اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ادامه اعتراضات در هنگ کنگ؛ معترضان با پلیس درگیر شدند

اعتراضات در هنگ‌کنگ که با حمایت واشنگن مواجه شده بود، امروز با درگیر شدن معترضان با نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.

ادامه اعتراضات در هنگ کنگ؛ معترضان با پلیس درگیر شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعتراضات در هنگ‌کنگ در شرایطی ادامه یافته که رد پای غرب و آمریکا در به آشوب کشیدن این اعتراض‌ها و ناآرام کردن منطقه بیش از پیش احساس می‌شود.

شبکه خبری «راشاتودی» امروز (دوشنبه) فیلم کوتاهی از ادامه ناآرامی‌ها در این منطقه و همچنین درگیر شدن برخی از معترضان با نیروهای پلیس هنگ‌کنگ منتشر کرده است.

 

 

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

۱۹ خرداد، شهروندان هنگ‌کنگی در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر ‌می‌کرد؛ اما به‌گفته معترضین  موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد.

۲۵ خرداد ماه، «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی پارلمان را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد. اما این اقدام او موجب فروکش کردن خشم معترضان نشد.

در همین روزها بود که نمایندگان کنگره آمریکا از پیشنهاد بررسی لایحه‌ای خبر دادند که وزارت خارجه این کشور را ملزم می‌کرد تا هر سال خودمختاری هنگ‌کنگ را تأیید کند.

وزارت خارجه چین بلافاصله در اعتراض به مداخله واشنگتن در امور داخلی «هنگ‌کنگ»، نفر دوم سفارت آمریکا در پکن را احضار و تأکید کرد، «چین از آمریکا می‌خواهد...که خیلی فوری تمامی مداخلات خود را در امور هنگ‌کنگ متوقف کند و دست از اقداماتی بردارد که به رفاه و ثبات هنگ‌کنگ خدشه وارد می‌آورد».

وزارت خارجه چین همچنین تصریح کرده بود که پکن به طور قاطع از دولت هنگ کنگ در اصلاح قانون استرداد مجرمان حمایت می‌کند و به شدت با هرگونه دخالت خارجی در امور قانونی این کشور مخالف است. (جزئیات بیشتر)

معترضان هنگ‌کنگی هفته گذشته در ادامه اعتراضات خود علیه دولت و پارلمان، شیشه‌های ساختمان پارلمان را شکسته و با مأموران پلیس درگیر شدند. روزنامه‌های پرتیراژ چین، نیروهای خارجی را عامل تحریک تظاهرات در هنگ‌کنگ با قصد ضربه زدن به پکن دانستند. (جزئیات بیشتر)

اعتراضات در هنگ کنگ در حالی شکل گرفته است که آمریکا درگیر یک جنگ تجاری با چین است. مقام‌های چینی این ناآرامی‌ها را بخشی از طرح‌های واشنگتن برای فشار به پکن توصیف کرده‌اند.

اگر چه شاید دخالت نیروهای خارجی در وهله اول مبهم به‌نظر برسد اما در مورد چین و آمریکا با توجه به تحولاتی که طی یک سال گذشته در جریان بوده و تنشهای موجود در روابط دو کشور و رویکرد خصمانه دولت دونالد ترامپ در قبال پکن، دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان رد پای آمریکا را در اعتراضات هنگ کنگ مشاهد کرد. 

شاید دلایل این مسئله را اینگونه بتوان توصیف کرد. دولت هنگ کنگ همزمان با احضار سفیر آمریکا در پکن در اواخر خردادماه اعلام کرده بود که لایحه استرداد مجرمین را به حالت تعلیق در می‌آورد، بنابراین علت اصلی که اعتراضات به خاطر آن کلید زده شد، از بین رفت و تصور می‌شد اعتراضات ادامه پیدا نکند. اما معترضان همچنان تاکید کردند که به تظاهرات خیابانی خود ادامه خواهند داد.

این در شرایطی است که حتی یک روز تنش به هنگ کنگ به عنوان یک مرکز مالی مهم ضرر هنگفتی وارد می‌کند این پافشاری نشان می‌دهد که ممکن است برخی از رهبران معترضان با عوامل بیرونی در ارتباط بوده و با حمایت آنها قصد دارند اوضاع هنگ کنگ را همچنان تنش آلود نگه دارند چرا که تنش در هنگ کنگ بازارهای مالی چین را نیز دستخوش ضرر و زیان خواهد کرد. این موضوع بیش از از همه به سود آمریکا به عنوان اصلی‌ترین رقیب اقتصادی چین است.

علاوه بر این، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در جمع خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری برای حل مسئله هنگ‌کنگ گفته بود: «من به ندرت شاهد اعتراضات اینچنینی بوده‌ام. مشاهده چنین چیزی ناراحت کننده است». وی در ارتباط با دیدار با همتای چینی خود در حاشیه اجلاس سران اقتصادی جهان موسوم به گروه 20 (G20) در شهر «اوساکا» ژاپن ادامه داد: «من با رئیس‌جمهور شی بودم و ... تاحدودی در اینباره گفت‌وگو کردم».

اظهارات ترامپ در حالی مطرح شد که همان روز خبرگزاری فرانسه در صفحه توییتر خود گزارش کرد که چین از «مداخله گسترده» آمریکا در امور داخلی «هنگ‌کنگ» به شدت انتقاد کرده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول