اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

میزان هدررفت آب در اصفهان 15 درصد کاهش داشته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: طی 9 سال گذشته حدود 4 هزار لیتر برثانیه از ظرفیت تامین آب شرب و بهداشتی طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ کاسته شده است.

میزان هدررفت آب در اصفهان 15 درصد کاهش داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی آبفای اصفهان، هاشم امینی فصلی بودن رودخانه زاینده‌رود را یکی از عوامل مؤثر در کاهش ظرفیت تأمین طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ دانست و اظهار داشت: در دهه گذشته خشک‌سالی مستمر  مانع از جاری شدن همیشگی  زاینده‌رود شد که این رویداد تأثیر قابل‌توجهی بر آب‌دهی چاه‌های فلمن که یکی از ظرفیت‌های تأمین آب شرب در اصفهان است داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه بیلان منفی سطح آب‌های زیرزمینی منجر به کاهش 90 درصدی آبدهی چاه‌های فلمن شده است، تصریح کرد: چاه‌های فلمن یکی از منابع تأمین آب شرب طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ به شمار می‌آید که با فقر منابع زیرزمینی آب‌دهی چاه‌های فلمن و متفرقه 90 درصد کاهش یافته است

وی با بیان اینکه در سال 89 آب‌دهی چاه‌های فلمن بیش از 3 هزار و 200 لیتر بر ثانیه بوده است اظهار داشت: در سال 89 نیز آبدهی چاه‌های متفرقه هم بیش از 2 هزار و 650 لیتر بر ثانیه بوده  و به‌عنوان اصلی‌ترین  منابع کمکی  طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ در ایام پیک مصرف در مدار بهره‌برداری قرار می‌گرفتند.

امینی افزود: در حال حاضر ظرفیت تأمین 10 حلقه چاه فلمن حدود 300 لیتر در ثانیه  است که بیانگر کاهش قابل‌توجه آبدهی این چاه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به میزان بارندگی در سال آبی 98-97 خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه در سال آبی 98 و 97 بارندگی قابل‌توجهی در حوضه آبریز زاینده‌رود و فلات مرکزی صورت گرفت اما به دلیل فقر شدید منابع آبی زیرزمینی، چاه‌های فلمن و متفرقه آبدهی قابل‌توجهی نداشتند.

وی با اشاره ظرفیت تأمین سامانه آب‌رسانی اصفهان بزرگ در سال 89 تصریح کرد: در سال 89 ظرفیت تأمین سامانه آب‌رسانی اصفهان بزرگ بیش از 17 هزار لیتر در ثانیه بوده درحالی‌که این رقم در تیرماه سال 98 به حدود 13 هزار لیتر در ثانیه کاهش‌یافته است

امینی به عوامل کاهش ظرفیت تأمین سامانه اول طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ پرداخت و بیان داشت: بدون شک چاه‌های فلمن و متفرقه در فصل تابستان یکی از منابع اصلی تأمین‌کننده آب شهرهای تحت پوشش طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ بشمار می‌آمدند که به دلیل خشک‌سالی خیلی از این چاه‌ها دیگر در مدار بهره‌برداری قرار ندارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مدیریت مصرف را یکی از مؤلفه‌های توزیع عادلانه آب میان مشترکین برشمرد و اظهار داشت: با اینکه طی 9 سال گذشته بیش از 4 هزار لیتر بر ثانیه از ظرفیت تأمین آب شرب طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ کمتر شده و نیز در این بازه زمانی بیش از 500 هزار بر آحاد مشترکین در استان افزوده شده اما همچنان تأمین و توزیع عادلانه آب در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

وی کاهش هدر رفت آب را در اصفهان مؤثر در تأمین ظرفیت منابع آب شرب  دانست و خاطر نشان ساخت: در طی 9 سال گذشته میزان هدر رفت آب از 31  به 16.1 درصد کاهش یافته است  این مهم  با اصلاح شبکه‌های توزیع آب، نشت گیری شبکه‌های آب‌رسانی تحقق‌یافته است.

انتهای پیام/63086/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول