اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پنتاگون: طرح ما درباره امنیت تردد دریایی برای ایجاد ائتلاف علیه ایران نیست

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته هدف واشنگتن از تلاش برای تشکیل ائتلافی در زمینه مسائل دریایی ایجاد ائتلاف علیه ایران نیست.

پنتاگون: طرح ما درباره امنیت تردد دریایی برای ایجاد ائتلاف علیه ایران نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته هدف این کشور از طرح جدید خود برای ایجاد ائتلافی جهت تأمین امنیت دریایی ایجاد ائتلاف نظامی علیه ایران نیست. 

«کاثرین ویلبارگر»، از مقام‌های ارشد پنتاگون که در روزهای گذشته متحدان آمریکا در ناتو را در جریان طرح واشنگتن قرار داده گفت: «این طرح، ائتلاف علیه ایران نیست. اگر شما قرار باشد با ایران وارد تقابل نظامی شوید از این ساختار استفاده‌ای نخواهد شد.»

وی اضافه کرد: «هدف ما این است که برای جلوگیری از اقدامات مخرب، آگاهی در زمینه مسائل دریایی و توانمندی‌های تجسس را بالا ببریم.»

دولت آمریکا ایجاد ائتلافی دریایی برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز را اولین بار چند هفته پیش مطرح کرد. خبرگزاری رویترز اوایل تیرماه سال جاری به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت این کشور در تلاش است تا ائتلافی دریایی متشکل از چند کشور برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد.

مقام آمریکایی مورد استناد رویترز، با بیان اینکه هدف از تشکیل ائتلاف این است که از «کلیه ترددهای دریایی مراقبت شود»، گفت کشتی‌های آمریکایی نیز در این ائتلاف «دیدبان» مشارکت خواهند داشت. به گفته وی، کشورهای مختلف، هم به صورت عملی و هم از طریق تأمین هزینه مالی، در این ائتلاف شرکت می‌کنند.

چند روز بعد خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد متحدان آمریکا از این پیشنهاد واشنگتن استقبال نکرده‌اند. «مارک اسپر»، وزیر دفاع موقت آمریکا ششم تیرماه گفت کشورهای عضو ائتلاف ناتو از این طرح حمایت نکرده‌اند. 

یک دیپلمات اروپایی ناتو گفت که این ائتلاف می‌‌خواهد خودش را از موضوعات مرتبط با ایران دور نگاه دارد. ناتو، در عوض خواستار مشاهده آرامش بیشتر میان آمریکا و ایران است و نمی‌خواهد که این مسئله به مسئله ناتو تبدیل شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول