اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

لبنان و عراق برای نخستین بار در نشست صلح سوریه در آستانه شرکت می‌کنند

سیزدهمین دور نشست بین المللی صلح سوریه در آستانه (نور سلطلان) برای نخستین بار با مشارکت هیئت‌هایی از لبنان، عراق و اردن در مرداد ماه در کشور قزاقستان برگزار خواهد شد.

لبنان و عراق برای نخستین بار در نشست صلح سوریه در آستانه شرکت می‌کنند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، قزاقستان روز جمعه اعلام کرد که سیزدهمین دور نشست آستانه درباره سوریه در روزهای یکم و دوم آگوست آتی (دهم و یازدهم مرداد ماه) برگزار می‌شود و برای نخستین بار دو هیات از کشورهای عراق، لبنان در این نشست حضور خواهند یافت.

وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهر نور سلطان(آستانه) میزبان سیزدهمین «نشست بین المللی سطح بالای آستانه درباره سوریه » است و برنامه ریزی شده است که کشورهای ضامن (آتش بس در سوریه) شامل ایران، روسیه و ترکیه و همچنین دولت سوریه و گروه‌های معارض نظامی در آن شرکت کنند.

این بیانیه افزود: علاوه بر لبنان و عراق نیز که برای نخستین بار در روند آستانه  مشارکت می‌کنند نمایندگان عالی رتبه‌ای از سازمان ملل و اردن به عنوان ناظر به پیشبرد گفت‌وگوها کمک خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: نشست پیش روی آستانه بر بحث درباره تازه ترین تحولات سوریه به ویژه در  ادلب و شمال شرق کشور و اقدامات بعدی برای افزایش اعتماد بین طرفین درگیر و به حرکت درآوردن روند سیاسی و از جمله آن مسائل مربوط به تشکیل و راه اندازی کمیته قانون اساسی تمرکز خواهد کرد.

انتظار می‌رود روز یکم آگوست یک سری از مشاوره‌های مقدماتی دو جانبه و چندجانبه، با مشارکت نظام بشار اسد و جناح مخالفان نظامی صورت گیرد. در روز 2 اگوست، جلسه عمومی برگزار خواهد شد.

ادلب بخشی از منطقه کاهش تنشی است که در سال 2017 در نتیجه توافق آستانه میان روسیه، ترکیه و ایران ایجاد شد.

اما در پی نقض مکرر توافق آتش بس توسط گروه‌های شبه نظامی در این منطقه و پاسخ‌های ارتش سوریه به آن، ترکیه  وروسیه به یک توافق اضافی درباره همین منطقه در هفدهم سپتامبر 2018 در شهر سوچی دست یافتند.

در جریان مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، توافق شد که تحت نظارت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه در سوریه، مشمول توافق کاهش تنش قرار بگیرد.

این چهار منطقه شامل جنوب سوریه، ریف دمشق، ریف حمص و حماه و بخشی از حلب، و استان ادلب است. طبق این توافق ترکیه دوازده پست دید‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیدبانی در ادلب ایجاد کردند.

ارتش سوریه از 16 اردیبهشت ماه گذشته و به دنبال ادامه حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی در ادلب و نقض آتش بس توسط این تروریست‌ها، عملیاتی را در استان حماه آغاز و اعلام کرد که قصد دارد این استان و استان ادلب و بخش‌هایی از لاذقیه را که در اشغال تروریست‌ها قرار دارد، آزاد کنند.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول