اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بعد از افشاگری الجزیره؛ بحرین حتی با استفاده از القاعده دنبال حفظ قدرت است

تحلیلگران در واکنش به مستند تحقیقاتی الجزیره درباره همکاری بحرین و عربستان با القاعده برای ترور معارضان بحرینی گفت، آل خلیفه با فرقه گرایی و شیوه‌های کثیف درصدد حفظ سلطنت خویش است و حتی خاندان سعودی هم در این قضیه مجبور به تصفیه سه تن از اعضای خود شد.

بعد از افشاگری الجزیره؛ بحرین حتی با استفاده از القاعده دنبال حفظ قدرت است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس وبگاه خبری الخلیج اونلاین در گزارشی به افشاگری شبکه الجزیره قطر پرداخت که فاش کرد، شاه بحرین و دستگاه امنیتی این کشور از طریق همکاری با القاعده در سال 2011 به بعد، تلاش کرده معارضان را سرکوب و داخل ایران نیز عملیات تروریستی انجام دهد.

الخلیج اونلاین، در گزارشی با این تیتر که «آیا شاه بحرین با فتنه‌گری و شیوه‌های کثیف درصدد حفظ سلطنت است؟» نوشت: مقامات بحرین از رأس هرم قدرت یعنی شاه تا سرویس اطلاعاتی آن از طریق فتنه انگیزی و جنگ طائفه‌ای به دنبال فیصله دادن به اعتراضات مردمی بوده‌اند که از سال 2011 در این کشور کلید خورده است.

در این گزارش آمده است: سرویس  اطلاعاتی بحرین از "روش کثیف" (اصطلاحی که بین سرویس‌های اطلاعاتی جهان رواج دارد) در مقابله با مخالفان خود استفاده می‌کند. به گونه‌ای که تروریست‌های القاعده را برای انجام تعدادی از ترورها علیه رهبران جنبش اعتراضی بحرین به کار گرفته است. یعنی با فرقه‌گرایی و همچنین حمایت مالی و تدارکاتی برای انجام این عملیات‌ها، سعی در سرکوب اعتراضات مردمی کشورش داشته است.

شبکه الجزیره روز یکشنبه در یک برنامه مشهور تلویزیونی خود با نام «ما خفی أعظم» ( آنچه پنهان مانده، بزرگ‌تر است) و پخش یک فیلم مستند تحقیقاتی از روابط محرمانه سرویس اطلاعات بحرین با القاعده در ترور چهره‌های معارض در این کشور پرده برداشت.

در مستند الجزیره، محمد صالح یکی از سرکرده‌های القاعده اقرار می‌کند که پادشاه بحرین در سال 2003 از طریق افسران خود به او دستور ترور عبدالوهاب حسین از مهم‌ترین چهره‌های شیعه و معارض بحرینی و دیگر رهبرانی از جنبش اعتراضی بحرین را داده بود.

الخلیج اونلاین نوشت: این قضیه شدت اهتمام شاه بحرین به تخت سلطنت و حفظ قدرتش را نشان می‌دهد، حتی اگر به قیمت شعله‌ور کردن آتش فتنه مذهبی در کشورش میان شیعیان و اهل تسنن و استفاده از سلاحی باشد که عواقبی دشوار دارد.

پیامدهایی بزرگ

انور القاسم روزنامه‌نگار و نویسنده سیاسی هم تاکید کرد، افشاگری الجزیره پرونده بحرین و اختلافات سیاسی و فرقه‌ای  مقامات با مخالفان در این کشور را باز می‌کند و این بدان معنی است که رژیم بحرین به ابزارهایی محرمانه برای حمله به معترضان متوسل شده است.

القاسم در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین گفت: «خطرناک‌ترین کار این است که عالی ترین مقام بحرینی رهبرانی از القاعده را برای تشکیل هیته ترور مخالفان بحرینی به خدمت گرفته است».

وی به گزارش هفته گذشته مجله آمریکایی نشنال انترست اشاره کرد که در آن آمده بود:« امارات برای انجام ترورهایی در یمن از القاعده کمک گرفته و به آن کمک مالی کرده بود، چیزی که نقض آشکار قانون بین المللی است و آمریکا باید عاملان آن را تحت تعقیب قرار دهد».

به عقیده القاسم افشاگری الجزیره رأس قدرت در بحرین را به دلیل نقض صریح قانون محکوم می‌کند از همین رو پیامدهای بزرگی خواهد داشت که چهره این کشور را به دلیل نقض قوانین ملی و بین المللی در تعقیب شهروندان مخالف خود را مخدوش می‌کند.

دریاهایی از خون

«محمود فقعاوی»، پژوهشگر سیاسی نیز تاکید می‌کند رژیم بحرین از طریق تحریک گروه‌هایی که ریشه‌ها و منابع مالی آنها مشخص نیست دست به تصفیه مخالفانشان می‌زند همان شیوه‌ای که در قدیم استعمارگران برای اختلاف افکنی بین عرب‌ها بکار می‌گرفتند.

او در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین گفت: رژیم بحرین و در رأس آن شاه می‌خواهند کشور را به دریاهایی از خون تبدیل کنند تا با احیای اختلافات طائفه‌ای حکومت و قدرت را در چنگ خود نگاه دارند .

به گفته فقعاوی رژیم بحرین به دنبال ایجاد هرج و مرج خلاق در جریان تظاهرات مردمی بحرین بود اما به دلیل نداشتن هماهنگی با متحد سعودی خود ناکام ماند؛ متحدی که رهبر مذکور القاعده، خواستار ورود به عربستان و دستیابی به سلاح از آنجا شده بود.

«محمد المختار الشنیقطی»، نویسنده و پژوهشگر موریتانیایی تاکید کرد، افشاگری الجزیره، فرصت‌طلب بودن رژیم بحرین و استفاده آن از شیوه‌های کثیف برای کنترل مردم خود، از جمله استخدام اعضای القاعده را نشان می‌دهد.

وی در رشته توئیتی نوشت: این مستند تحقیقات، عمق روابط بین حاکمان عربستان سعودی و القاعده را نشان داد، به طوری که سه تن از خاندان حاکم پس از فاش شدن نقش آنها در این قضیه تصفیه شدند.

الشنیقطی در یک مقاله اخیر خود اظهار داشت که بزرگترین چالشی که بحرین با آن مواجه است، شکاف فرقه‌ای است. به گونه‌ای که شکاف روانی ناشی از روحیه فرقه‌گرایی بین اهل تسنن و شیعیان در بحرین ایجاد کرده است.

وی افزود: سنی‌ها در بحرین شاید نیاز به درک این موضوع داشته باشند که پذیرش قدرت آنها - بدون باز کردن کانال‌های خود با شهروندان شیعه - یک استراتژی ناکام در دراز مدت است، به ویژه پس از اینکه انقلاب‌ها در کشورهای عربی منجر به تغییر ساختارهای استبدادی یا نابودی کامل آن شده است.

ادهم ابوسلیمه، فعال فلسطینی هم تاکید کرد: افشاگری الجزیره به وضوح ثابت کرد که افراط گرایی و جنگ فرقه‌ای توسط برخی رژیم‌ها و دولت‌ها ساخته می‌شود تا برنامه‌ها و در راس آن حفظ تاج و تخت این رژیم‌ها را پیاده کند حتی اگر به قیمت نابودی کشورها و کشتار ملت‌ها تمام شود.

نیروهای بحرینی در هفدهم فوریه 2011 با حمله به تحصن مسالمت آمیز مردمی در میدان  اللؤلؤة منامه چهار نفر را کشته و 231 نفر را زخمی کردند.

یک هزار نظامی سعودی و پانصد نیروی پلیس اماراتی هم همان زمان به دعوت ملک حمد شاه بحرین برای سرکوب اعتراضات مردمی وارد این کشور شدند.

شهروندان بحرینی و بخصوص شیعیان این کشور از زمان استقلال بحرین با انزوای سیاسی و اجتماعی نظام مندی از سوی رژیم بحرین روبرو هستند در حالی که بنا به گزارش های رسمی انگلیس 66 درصد از جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می دهند.

عبدالوهاب حسین  از رهبران انقلابیون بحرین است که به جرم "قانون شکنی"، "شرکت در توطئه تغییر نظام" و "برقراری تماس با گروه های خارجی" در سال 2014 از سوی رژیم آل خلیفه به حبس ابد محکوم شده است.

وی عمر خود را در اصلاح و مبارزه با دیکتاتوری آل خلیفه گذراند و دو بار پیش از آن هم توسط رژیم آل خلیفه شده بود او تلاش داشت شهروندان بحرینی در سرزمین مادری خود عادلانه زندگی کنند و آزادانه رفتار کنند و امروز در اوج غربت و مظلومیت در کنج زندان های آل خلیفه تاوان آن را می‌پردازد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول