اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

دروغ و فشار

روزنامه نیویورک‌تایمز چندی قبل به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد ترامپ قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد، بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ‌یک را داشته باشد.

دروغ و فشار

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «سیاست روز» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت:

مباحث مطرح در باب جمهوری اسلامی ایران و آمریکا همچنان از اصلی‌ترین مباحث در صحنه بین الملل است. آنچه در این روند مشاهده می‌شود مجموع اقداماتی است که در فضایی رسانه‌ای از سوی سران آمریکا در جریان است که جای تامل دارد. در اقدامی که محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان آن را یک دروغ بزرگ می‌دانند مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در ادعایی مضحک گفته که ایران برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی خود اعلام آمادگی کرده است. این خبر دروغ پومپئو که به گفتگوی تلویزیونی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با شبکه ان بی سی اشاره داشت، در حالی منتشر شد که در صحبتهای وزیر خارجه کشورمان اساسا چنین مطلبی عنوان نشده است و صرفا محور آن بحث فروش سلاح‌های آمریکایی به کشورهای منطقه و تبدیل شدن این رفتار به تهدید امنیت منطقه و جهان معطوف بوده است.
به نظر می رسد پومپئو که پیشتر در اظهار نظری سفسطه آمیز مدعی نبود آزادی بیان در ایران شده و خواستار حضور در مقابل دوربین صداوسیمای کشورمان شده بود، این بار نیز با این دروغ خود در پی القای این نکته بود که؛ سیاستهایش در قبال ایران جواب داده و ایران را به میز مذاکره موشکی کشانده است، ادعای دروغی که بلافاصله دستمایه تمسخر او در فضای شبکه های اجتماعی، به ویژه توئیتر شد.
اما رفتار آمریکایی‌ها به همین جا ختم نشد و در بعد دیگری طراحی سناریوی دروغ برایان هوک، رئیس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که پیشنهادهای رئیس‌جمهور این کشور درباره مذاکره با ایران «صادقانه» است. این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز چندی قبل به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد پیشنهادهای دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران جدی نیست و او قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد، بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ‌یک را داشته باشد. جالب توجه آنکه هوک در حالی از صداقت ترامپ می‌گوید که دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موسسه گالوپ به این سؤال که آیا ترامپ فرد صادقی است، پاسخ منفی دادند. اما دروغ پردازی هوک بخش دیگری نیز دارد آنجا که بدون اشاره به اینکه اصلا در برنامه ظریف دیدار با مقامات آمریکایی نبوده در یک مصاحبه ضمن تکرار لفاظی‌ها علیه ایران اعلام کرد، اعضای دولت ترامپ با محمد جواد ظریف در نیویورک دیدار نخواهند کرد. نگاهی بر واژه سازی صورت گرفته چنان القا می سازد که گویی طرف ایرانی به دنبال دیدار بوده و آمریکا پذیرنده این مسئله نبوده است حال آنکه ایران رسما اعلام کرده در هیچ سطحی و در هیچ شرایطی با آمریکا مذاکره نخواهد.
ابعاد تبلیغاتی این ادعا زمانی آشکارتر می شود که ترامپ در جلسه کابینه گفته بود پیشرفت بسیار بزرگی درباره ایران حاصل شده و در تلاش برای مذاکره با این کشور و کار با آن هستیم. نکته قابل توجه اینکه وی مدعی شده بود که واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نبوده بلکه به دنبال کمک به این کشور و همکاری با آن است. ترامپ در حالی مدعی شده که واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نیست که رودی جولیانی وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر به تعریف و تمجید از گروهک تروریستی منافقین پرداخت و آنها را جانشینی مناسب به جای نظام کنونی ایران عنوان کرده بود.
اما بعد دیگر جو به اصطلاح دموکراتیک و مذاکره‌ای آمریکا را در سختان مارک اسپر سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده می توان مشاهده کرد که در بیانیه ای که در این نشست قرائت کرد گفت با این موضوع موافق هستم که ما خواهان جنگ با ایران نیستیم. ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. باید به کانال دیپلماتیک بازگردیم.
اما این گفتار به اصطلاح دوستانه در حالی مطرح شد که مروری بر سخنان وی ابهامات بسیاری در صداقت گفتاری وی ایجاد می کند. در حالی ترامپ ادعای اجماع جهانی برای مقابله با ایران در تنگه هرمز را مطرح می‌کرد، که اسپر ششم تیرماه پس از نشست ناتو در بروکسل گفت که نتوانسته از متحدان واشینگتن تعهدی جدی بگیرد تا برای تامین امنیت آب‌های بین‌المللی همپای آمریکا دست به کار شوند. ادعای رویکرد دیپلماتیک را می‌توان اقدامی برای پنهان سازی این شکست دانست. تمام این ژست‌های به اصطلاح دموکراتیک و البته مدعی پیروزی در حالی صورت می‌گیرد که آمریکایی‌ها همچنان مانند گذشته نتوانسته‌اند نیات واقعی و ضد ایرانی خود را پنهان سازند چنانکه منابع خبری بر اساس یک یادداشت دیپلماتیک آمریکا گزارش کردند که واشنگتن محدودیت‌های جدیدی را برای رفت‌ و آمد هیأت ایران در سازمان ملل و خانواده‌های آنها تعیین کرده استبر اساس این گزارش دیپلمات‌های ایران، احتمالاً فقط می‌توانند بین سازمان ملل و هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل و فرودگاه «جان اف کندی» رفت و آمد داشته باشند. این نوع رفتار آمریکایی‌ها نشان می دهد، آنها که در عرصه تقابل مستقیم سیاسی و نظامی و حتی اجماع سازی علیه ایران در شورای امنیت، شورای حکام و سایر مجامع جهانی ناکام بوده‌اند و دستاوردهای اقتصادی ایران طی ماه‌های اخیر اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تعلیق گام به گام تعهدات برجامی که کاهش بهای ارز و نیز دستاوردهای جدید در عرصه خودروسازی از نمودهای آن است، ناکامی سیاست تحریم را نشان می‌دهد اینبار با بازی دروغ و فشار به دنبال اجرای ابعاد دیگری از سناریو تسلیم سازی و گرفتار سازی ایران در اشتباه محاسباتی مذاکره هستند که تاکید تهران بر عدم هرگونه مذاکره و تکیه بر داشته‌های داخلی برای رفع مشکلات کشور این توهم آمریکایی‌ها را نیز برهم خواهد زد. 

قاسم غفوری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول