اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

دستکاری دی ان ای گیاهان برای بهبود باردهی

محققان ژاپنی برای نخستین بار موفق به یافتن راهی برای دستکاری دی ان ای میتوکندری گیاهان شده اند که باعث افزایش باردهی آنها و نیز بارور شدن مجدد گیاهان نابارور می شود.

دستکاری دی ان ای گیاهان برای بهبود باردهی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، اصلاح دی ان ای گیاهان برای ارتقای باروری آنها پدیده جدیدی نیست. اما این اولین بار است که از این روش برای درمان کامل مشکل ناباروری گیاهانی همچون ساقه برنج و کلزا استفاده می شود.

این روش جدید باعث تنوع ژنتیکی محصولات نیز می شود و بر توانمندی سلول های آنها برای عرضه محصولات بهتر می افزاید. پیشتر تلاش های مشابهی در این زمینه بر روی حیوانات صورت گرفته بود و انجام کاری مشابه بر روی گیاهان با دشواری ها و ظرافت های بیشتری مواجه بوده است.

ویراش و دستکاری دی ان ای میتوکندری به علت پیچیدگی بیش از حد تا به امروز ممکن نشده بود و این در حالی است که در دهه 70 میلادی برای این کار تلاش می شود. این کار می تواند جلوی نابودی برخی گونه های گیاهی را نیز بگیرد که از جمله آنها می توان به موز اشاره کرد که خطر انقراض برخی انواع آن کاملا جدی است.

پژوهشگران امیدوارند در آینده با تکمیل این روش بتوان نه تنها گونه های گیاهی متنوع در خطر انقراض را تکثیر کرد، بلکه از این طریق بتوان آفات و بیماری های مختلف در گیاهان را نیز با سرعت و دقت بیشتری برطرف و مداوا کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول