اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گذشت شش سال از افتتاح ظاهری خانه های بهداشت خیر ساز نخل گل و کمال آباد قشم /شبکه بهداشت به تعهدات عمل کند

علی رغم گذشت6 سال از افتتاح ظاهری خانه های بهداشت خیر ساز نخل گل و کمال آباد قشم هنوز شبکه بهداشت به تعهدات خود مبنی بر راه اندازی این خانه های بهداشت عمل ننموده است.

گذشت شش سال از افتتاح ظاهری خانه های بهداشت خیر ساز نخل گل و کمال آباد قشم /شبکه بهداشت به تعهدات عمل کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، این جزیره به دلیل گستردگی و پراکندگی مناطق و مراکز جمعیتی همواره با نارسایی‌هایی در حوزه بهداشتی و درمانی روبرو بوده و هست.

هر چند در این سال‌ها تلاش‌های زیادی شده، اما کماکان در حوزه روستایی و پوشش طرح‌های مختلف، مردم روستاهای قشم از محرومیت رنج می‌برند، که متاسفانه بی‌تفاوتی‌های مدیریتی و عدم چاره‌اندیشی در این راستا سبب ناامیدی و بی اعتمادی مردم برخی از روستاها شده است.

خانه بهداشت‌ها در مناطق روستایی به عنوان نخستین حلقه زنجیره بهداشت و درمان در کشور مطرحند، از این روست که فعال‌سازی خانه‌های بهداشت همواره و به طور ویژه مورد دغدغه مردم و حتی مسؤولان است، اما گویا در قشم وضعیت به گونه‌ای دیگر است.

خانه بهداشت روستای ۴۰۰ نفره نخل‌گل و همچنین روستای ۱۰۰ نفره کمال آباد بخش شهاب از آن دست پروژه‌های خیر سازی است که علیرغم تفاهم‌نامه و تعهد شبکه بهداشت شهرستان قشم با گذشت شش سال از مدت زمان افتتاح ساختمان و تجهیزات، تاکنون کاربردی نشده است.

 

طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۹۲ فی مابین شبکه بهداشت، بخش خیری و دهیاری نخل‌گل منعقد شده، مقرر گردیده که خیران یک باب ساختمان شامل یک واحد اداری و یک واحد مسکونی به همراه چند دستگاه کولر گازی، یخچال فریزر، تجهیزات اداری شامل فایل، میز و صندلی و تجهیزات پزشکی شامل تخت و ....  مدنظر را فراهم و شبکه بهداشت شهرستان نیز در برابر این اقدامات، نسبت به استقرار بهورز به تعهد خود عمل کند.

اما آنچه که علی‌رغم گذشت حدود شش سال مردم این روستا و روستاهای مجاور شاهد آن هستند، عدم عمل به تعهدات، توسط شبکه بهداشت و درمان قشم است، که این امر رنجش خاطر مردم و به ویژه خیران را رقم زده است.

این در حالیست که خیران و بخش مردمی، نه تنها این خانه بهداشت را تجهیز کرده‌ بلکه علاوه بر ساخت سوئیت مجهز برای اسکان و استراحت بهورز، نسبت به تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب پرسنل خانه بهداشت نیز متعهد شده‌اند، ولی با همه این تفاسیر و با این حجم از عمل به تعهدات توسط مردم، در آنسوی ماجرا دستگاهی که مسؤول سلامت و درمان مردم است کوچکترین حرکتی در این باب نکرده است.

شاید در توجیه عدم توجه کافی به خانه بهداشت نخل‌گل مسؤولان مربوطه، جمعیت کم پیرامونی در روستاهای اطراف را به عنوان دلیل و توجیه بیاورند، اما باید گفت که روستای نخل‌گل و کمال‌آباد دارای جمعیت فعال بوده و همواره برای دریافت خدمات مجبور به مراجعت به دیگر روستاها هستند.

در حالی که دغدغه راه اندازی و کاربردی سازی خانه بهداشت نخل‌گل بارها از طرف مردم و معتمدان گوشزد شده، اما مشخص نیست شبکه بهداشت و درمان قشم و مدیران آن، چه دلیلی برای ایجاد بی اعتمادی و سرخوردگی جامعه خیری و از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی در این باب دارند.

 

گویا مسؤولان بهداشت و درمان شهرستان فراموش کرده‌اند که بخاطرنارسایی‌های درمانی و ... بارها مردم این جزیره در گوشه و کنار شاهد مرگ و میر مادران، کودکان و ... بوده‌اند.

از طرفی باید پرسید، اگر قرار بود شبکه بهداشت و درمان قشم به تعهدات خود عمل نکند، چرا با احداث خانه بهداشت توسط خیران در روستاهایی همانند نخل‌گل از همان ابتدا موافقت و اکنون خود به گوشه‌ای نشسته و تماشاگر ماجرا شده است.

امید است دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاسی از روحیه مطالبه‌گرایانه وزیر بهداشت که در سفر اخیرش به استان به خاطر نبود بالشت برای یک بیمار تا آن اندازه واکنش نشان داد، با ورود به چنین موضوعاتی در قشم که یک طرف آن جامعه خیری است، هم مشکلات مردم را مرتفع کند و هم مانع ایجاد بی اعتمادی بیشتر در بین خیراندیشان شود.

گزارش از: عبدالرحیم رضوانی

انتهای پیام ۸۸۰۱۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول