بود.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت 1397 مراحل ساخت هتل ۵ ستاره صنایع معدنی مهر اصل با حضور استاندار، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نماینده مردم شهرستان های اهر و هریس، فرماندار، امام جمعه و سایر مسئولان شهرستانی در شهرستان اهر کلنگ زنی شد که قرار بود طی ۳۰ ماه به بهره برداری برسد ولی بعد از گذشت بیش از یک سال، فقط خاکبرداری محل انجام شده است.

شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل با دولت به صورت مشترک در معدن مس انجرد فعالیت دارد که ساخت این هتل کوچکترین کار در حق مردم شهرستان اهر است.

انتهای پیام/60003/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول