اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

واگذاری ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی فولاد سناریوی کثیف خصوصی‌سازی است

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: واگذاری ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی فولاد سناریوی کثیف خصوصی‌سازی است.

واگذاری ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی فولاد سناریوی کثیف خصوصی‌سازی است

احمد علیرضا بیگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز همان ادامه بازی کثیفی است که سازمان خصوصی‌سازی در راستای کارهای گذشته خود انجام داده است.

وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی برای اینکه بتواند شرکت ماشین سازی را به «قربانعلی» واگذار کند نقشه‌ای اجرا کرده است، توضیح داد: سازمان خصوصی‌سازی به صورت صوری ماشین‌سازی تبریز را صندوق فولاد واگذار کرده  و بعد از آن نیز صندوق بازنشستگان فولاد نیز ماشین‌سازی را گرو در خزانه گذاشته است تا بعد با دریافت پول  مشکلات موجود را برطرف کرده و حقوق کارگران را بدهد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: البته این واگذاری صوری  از بابت مطالبات صندوق فولاد از دولت بوده است که به‌قدری این واگذاری ناشی‌گرایانه بوده است که از طریق  استعلام و  مدارک موجود در دست بنده می‌توان به پشت پرده این سناریوی کثیف پی برد.

وی خاطرنشان کرد: طبق مستندات و نامه‌ای که در دست بنده می‌باشد، آقای امین عشقی(سرپرست گروه شرکت ماشین‌سازی تبریز)  در سال ۱۳۹۵ از سازمان خصوصی‌سازی درخواست تعیین تکلیف بعد از واگذاری ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگان فولاد می‌کند که پیرو این نامه سازمان خصوصی‌سازی صریحاً اعلام کرده است که  سهام این شرکت همچنان متعلق به دولت می‌باشد.

بیگی اضافه کرد: سپس دوباره سازمان خصوصی‌سازی در نامه استعلام وضعیت مالکیت شرکت ماشین‌سازی به صراحت اعلام کرد که تمام این شرکت ماشین‌سازی تبریز کماکان متعلق به دولت است.

 وی به نامه دیگر استعلامی از خود صندوق بازنشستگان  فولاد مبنی بر آخرین وضعیت واگذاری ماشین‌سازی تبریز اشاره کرده و گفت: در این نامه آمده است که این شرکت متعلق به صندوق فولاد نبوده و صرفا بر اساس توافق نامه‌ای مابین این صندوق و سازمان خصوصی‌سازی بابت تأمین کسری تعهدات صندوق بازنشستگی فولاد به عنوان دارایی برای فروش عنوان شده است و این صندوق در انتخاب شرکت مزبور، قیمت‌گذاری و نحوه فروش آن هیچ‌گونه دخل و تصرفی نداشته و به جهت تسویه حساب با خزانه‌داری کل کشور موضوع توافق‌نامه پیوست با سازمان خصوصی می‌باشد؛ از این‌رو از انجام مکاتبه با این موسسه خودداری و مراتب را به سازمان گسترش یا سازمان خصوصی‌سازی منتقل کنید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه صندوق فولاد رسما اعلام کرده است که این شرکت متعلق به فولاد نیست، افزود: این اقدامات خصوصی‌سازی نشان دهنده سناریوی کثیفی از بابت به تاراج بردن مال و دارایی و ثروت ملت ایران است.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی با این کارها  تلاش می‌کند تا محفل‌های قانونی را فراهم کند و جالب است به قدری در این لجن غوطه‌ور هستند که چنین نامه  و مستندات را فراموش کرده‌اند.

بیگی به کمک و ورود رسانه‌ها در این موضوع تاکید کرد و گفت: باید با کمک رسانه‌ها جواب دندان‌شکنی به سازمان خصوصی‌سازی داد که چگونه چنین دروغ‌های واضحی را با گستاخی و بی‌حیایی می‌گویند.
 

 

گزارش فارس حاکی است، دغدغه فروش گروه ماشین‌سازی تبریز حدود ۱۵ سال پیش جرقه خورده و در این سال‌ها بین سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی دست به دست شده و در مواقعی در اثر سوءمدیریت برخی از این سازمان‌ها شاهد اخلال در تولید و حتی اعتصاب کارکنان نیز بوده‌ایم.

کارخانه ماشین سازی تبریز که در نیمه دوم دهه 1340 شمسی توسط مرحوم مهندس تقی توکلی، از طلایه‌داران صنعت کشور در منطقه صنعتی غرب تبریز بنیان گذاشته شد و به‌زودی به چهره درخشانی در عرصه صنعت ایران و خاورمیانه تبدیل شد، تا اردیبهشت ماه پارسال که به بخش خصوصی واگذار شد، 11 مزایده ناموفق را تجربه کرده بود. 

در نهایت، سازمان خصوصی‌سازی اردیبهشت ماه 1397 این کارخانه مادر صنعتی را پس از کش و قوس‌های فراوان به شخصی که به گفته خودش عرق و تعصب محلی داشت و به دنبال نان‌خور کردن عده‌ای جوان و بیکار بود، واگذار کرد تا بارقه‌های امید در چشمان کارگران خسته از بلاتکلیفی چندساله ماشین‌سازی سوسو زند. 

مالک جدید کارخانه ماشین سازی نیز که بر اساس استعلام‌های انجام گرفته از نهادهای مسوول، بدهی بانکی نداشت و به قول سیاسیون «اهل» بود، بلافاصله پس از خرید این واحد صنعتی قدیمی، در نشستی با خبرنگاران از برنامه‌های امیدوارکننده‌اش برای احیای ماشین‌سازی سخن گفت. 

واقعیت نیز این است که واگذاری ماشین‌سازی تبریز به بخش خصوصی پس از 11 بار مزایده ناموفق سازمان خصوصی‌سازی برای فروش و سرباز زدن بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از تملک آن در ازای رد دیون دولتی، روند امیدبخشی را طی مراحل کرد تا اینکه ناگهان رسانه‌ها از دستگیری فرخ‌زاده، مالک جدید این واحد، به اتهام فروش 260 میلیون دلار یا یورو ارز دولتی در بازار آزاد، خبر دادند و موج سیاسی «نااهل» بودن مالک کارخانه، بار فضای گفتمان سیاسی مربوط به این واحد را درگرفت.

این کارخانه در سال‌های اخیر به دلیل واگذاری‌های نادرست با مشکلات متعددی در مسیر فعالیت خود مواجه بوده است. 

به گزارش فارس، گروه ماشین‌سازی تبریز یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های CNC است.

قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شده و از سال 1351 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در سال 1348 تمایلاتی برای جذب تکنولوژی‌های اروپای غربی و آمریکا از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شده و به اجرا درآمد، بعدها کارخانه‌های مختلفی همچون ریخته‌گری، ماشین‌سازی تبریز و گسترش صنایع ریلی ایران از این مجموعه تفکیک شده و این شرکت تحت عنوان گروه ماشین‌سازی تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همزمان از سال 1349 و قبل از بهره‌برداری عملی، سازمان گسترش تأکید بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس ساخت کشور چکسلواکی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز را کرد و پیش‌بینی شد بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز و با تکنولوژی کشورهای فوق به مرحله اجرا درآید.

در پی این برنامه‌ریزی برای تولید پمپ‌های آب با شرکت K.S.Bکشور آلمان برای تولید کمپرسورهای صنعتی با یک شرکت انگلیسی، برای تولید الکتروموتور با شرکت GOLD آمریکا و لیف‌تراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد شد.

ظرفیت‌های باقی‌مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهای تراش، فرز، مته و قطعات ریخته به اجرا گذاشته شد که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگویی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز در خصوص توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید با اجرای طرح‌های متنوع تولیدی به توسعه ظرفیت‌های خود با انتخاب و اخذ تکنولوژی تولید ماشین‌های فرز انیورسال، دیجیتالی، CNC و نیز ماشین‌های سنتر عمودی و افقی CNC همراه با اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی اقدام شد.

محصولات این شرکت از ۱۷ سال پیش به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود. 

شرکت ماشین‌سازی تبریز با بیش از چهار دهه سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور در حال حاضر علاوه بر حضور موثر در عرصه تولید، فروش و خدمات پس از فروش و آموزش انواع ماشین‌های CNC به ارائه خدمات تخصصی در رابطه با صنایع زیربنایی و تأمین کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط از مرحله شناسایی تا تأمین، نصب، راه‌اندازی و خدمات فنی پس از فروش می‌پردازد.

این مجموعه با مشارکت فعال در اجرای پروژه‌های کلیدی در دست تولید به تجهیز مجتمع‌های تعمیراتی و ماشین‌کاری اقدام می‌کند و با برخورداری از تکنولوژی روز با کیفیت قابل قبول و قیمت رقابتی و از طریق همکاری متقابل با سازندگان معتبر بین‌المللی در خدمت مشتریان داخلی و خارجی است.

شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده در تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی و ارائه محصولات و خدمات مختلف در این زمینه، دارای محصولات متعدد از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگ‌زنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخ‌کاری و … است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول