اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| احداث کارخانه کمپوست در منطقه حفاظت شده لیسار غیرقانونی و غیرفنی است

عضو شورای شهر لیسار با اشاره به مخالفت مسؤولان با اجرای طرح‌های گردشگری در منطقه حفاظت شده لیسار، احداث کارخانه کمپوست در همان منطقه را غیرقانونی، غیر فنی و غیرمنطقی برشمرد.

فارس من| احداث کارخانه کمپوست در منطقه حفاظت شده لیسار غیرقانونی و غیرفنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«کارخانه کمپوست و نابودی مناطق حفاظت شده در لیسار» یکی از عناوینی بود که توسط مخاطب در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این سوژه مطرح کرده بود که «در منطقه حفاظت شده لیسار سالها ات در حال ساخت کارخانه کمپوست هستند. این کارخانه در دل مناطق حفاظت شده است و باعث آسیب به آن مناطق می شود. چرا شهرداری لیسار نباید آنجا یک طرح گردشگری بزند تا مردم استفاده کنند،چرا کارخانه را جای دیگری نساختند؛ یعنی جایی نبود؟فقط باید اینجا بزنند.»

عضو شورای شهر لیسار دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش با تأکید بر تلاش و درخواست شهرداری این شهر جهت واگذاری اراضی مربوطه در حاشیه منطقه حفاظت شده لیسار اظهار کرد: چطور می‌شود با واگذاری زمین برای یک طرح گردشگری متناسبت با شرایط محیطی و منطقه ایی مخالفت می‌شود، اما با واگذاری همان زمین برای ساخت کارخانه کمپوست که خطر آلایندگی زیست محیطی دارد، موافقت شده است.

مجتبی نصرتی با اشاره به اینکه در سال 82 حدود سه هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده لیسار به شهرداری تالش برای ساخت کارخانه کمپوست واگذار شده است، افزود: این اراضی از ظرفیت‌های بسیار خوب گردشگری شهرستان است و ایجاد کارخانه کمپوست در این منطقه هیچ گونه تناسبی با شرایط جغرافیایی و محیطی آن ندارد.

وی با بیان اینکه شورای شهر لیسار مخالف ایجاد کارخانه کمپوست نیست،گفت: شورای شهر لیسار از فواید و اثرات ایجاد کارخانه کمپوست اطلاع کافی دارد اما با ایجاد این کارخانه در اراضی مربوطه مخالف هستیم و پیشنهاد می‌کنیم یک مکان دیگر برای ساخت این کارخانه در نظر گرفته شود.

عضو شورای شهر لیسار با اشاره به اینکه این اراضی جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده است ،بیان کرد: چه ضمانتی برای تکرار نشدن فجایع آلودگی‌های دیگر کارخانجات کمپوست استان آنهم در منطقه حفاظت شده وجود دارد؟ باید بپذیریم واگذاری این اراضی حاظت شده جهت احداث کارخانه کاملا غیرقانونی و غیر فنی و غیر منطقی بوده است.

نصرتی با اشاره به اینکه روزانه در تالش بیش از 400 تن زباله تولید می‌شود،تصریح کرد: قطعا ساخت یک کارخانه کمپوست در تالش الزامی است، اما برای آبادانی یک نقطه، ویران کردن محلی دیگر منطقی و عاقلانه نیست و باید از تجربه‌های تلخ و شکست خورده در دیگر شهرها در این زمینه عبرت بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی مدیریت زباله بر عهده شهرداری و دهیاری هاست،گفت: اراضی زیادی در خارج از مناطق حفاظت شده وجود دارد که شهرداری و دهیاری‌ها میتوانند برای ساخت کارخانه کمپوست خریداری کنند.

نصرتی با طرح این سوال که علت اصرار برخی ها برای ساخت اینکه کارخانه در اراضی حفاظت شده چیست، بیان کرد: آیا مطالعه یا آمایشی برای مکان‌یابی این کارخانه انجام شده است، اگر شده چه مطالعه‌ای بوده که نتیجه‌اش منطقه حفاظت شده بود و در صورت پاسخ مثبت مسؤولان، مطالعات انجام شده بهتر است در اختیار رسانه‌ها به جهت اطلاع رسانی به مردم قرار بگیرد.

عضو شورای شهر لیسار با تأکید بر اینکه مدیریت صحیح و اجرای طرح های مرتبط و هدفمند در مناطق حفاظت شده میتواند در رشد اقتصادی، جذب گردشگر و حفظ این مناطق نفش مهمی داشته باشد،گفت: نباید سرنوشت یک شهر و محیط زیست یک کشور را قربانی یک تصمیم غلط کرد.

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول