اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

اژه‌ای: جنبه تربیتی در برخورد با مفسدان و متجاهران فراموش نشود

معاون اول قوه قضائیه با انتقاد از اینکه شوراهای حل اختلاف از اهداف تشکیل خود که برقراری صلح و سازش است قدری فاصله گرفته‌اند، گفت: با افراد متجاهر، مفسدان مالی و آنهایی که مخل امنیت هستند در عین حال که برخورد می‌شود جنبه تربیتی این افراد نیز فراموش نشود.

اژه‌ای: جنبه تربیتی در برخورد با مفسدان و متجاهران فراموش نشود

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف گفت: هر کدام از ما یک فرصت خدمت‌گزاری به مردم پیدا کنیم باید شاکر خداوند باشیم و حجت‌الاسلام میانجی از مدیران دلسوز، وقت‌شناس، منظم و خیرخواه بوده و در طول این 10 سال زحمات زیادی را متحمل شده که ممکن است شاید از نظر اداری از مجموعه برود اما از تجربیات وی محروم نمی‌شویم. 

وی گفت: طی این سال‌ها سامان‌بخشی مناسبی در شعبات روستایی و شهری حل اختلاف انجام شده، جاهایی کم و جاهایی افزایش یافته است همچنین مسأله انضباط اعم از مالی و غیرمالی رعایت شده و آموزش‌های مناسب و به روزی نیز انجام شده است. 

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه نظارت و سرکشی مناسبی نیز از سوی رئیس شوراها انجام شده، گفت: جایگاه شورای حل اختلاف ارتقا بخشیده شده و در عین حال خوشحالیم که رئیس جدید شوراها نیز مردی خیرخواه، قاضی، دلسوز و متعهد است. 

اژه‌ای گفت: گاهی اداره کردن امور از سوی ما ممکن است با سایر دستگاه‌ها دچار کشمکش‌هایی شود که البته همیشه قصور و تقصیر متوجه دستگاه قضایی هم منصف نباشد اما باید با مدیریت این امور ساماندهی شود و مسائل را در درون خود حل و فصل کرد. 

وی گفت: افرادی که متجاهر و مخل امنیت هستند و خاطر مردم را آزرده کرده و انواع فسادها را دارند در این نهاد که باید با آنها برخورد شود نباید جنبه تربیتی نیز فراموش شود. بسیاری از قضات و مدیران به این امر توجه دارند و باید آنجایی که با متخلف و مجرم برخورد می‌شود با لسانی باشد که وی تربیت شود.

معاون اول قوه قضائیه همچنین ادامه داد: خداوند برای بشر باب توبه را باز گذاشته، در نتیجه ما نیز در این زندگی نظارتی، امنیتی و قضایی باب توبه افراد را باید باز بگذاریم و باید ببینیم چه سازوکاری برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم البته برخی قوانین وجود دارد اما در آموزش و متون درسی چه بابی باز کرده‌ایم.

اژه‌ای گفت: اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و فشار دشمن بر مردم وجود دارد که می‌خواهد صبر انقلابی را تمام و تنش‌های اجتماعی برقرار کند. در این اوضاع نیازمند رونق تولید هستیم و باید به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کمک کنیم البته ممکن است فساد مالی هم در میان باشد و باید ببینیم که چطور می‌توانیم آن را مدیریت کنیم تا هم مدیران و سرمایه‌گذاران نترسند و هم از طرفی مفسدان نیز اگر فساد کنند بترسند که با آنها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف برای اینکه باری بردارند می‌توانند در جهت صلح و سازش گام برداشته و اثرات تربیتی مؤثرتری را بر جای بگذارند بنابراین باید روی صلح و سازش بیشتر متمرکز شود چرا که اساس ایجاد این شوراها پا در میانی ریش‌سفیدان با هزینه‌های مردمی و صلح و سازش بوده است تا بسیاری از مسائل وارد دستگاه قضا نشود. 

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه قدری از اهداف ایجاد شوراهای حل اختلاف فاصله گرفته‌ایم گفت: اگر با همین روال پیش‌ برویم در آینده مجموعه‌ای از تشکیلات بزرگ حقوق‌بگیر خواهیم داشت که این را نمی‌خواهیم و خارج از سیاست‌های ابلاغی کوچک‌سازی خواهد بود.

اژه‌ای گفت: در حال حاضر برخی از عناوین مجرمانه مانند دعواها و آنهایی که به ضرب و شتم ختم می‌شود توهین و امورات حقوقی دسته پایین که با صلح و سازش قابل حل است در جامعه بسیار دیده می‌شود و جا دارد که از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه استفاده کنیم و شوراها نیازمند مطالعه مجددی هستند تا کمتر به سمت حکم دادن بروند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول