اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان را بهتر بشناسیم

کارشناس ادبی کانون هرمزگان بر شناخت هرچه بیشتر خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

 خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان را بهتر بشناسیم

فاطمه غلامزاده نخلی شامگاه سه شنبه به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: دوران کودکی نقش بسزای در پرورش روحیه ادبی دارد و زمینه ساز مردان و زنانی است که در تاریخ ادبیات جهان و حتی ایران نقش بسزای داشته و شناخت استعداد در این سنین باعث پیشرفت‌های قابل توجهی در کودکان خواهد شد.

وی افزود: در کانون‌های فکری، کودکان از سنین 7 تا 18 سال فعالیت دارند و این رده‌بندی سنی براساس تعریفی است که از کودک و نوجوان در سطح بین المللی صورت گرفته است.

 غلامزاده نخلی با اشاره به اینکه دوران کودکی سرشار از تخیل، شادابی، نشاط و سلامت است ابراز داشت: در این دوره ،خواسته کودکان از مربیان این است که فعالیت آنها را هدفمند ساخته و با ایجاد انگیزه‌ها به شکل دادن، اهداف برای آینده آماده سازند.

کارشناس ادبی کانون هرمزگان با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان قشری هستند که در آینده مدیران و تصمیم‌گیران مملکت خواهند بود گفت: باید بدانیم کودک جز سرمایه‌های  این کشور هستند و با نادیده گرفتن و جدی نگرفتن آنها، به این قشر از جامعه آسیب وارد نکنیم.

غلامزاده نخلی با اشاره به اینکه کودکان را با یکدیگر مقایسه نکنیم اضافه کرد: در این کانون، هر کودک بر اساس توانایی و استعدادهای که در زمینه‌های مختلف دارد از  آموزش‌های لازم برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به کمک‌های که مربیان در روند رشد ادبی کودک انجام می‌دهند عنوان کرد: شناسایی نیازهای کودک توسط مربیان متناسب با علاقه کودکان و نوجوانان هنری است که در این کانون‌ها به دانش آموختگان آموزش داده می‌شود.

کتابخانه‌های تخصصی  و کتابدارهای که کودکان را دوست دارند 

 وی با بیان اینکه کانون به نیازهای کودک در ابعاد مختلف اندیشیده است گفت: ما در آغاز آموزش سعی کرده ایم کودک را با کتابخانه مانوس کنیم به همین منظور کتابخانه‌های تخصصی بر اساس گروه سنی راه‌اندازی شده است.

کارشناس ادبی کانون اظهار داشت: مخاطب نیاز به خواندن کتاب دارد تا گنجینه معلومات خود را افزایش دهد و خود را با جهان‌بینی و تجربه زیستی مختلف و نویسندگان و شاعران  آشنا شود.

غلامزاده نخلی در ادامه افزود: به همین خاطر کتابخانه‌های تخصصی در زمینه‌های فرهنگی، هنری، علمی، ادبی و اسلامی در ارتباط با کودک تالیف شده است و کتاب‌ها در قفسه‌ها به صورتی که فضای بسیار مناسبی برای ایجاد انگیزه در کودک و نوجوان و بر اساس استاندارهای جهانی مرتب شده است.

وی با اشاره به اینکه کتابدارهای تخصصی دوستدار کودکان هستند گفت: کتابداران 44 فعالیت را برای کودکان انجام می‌دهند که بر اساس فعالیت‌های کتابخانه ای است و کتاب‌های مرتبط با فعالیت آنها تالیف شده است.

کارشناس ادبی کانون بیان داشت:کودکی که در هر موضوعی علاقه نشان داده با همان موضوع توسط کتابدارها راهنمایی می‌شود تا زمینه شکوفایی و استعداد در آن کودک فراهم شود. مثلا در موضوع علمی کودک به مطالعه کتاب‌های علمی سوق داده می‌شود. 

فعالیت‌های عمومی گرایش‌های کودکان را آشکار می‌کند 

غلامزاده نخلی گفت: ابتدای کار این است که کودکان کتاب مطالعه، و همچنین در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کنند و بحث کردن راجع به کتاب و روخوانی و شعر خوانی را یاد می‌گیرند و سپس برای حضور در کارگاه تخصصی آماده شده‌اند.

وی گفت: کودکان علاقمندی به یک موضوع را در خلال همین فعالیت‌های عمومی نشان می‌دهند و هر مربی بر اساس کارگروه تخصصی که وجود دارد در حوزه مربوطه این کارگروه معرفی می‌کند.

این کارشناس ادبی ادامه داد: کودک، نوشتن خلاق را فرا می‌گیرد و بعد از آن می‌خواهد  نوشته‌های خود را در قالب شعر و یا قالب‌های دیگر ادبی ارایه بدهد.

غلامزاده بیان داشت: در دوران نوجوانی، قالب‌های نوشتن را یاد می‌گیرد و نوجوانان به عنوان اعضای ارشد کانون پرورشی و فکری شناخته می‌شوند و از آنها برای حضور در انجمن‌های تخصصی دعوت بعمل می‌آید که شامل انجمن شعر، داستان و طنز است.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان، اولین استان دارای انجمن ظنز نوجوان است  اظهار داشت: در این زمینه فعالیت‌های زیادی در چند ساله اخیر انجام داده که محوری‌ترین آن جشنواره تخصصی طنز به صورت منطقه‌ای و استانی است.

کارشناس ادبی کانون افزود: در انجمن‌های ادبی پیشرفت نسبت به دیگر انجمن‌ها بیشتر است چون کار اساسی در این بخش بیشتر بوده و نوشتن خلاق بوده است ما در این بخش نوجوانان نویسنده و شاعران زیادی داریم که فعالیت‌های گسترده دارند.

غلامزاده در پایان بیان داشت: بزرگترین عامل برای کودکان و نوجوانان هرمزگان در بخش‌های مختلف ادبی که در جشنواره‌های سراسری کشوری دارای مقام‌های مختلف هستند وجود کار مستمر و بر اساس فعالیت در دوره‌های زمانبندی شده و نیاز سنجی‌ها همه همکاران در این بخش است.

انتهای پیام/ن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول