اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

از گزارش آخرین وضعیت معادن تا تنها معدن سبز در زنجان

ارائه آخرین گزارش از وضعیت معادن استان زنجان و اقدامات انجام شده در زمینه معدن سبز در زنجان از جمله محورهای شورای معادن در زنجان بود.

از گزارش آخرین وضعیت معادن تا تنها معدن سبز در  زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شورای معادن استان زنجان ظهر امروز با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار و وضعیت معادن استان زنجان بررسی و گزارشی از تنها معدن سبز استان زنجان ارائه شد.

معاون معادن و صنایع معدنی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه در استان زنجان ۳۸۸ معدن وجود دارد، اظهار کرد: تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری و برداشت ماده معدنی در سال گذشته ۱۳۵ فقره بوده است.

رباب داداشی با اشاره به اینکه تعداد ۱۸۸ معدن در استان زنجان با وجود پروانه، برداشت نداشتند، گفت:  تعداد ۶۵ فقره معدن بدون مجوز بهره‌برداری و یا سلب صلاحیت شده نیز در سال گذشته در استان زنجان شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان ۳۳ تنوع معدنی وجود دارد، گفت: بیشترین آن مربوط به «آلونیت» است.

معاون معادن و صنایع معدنی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میزان ذخایر معدن استان زنجان را ۶۱۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: استخراج اسمی معادن استان 11 میلیون و ۳۲۱ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه مساحت محدوده‌های معادن استان زنجان ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر است، گفت: این میزان شامل ۹.۴ درصد مساحت استان است.

داداشی عرصه‌های عملیاتی معادن استان زنجان را ۱۲ کیلومتر اعلام و خاطر نشان کرد: این مساحت به میزان ۰.۰۵ مساحت استان است.

معاون معادن و صنایع معدنی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان کرد: فعالیت معادن در استان زنجان زمینه اشتغال ۲ هزار و ۷۰۰ نفر را فراهم کرده است.

داداشی با اشاره به اینکه ۳۱ معدن در استان زنجان در اختیار اشخاص حقیقی و بخش خصوصی قرار دارد، گفت: ۱۵ معدن در اختیار شرکت تعاونی، یک معدن در اختیار شرکت دولتی و ۱۰ معدن وقفی است.

معاون معادن و صنایع معدنی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان کرد: در سال گذشته 5 میلیون و ۳۰۰ هزار تن مواد معدنی از معادن استان زنجان برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۳۵ معدن استان زنجان ۶۸ فقره دارای جاده اختصاصی است، بیان کرد: ۶۷ معدن نیز از جاده روستایی استفاده می‌کنند.

داداشی ادامه داد: ۱۸ معدن در استان زنجان به دلیل ممانعت تردد آنان توسط روستائیان از فعالیت خودداری می‌کنند.

معاون معادن و صنایع معدنی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان کرد: از ۶۷ جاده مورد استفاده توسط معدنکاران ۱۹ مورد توسط بهره‌برداران یا سازمان زیرسازی شده و یا در حال انجام است.

 

*تشکیل شعبه ویژه معدن در دادگاه زنجان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به رایزنی برای ایجاد شعبه دادگاه ویژه معدن در استان زنجان گفت: این اقدام در راستای رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌های حوزه معدن انجام می‌شود.

ناصر فغفوری با اشاره به تزریق اعتبار به پروژه محور زنجان – دندی گفت: بهسازی این محور با مشارکت وزارت راه و صنعت انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پرداخت حق منابع طبیعی و یا همکاری با این اداره برای بازسازی طبیعت در اطراف معادن دو راهکار برای معدنکاران است، گفت: این اداره آمادگی دارد در این زمینه با معدنکاران همکاری کند.

خلیل آقاجانلو با بیان اینکه معدن روی انگوران استان زنجان با همکاری اداره کل منابع طبیعی اقدام به احیای منابع طبیعی تخریب شده در این معدن می‌کند، گفت: مقرر شد درختکاری در 17 هکتار از مساحت این معدن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات انجام شده کاشت پنج گونه گیاهی ارس، نسترن وحشی، بادام کوهی و ... در مساحتی بالغ بر 2.5 هکتار آغاز شده است، گفت: این درختان با شرایط آب و هوایی زنجان تناسب دارند.

*بهره‌گیری از نظر کارشناس محیط زیست در مورد معدن انگوران

مدیر کل محیط زیست استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای درختکاری و طرح معدن سبز در معد انگوران ایراداتی دارد،گفت: در این منطقه بیش از 200 گونه گیاهی از بین رفته که با کاشت چند گونه گیاهی احیای آن میسر نمی‌شود.

حسین آبسالان با اشاره به اینکه معدن انگوران در مناطق حفاظت شده قرار دارد، افزود: باید در جلسات مربوط به این حوزه، کارشناس محیط زیست نیز حضور پیدا کند.

در ادامه جلسه حسین جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به مشکلات ایجاد شده توسط معدنکاران برای کشاورزان و روستائیان اشاره کرد و خواستار ارائه راهکار برای رفع این تعارضات شد و نماینده خانه معدن استان زنجان از برخی مشکلات پیش آمده از سوی اهالی روستا به معدنکاران گله کرد.

انتهای پیام/73009/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول