اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

آقای استاندار! از «نظرسنجی خودرویی» روحانی چه! انتقاد كرديد؟

چندكلامی با استاندار در ارتباط با نرخ بیکاری همدان و انتقادش از اویی که بین مردم رفت و با شنيدن صحبت‌هایشان، در مصاحبه‌اش از وضعیت اشتغال گلايه كرد، راستی یک سوال آقای شاهرخی؛ از «نظرسنجی خودرويی» رئیس جمهور هم انتقاد كرديد؟!

آقای استاندار! از «نظرسنجی خودرویی» روحانی چه! انتقاد كرديد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مرکز آمار ایران در تشکیلات کلان دولت، بالاترین مرجع سیاست‌گذاری در زمینه آمار‌های رسمی در کشور است و وظیفه ایجاد هماهنگی و هدایت نظام آماری کشور را بر عهده دارد.

با توجه به رسمی و قابل استناد بودن مرکز آمار ایران، مسوولان کشور برای اعلام آمار‌ها در حوزه‌های مختلف تورم، نرخ بیکاری، نرخ مشارکت و ... از داده‌های این مرکز استفاده می‌کنند، در همین حوزه مرکز آمار ایران در پایان هر فصل نرخ بیکاری و نرخ مشارکت فصلی و در پایان هر سال مجدد نرخ بیکاری و نرخ مشارکت سالانه را اعلام می‌کند.

سیدسعید شاهرخی، استاندار همدان بار‌ها در جلسات مختلف بر کاهش نرخ بیکاری استان در فصل بهار به استناد مرکز آمار ایران اشاره کرده و نرخ بیکاری را در فصل بهار 6.1 درصد عنوان کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.1 درصد کاهش داشته است.

خبرگزاری فارس در مطلبی با تیتر «نرخ بیکاری کاهش یافت... «فقط روی کاغذ!» به بررسی آمار و ارقام نرخ بیکاری در سال‌های 95، 96 و 97 پرداخت و ملاک برای تحلیل هم استناد به مرکز آمار ایران بود.

شاهرخی روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و در دقایق پایانی از برخی تیتر‌های روزنامه‌ها و سایت‌ها و برخی سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها انتقاد کرده و قدرت پردازش نکات منفی را برای برخی فوق‌العاده دانست.

شاهرخی در این جلسه بار دیگر بر رسیدن نرخ بیکاری استان در فصل بهار به 6.1 درصد تاکید کرده و مطرح کرد «این افراد فرق نرخ بیکاری فصلی و سالانه را نمی‌دانند»، حال آنکه یادداشت منتشر شده به تفکیک به نرخ بیکاری استان در فصول مختلف و نرخ بیکاری سالانه به صورت جداگانه پرداخته شده است.

در بخشی از تحلیل خبرگزاری فارس براساس اطلاعات مرکز آمار ایران آمده که «نرخ بیکاری استان در پایان سال‌های 90 تا 97 به ترتیب 12.4 درصد، 9.6 درصد، 7.7 درصد، 7.7 درصد، 8.5 درصد، 9.5 درصد، 10.7 درصد و 10.6 درصد گزارش شده است».

با مطالعه و دقت در زمینه این چند آمار می‌توان گفت که نرخ بیکاری سالانه استان در سال‌های 92 و 93 یعنی در ابتدای دولت تدبیر و امید 7.7 درصد بوده است حال استاندار محترم پاسخگو باشید که چگونه با وجود این همه شغلی که استاندار پیشین محمدناصر نیکبخت و شما ایجاد کرده‌اید نرخ بیکاری سالانه استان از 7.7 درصد در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم به 10.6 درصد در پایان سال 97 رسیده است؟ مگر حد فاصل چهار سال گذشته دولت دیگری روی کار بوده است؟ مگر این افزایش نرخ بیکاری سالانه در چهار سال گذشته محسوب نمی‌شود؟

شاهرخی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد «عدد 6.1 درصد، نرخ بیکاری استان در فصل بهار است و در تابستان ممکن است هفت و در پاییز و زمستان ممکن است 8 یا 10 شود»، همین گفته نشان از غیر پایدار بودن اشتغال در استان دارد چراکه اشتغال پایدار با تغییر فصل حداقل تغییرات آماری را خواهد داشت نه اینکه نرخ بیکاری استان در بهار 97 برابر 8.2 درصد و نرخ بیکاری در زمستان همین سال 11.6 درصد باشد.

شاهرخی در بخش دیگر سخنان خود از فردی گلایه می‌کند که مصاحبه می‌کند «بین مردم رفته و دیده که بیکاری زیاد است»، بعد هم می‌گوید «یک فرد عامی این حرف را بزند می‌گوییم نمی‌داند!»

آقای استاندار! چطور رئیس دولت می‌تواند هر روز از منزل تا محل کار خود در خودرو با نگاه به چهره مردم و دیدن لبخند، عصبانیت و یا رضایت آنها را نظرسنجی کند اما مسوولی با حضور در بین مردم و شنیدن سخنان و گلایه‌های آنها در مورد بیکاری در استان نمی‌تواند آمار اشتغال و نرخ بیکاری را مورد نقد قرار دهد؟ راستی یک سوال، آیا در مورد رئیس جمهور هم این نوع نظرسنجی را به باد انتقاد گرفتید؟!

با نگاه خوش‌بینانه صحت آماری که در رابطه با کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از هر منبعی ارائه شده را رد نمی‌کنیم اما جای بحث دارد چرا همه واقعیت گفته نمی‌شود؟ چرا آمار را براساس مولفه‌های خود و نه جامعه ارائه می‌دهید.

انتهای پیام/89045/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول