اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

درد دل‌های فعالان قرآنی/ جای تبلیغ برای قرآن کجاست؟

فعالان قرآنی استان همدان در دیدار با رئیس دارالقرآن کشور درد و دل‌ها، گلایه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

درد دل‌های فعالان قرآنی/ جای تبلیغ برای قرآن کجاست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، دیدار فعالان قرآنی با رئیس دارالقرآن کشور با یک ساعت تأخیر آغاز شد و نمایندگان اقشار مختلف به نمایندگی از اقشار مرتبط صحبت‌ها، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

نماینده اساتید و معلمان استان با بیان اینکه باید تعلیم و تزکیه در آموزش قرآن همراه با هم باشد، اظهار کرد: در مجموعه کارهای قرآنی اینگونه نیست؛ باید به هست‌ها و بایدها در آموزش قرآن توامان اشاره کنیم و تقارن بین آنها باید رعایت شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی‌پیام در ادامه گفت: در قرآن از تئوری‌های محض بدون مصادیق پرهیز شده است اما در آموزش‌های قرآنی این امر عینی نشده است؛ ابعاد مختلف تربیتی نیز در آموزش‌های قرآنی دیده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه اهداف قرآن مشخص و بیان شده است بیان کرد: انس، قرائت، تدبر و تمسک به آیات قرآن از جمله موارد بیان شده است؛ از قرآن روش‌ها و اهداف را اخذ کرده اما در عمل متفاوت هستیم.

نماینده اساتید و معلمان استان همدان افزود: خواندن، زیبا خواندن و حفظ قرآن برنامه قرآنی ما شده و این امر بسیار خطرناک است؛ در خصوص قرآن باید به صورت عملی در بیرون، داشته‌های ذهنی داشته باشیم.

برخی اساتید دانشگاه حتی خواندن قرآن را نیز بلد نیستند

وی با بیان اینکه هنوز در کشور نگران سکولارسیستم اداری، آموزشی و... هستیم، تصریح کرد: سیستم آموزش و پرورش و سیستم آموزش عالی که محصولات نظام اسلامی در آنها شکل می‌گیرند در خصوص قرآن به درستی عمل نکرده‌اند.

محمدی‌پیام با بیان اینکه برخی اساتید دانشگاه حتی خواندن قرآن را نیز بلد نیستند ادامه داد: این وضع سیستم آموزش عالی کشور است؛ حتی در بحث روخوانی قرآن نیز کار نکرده‌ایم و اگر در این بحث ورود کرده‌ایم در تدبر آیات قرآنی کار نشده است.

وی با تأکید بر اینکه تا کی می‌خواهیم در مباحث قرآنی در جا بزنیم خاطرنشان کرد: اخذ راهکار از قرآن اولین راهکار در پرداختن به مباحث قرآنی است نباید راهکار تراشی کنیم.

نماینده اساتید و معلمان استان همدان یادآور شد: طراحی سرفصل‌های آموزشی در بعد تربیتی و عملی، گنجاندن سبک زندگی اسلامی در مقاطع مختلف تحصیلی و اصلاح و تکمیل سرفصل‌های دوره تربیت کادر متخصص از دیگر راهکارها در این مسیر است.

وی با تأکید بر اینکه کادر متخصص در حوزه قرآن کم داریم و در برخی موارد تفسیرها درست نیست اظهار کرد: کتب و منابع در سه محور نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و قرآن تألیف و در منابع آموزشی گنجانده شود.

فعالیت 18 پایگاه سلامت اجتماعی در همدان

نماینده مسوولان پایگاه سلامت اجتماعی نیز گفت: پایگاه سلامت اجتماعی یا پایگاه فرهنگی اجتماعی و امام محله سال 95 در سه استان همدان، قزوین و زنجان به عنوان استان‌های پایلوت فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام کسبی با بیان اینکه با توجه به رویکرد، پایگاه‌ها مورد توجه مسوولان قرار گرفت، تصریح کرد: سال 96 پایگاه برتر کشور شدیم، سال 97 ایجاد این پایگاه به 10 استان گسترش یافت و در استان همدان نیز از پنج پایگاه به 18 پایگاه افزایش یافت.

وی به برخی اقدامات انجام شده در این پایگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت قرآنی از اهداف اصلی پایگاه‌ها در جذب جوانان و نوجوانان بود که 2 هزار و 40 جلسه قرآن در 5 پایگاه فعال برگزار شد.

نماینده کارشناسان قرآنی استان همدان نیز خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در بحث قرآنی مسائل پولی و مالی است؛ بدون پول کار می‌کنیم اما نتیجه‌ای که باید، حاصل نمی‌شود.

نذورات را به سمت قرآن سوق دهیم

ایرج یارمحمدی با تأکید بر اینکه اگر برای قرآن هزینه شود بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود یادآور شد: بسیاری از طرح‌های قرآنی را می‌توان با مشارکت سازمان اوقاف اجرا کرد؛ درآمد اوقاف شهرستان ملایر میلیاردی است اما هزینه‌کرد آنها برای قرآن ناچیز است.

وی با بیان اینکه باید نذورات را به سمت قرآن سوق دهیم، اظهار کرد: باید یک جنبش کشوری برای نذورات قرآنی ایجاد شود.

نماینده کارشناسان قرآنی استان همدان با انتقاد از عدم تبلیغ برای قرآن در کشور، گفت: اگر در کشور به اندازه تبلیغ برای تنقلات برای قرآن تبلیغ می‌کردیم، پیشرفت بسیاری داشتیم؛ نقص کجاست، چگونه حل می‌شود؟

وی با تأکید بر اینکه اگر صدا و سیما این کار را نمی‌کند این مطلب را منتقل کنیم بیان کرد: اینکه نتوانسته‌ایم قرآن را با تبلیغ ایران‌گیر و اسلام‌گیر کنیم یک ضعف است.

صحت قرائت نماز برخی روحانیون مورد اعتراض قرار گرفته است

یارمحمدی با بیان اینکه قرآن باید تبلیغ و جذابیت‌ قرآن باید ایجاد شود افزود: چند سالی است قرآن بسیار مهجور شده و حتی برخی جلسات قرآنی نیز تعطیل شده است؛ پس با وجود این موارد فقط شعار ندهیم.

وی خواستار ارائه برنامه‌ای از سوی دارالقرآن کشور برای جذاب‌سازی قرآن شد و تصریح کرد: از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی در بحث مبلغان، طلاب و مداحان در این خصوص استفاده شود و طی تفاهم نامه‌ای دوره تربیت معلم قرآنی برای طلاب طرح هجرت برگزار شود.

نماینده کارشناسان قرآنی استان همدان ادامه داد: متأسفانه صحت قرائت نماز برخی روحانیون مورد اعتراض قرار گرفته که این امر به اصل نماز لطمه می‌زند.

وی در ادامه با بیان اینکه در مبلغان خانم سنتی مشکل داریم، خاطرنشان کرد: طرح جامع تربیت معلمان خانم‌های مبلغ را برگزار کنیم که بسیاری از مشکلات در این حوزه رفع شود.

فعالیت 10 درصد مربیان قرآنی از 2500 مربی دارای گواهینامه در همدان

یارمحمدی به وجود 2 هزار و 500 مربی قرآنی دارای گواهینامه در استان همدان اشاره کرد و یادآور شد: تنها 10 درصد این مربیان فعال هستند و مابقی نیز به دلیل عدم وجود موقعیت کاری، مباحث مالی و یا بی‌انگیزگی فعالیت نمی‌کنند.

نماینده موسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت استان همدان نیز اظهار کرد: زمینه‌سازی و بسترسازی، جهت‌دهی و برنامه‌ریزی، تحریک انگیزه‌های الهی و حمایت و پشتیبانی سازمان دارالقرآن از وظایف مسئولان در حوزه مباحث قرآنی است.

طرح‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی قرآنی به تشکل‌های مردمی واگذار شود

جواد سعیدی خواستار واگذاری طرح‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی قرآنی به تشکل‌های مردمی شد و گفت: بیمه فعالان قرآنی از دیگر دغدغه‌های موسسات و تشکل‌هاست؛ این موضوع پیگیری شود.

وی با اشاره به توصیه و تأکید بر اجرایی شدن مصوبه شورای توسعه مبنی بر ادغام اتحادیه موسسات و اتحادیه تشکل‌های قرآنی، بیان کرد: تا دیروز به شورای توسعه فرصت دادیم که این موضوع را عملیاتی کنند و با نفرات بیشتری این امر را مطالبه خواهیم کرد.

وی در ادامه یادآور شد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب از جوانان مومن، متعهد و انقلابی در بدنه سازمان دارالقرآن استفاده شود.

گفتنی است علیرضا صفاریان دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث نیز در این جلسه نتایج تحقیق «مهجوریت قرآن؛ علل و راهکارها» را ارائه کرد.

انتهای پیام/89039/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول