فاطمه غلامزاده نخلی شامگاه سه شنبه به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: دوران کودکی نقش بسزای در پرورش روحیه ادبی دارد و زمینه ساز مردان و زنانی است که در تاریخ ادبیات جهان و حتی ایران نقش بسزای داشته و شناخت استعداد در این سنین باعث پیشرفتهای قابل توجهی در کودکان خواهد شد.
وی افزود: در کانونهای فکری، کودکان از سنین 7 تا 18 سال فعالیت دارند و این ردهبندی سنی براساس تعریفی است که از کودک و نوجوان در سطح بین المللی صورت گرفته است.
غلامزاده نخلی با اشاره به اینکه دوران کودکی سرشار از تخیل، شادابی، نشاط و سلامت است ابراز داشت: در این دوره ،خواسته کودکان از مربیان این است که فعالیت آنها را هدفمند ساخته و با ایجاد انگیزهها به شکل دادن، اهداف برای آینده آماده سازند.
کارشناس ادبی کانون هرمزگان با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان قشری هستند که در آینده مدیران و تصمیمگیران مملکت خواهند بود گفت: باید بدانیم کودک جز سرمایههای این کشور هستند و با نادیده گرفتن و جدی نگرفتن آنها، به این قشر از جامعه آسیب وارد نکنیم.
غلامزاده نخلی با اشاره به اینکه کودکان را با یکدیگر مقایسه نکنیم اضافه کرد: در این کانون، هر کودک بر اساس توانایی و استعدادهای که در زمینههای مختلف دارد از آموزشهای لازم برخوردار میشود.
وی با اشاره به کمکهای که مربیان در روند رشد ادبی کودک انجام میدهند عنوان کرد: شناسایی نیازهای کودک توسط مربیان متناسب با علاقه کودکان و نوجوانان هنری است که در این کانونها به دانش آموختگان آموزش داده میشود.
کتابخانههای تخصصی و کتابدارهای که کودکان را دوست دارند
وی با بیان اینکه کانون به نیازهای کودک در ابعاد مختلف اندیشیده است گفت: ما در آغاز آموزش سعی کرده ایم کودک را با کتابخانه مانوس کنیم به همین منظور کتابخانههای تخصصی بر اساس گروه سنی راهاندازی شده است.
کارشناس ادبی کانون اظهار داشت: مخاطب نیاز به خواندن کتاب دارد تا گنجینه معلومات خود را افزایش دهد و خود را با جهانبینی و تجربه زیستی مختلف و نویسندگان و شاعران آشنا شود.
غلامزاده نخلی در ادامه افزود: به همین خاطر کتابخانههای تخصصی در زمینههای فرهنگی، هنری، علمی، ادبی و اسلامی در ارتباط با کودک تالیف شده است و کتابها در قفسهها به صورتی که فضای بسیار مناسبی برای ایجاد انگیزه در کودک و نوجوان و بر اساس استاندارهای جهانی مرتب شده است.
وی با اشاره به اینکه کتابدارهای تخصصی دوستدار کودکان هستند گفت: کتابداران 44 فعالیت را برای کودکان انجام میدهند که بر اساس فعالیتهای کتابخانه ای است و کتابهای مرتبط با فعالیت آنها تالیف شده است.
کارشناس ادبی کانون بیان داشت:کودکی که در هر موضوعی علاقه نشان داده با همان موضوع توسط کتابدارها راهنمایی میشود تا زمینه شکوفایی و استعداد در آن کودک فراهم شود. مثلا در موضوع علمی کودک به مطالعه کتابهای علمی سوق داده میشود.
فعالیتهای عمومی گرایشهای کودکان را آشکار میکند
غلامزاده نخلی گفت: ابتدای کار این است که کودکان کتاب مطالعه، و همچنین در فعالیتهای فرهنگی شرکت میکنند و بحث کردن راجع به کتاب و روخوانی و شعر خوانی را یاد میگیرند و سپس برای حضور در کارگاه تخصصی آماده شدهاند.
وی گفت: کودکان علاقمندی به یک موضوع را در خلال همین فعالیتهای عمومی نشان میدهند و هر مربی بر اساس کارگروه تخصصی که وجود دارد در حوزه مربوطه این کارگروه معرفی میکند.
این کارشناس ادبی ادامه داد: کودک، نوشتن خلاق را فرا میگیرد و بعد از آن میخواهد نوشتههای خود را در قالب شعر و یا قالبهای دیگر ادبی ارایه بدهد.
غلامزاده بیان داشت: در دوران نوجوانی، قالبهای نوشتن را یاد میگیرد و نوجوانان به عنوان اعضای ارشد کانون پرورشی و فکری شناخته میشوند و از آنها برای حضور در انجمنهای تخصصی دعوت بعمل میآید که شامل انجمن شعر، داستان و طنز است.
وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان، اولین استان دارای انجمن ظنز نوجوان است اظهار داشت: در این زمینه فعالیتهای زیادی در چند ساله اخیر انجام داده که محوریترین آن جشنواره تخصصی طنز به صورت منطقهای و استانی است.
کارشناس ادبی کانون افزود: در انجمنهای ادبی پیشرفت نسبت به دیگر انجمنها بیشتر است چون کار اساسی در این بخش بیشتر بوده و نوشتن خلاق بوده است ما در این بخش نوجوانان نویسنده و شاعران زیادی داریم که فعالیتهای گسترده دارند.
غلامزاده در پایان بیان داشت: بزرگترین عامل برای کودکان و نوجوانان هرمزگان در بخشهای مختلف ادبی که در جشنوارههای سراسری کشوری دارای مقامهای مختلف هستند وجود کار مستمر و بر اساس فعالیت در دورههای زمانبندی شده و نیاز سنجیها همه همکاران در این بخش است.
انتهای پیام/ن/