اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: افزایش سطح غنی‌سازی ایران نقض موافقت‌نامه آژانس نیست

وزیر امور خارجه روسیه گفت افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران نقض موافقت‌نامه پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

لاوروف: افزایش سطح غنی‌سازی ایران نقض موافقت‌نامه آژانس نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران نقض موافقت‌نامه پادمان‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، وزیر خارجه روسیه هرچند گفته است که ادامه افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را نمی‌توان رد کرد، اما این امر به هیچ عنوان «نقض موافقت‌نامه پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به حساب نمی‌آید».

لاوروف همچنین تصریح کرد: «روسیه آماده تسهیل برگزاری نشستی برای بحث درباره پیشنهادهای مشخص پیرامون توافق هسته‌ای ایران (برجام) است».

وزارت خارجه روسیه روز گذشته پیشنهاد برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ایران را مطرح کرده و گفته بود که این نشست در صورت لزوم برای حفظ این توافق باید برگزار شود. (جزئیات بیشتر)

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند. 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در یک نشست خبری اعلام کردند ایران قصد دارد فرایند غنی‌سازی خود را از 16 تیرماه به بالای ۳.۶۷ درصد افزایش دهد. تهران همچنین هشدار داد در صورتی که سایر طرف‌ها برای عمل به تعهدات خود اقدام نکنند بعد از ۶۰ روز گام سوم را برخواهد داشت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول