اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

‌تعارض منافع پزشکان مانع افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی

کارشناس سلامت با بیان اینکه در حال حاضر کشور در توزیع پزشک و تربیت پزشک مشکل دارد، گفت: در حال حاضر سرانه کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۱۱ پزشک است.

‌تعارض منافع پزشکان مانع افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، اسفندیار، کارشناس سلامت در برنامه «پایش» با تاکید بر اینکه منابع درمانی سه برابر شده است گفت: اگر این منابع حتی اگر ۱۰۰۰ برابر و در درمان خرج شود، مشکلات این حوزه حل نخواهد شد. چرا که سیاست نظام درمان ما، سلامت محور نیست. به عبارت دیگر بیمار محوری نیست و درمان محوری است.

این کارشناس سلامت با اشاره به اینکه سیاست گذاری نظام سلامت را باید پزشکان اجتماعی که کار درمان نمی کنند، انجام دهند، بیان کرد: این افراد تمام دغدغه آنها رفاه مردم است. در آن صورت در حوزه نیروی انسانی و تعداد پطشک سیاست گذاری صحیح خواهد بود، نیازهای کشور برآورده خواهد. همچنین برای مردم طوری سیاست گذاری می کنند که بیمار بیش از این به درد مردم اضافه نکند.

کارشناس برنامه پایش با بیان اینکه در حال حاضر کشور در توزیع پزشک و تربیت پزشک مشکل دارد، گفت: البته ما در رشته‌ای مانند عفونی تعداد پزشکانی خوبی داریم ولی تختی برای خواباندن مریض نیست. اما در رشته‌هایی نظیر رادیولوژی ظرفیت زیاد است، یا رشته‌هایی نظیر زنان و مغز و اعصاب هم همین‌گونه است.

وی ادامه داد: کسانی که می‌گویند ما ظرفیت تربیت پزشک بیش از نداریم، دروغ محض می‌گویند و این افراد اتفاقا کسانی هستند که روزی در دانشگاه ۴۰۰ نفر در یک کلاس کنار هم می‌نشستند و به بهترین نحو تربیت شدند. در سال‌های گذشته وزیر سابق بهداشت در گفت‌وگویی گفت ما ظرفیت داریم برای کشورهای همسایه پزشک تربیت کنیم.

اسفندیار با مقایسه سرانه پزشک در ایران با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی، گفت: سرانه ما نسبت به این کشورها به شدت پایین است اما باید بدانیم چه پزشکی را می‌خواهیم تربیت کنیم. در حال حاضر سرانه کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۱۱ پزشک است. در حال حاضر هم سرانه پزشک پایین است و هم نامتوازن پزشکان در رشته های مختلف تربیت شده اند.

وی در ادامه گفت: در وزارت بهداشت چون مسئولین ذی نفع هستند، هرکس به اندازه قدرتش توان تاثیرگذاری بر سیاست‌های تربیت پزشک دارند. به عنوان مثال در رشته گوش و حلق و بینی ۱۰ سال ظرفیت پذیرش تنها ۵ نفر بود. یا در مثالی دیگر در رشته هایی نظیر چشم پزشکی و رشته‌هایی که سیاسیون در آنها تخصص دارند، ظرفیت پذیرششان به شدت پایین است.

اسفندیار افزود: در خصوص نظام پذیرش پزشکی باید به سمت بومی گزینی نیز برویم تا همه شهرها پزشک به تعداد مورد نیاز داشته باشند. حقوق پزشک عمومی در ایران  متناسب است و این حقوق بین ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت است.

وی در خصوص سرانه دندانپزشک نیز گفت: این سرانه در کشور افتضاح است. همین مسئله باعث شده است که هزینه های دندانپزشکی در کشور افزایش یابد. حتی در تهران نیز تعداد دندانپزشکان کم است.

اسفندیار در خصوص ظرفیت  پذیرش پزشکی در دانشگاه ها با اشاره به اینکه در ۲۴ سال اخیر این ظرفیت رو به کاهش بوده است، بیان کرد:  در این ۲۴ سال ظرفیت بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است و در حال حاضر به ۷۰۰۰ نفر در سال رسیده است. ما در رشته پزشکی عمومی در همین سال می توانیم ۳۰ درصد افزایش داشته باشیم.

وی در پایان در زمینه استخدام هیئت علمی در رشته های پزشکی نیز افزود: همان افرادی که ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی را تعیین می‌کنند، مانع از افزایش تعداد هیئت علمی این رشته ها شده‌اند و همین کم بودن تعداد هیئت علمی را دست مایه عدم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو کرده اند. با وجود اینکه در همه زمینه ها ظرفیت ها زیاد است. همه مشکلات نظام سلامت ایران حاصل از تعارض منافع پزشکان در سیاست گذاری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول