اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«منطقه پرواز ممنوع» قدمی رو به جلو در سینمای نوجوان/ نوجوانان مخاطب ژانر ضدجاسوسی سینمای جهان هستند

فیلم «منطقه پرواز ممنوع» اثری است در ژانر ماجراجویی برای مخاطب نوجوان که مخاطب خود را برخلاف آنچه در سینمای ایران تولید می شود کودک نمی داند و نوجوان را هشیار و بیدار می بیند و شاخک های وطن دوستی او را نیزحساس می کند. به همین بهانه سراغ ژانر ضدجاسوسی در سینمای نوجوان جهان رفتیم.

«منطقه پرواز ممنوع» قدمی رو به جلو در سینمای نوجوان/ نوجوانان مخاطب ژانر ضدجاسوسی سینمای جهان هستند

خبرگزاری فارس؛ گروه سینما: در کنار ژانرهای گوناگون و مخاطبین متنوع سینما در دنیا، یکی از مخاطبین نادیده انگاشته در سینمای ایران "نوجوان" است. مخاطب "نوجوان" یکی از جدی ترین مخاطبینی است که در سینمای جهان مورد نظر است و متناسب با ویژگی ها و نیازهای او و از دریچه ذهن او به دنیا نگاه می شود. نوجوان؛ به عنوان مخاطبی ویژه که نه دنیای فانتزی کودک را دارد و نه دنیای سخت و زمینی بزرگسال را. مخاطب نوجوان همراه است با هیجان و بلندپروازی و تحرک. نوجوان در دنیای خودش چنان قدرتی دارد که می تواند در مقابل بزرگ ترین قدرت ها هم بایستد و بازی را به پیروزی بکشاند.

یکی از گونه های جذاب فیلم برای مخاطب نوجوان گونه ضدجاسوسی (امنیتی) است. نوجوان یا تعدادی از نوجوان ها که در دنیای خود با قهرمان ها همراهی و در مقابل ضدقهرمان ها می‌ایستند. حتی اگر لازم باشد دنیا را هم به هم بریزند.

در این میان اما در سینمای کشورمان علیرغم کم توجهی به ژانرهای دیگر، به گروه سنی نوجوان هم توجه بسیار اندکی شده است. فیلم "منطقه پرواز ممنوع" به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد و بازی هادی حجازی فر، تلاشی است در به رسمیت شناخت مخاطب نوجوان و دنیای او. اثری در ژانر ماجراجویی نوجوان که داستان آن درباره سه نوجوان و اتفاقاتی است که برای آنها در مسیر ساخت یک هواپیمای کنترلی رخ می‌دهد.

 

در گفتار پیش رو، به بهانه حضور فیلم "منطقه پرواز ممنوع" در جشنواره کودک و نوجوان به بررسی چند نمونه از فیلم‌های سینمای جهان با تم جاسوسی-امنیتی و با مخاطب نوجوان و میزان استقبال از آنها می پردازیم.

 

ماجرای مرموز و پرالتهاب (Cloak & Dagger)

فیلمی ماجرایی در سبک اکشن، مرموز، جاسوسی و به کارگردانی «ریچارد فرانکلین» است که در سال ۱۹۸۴ منتشر شد. این فیلم، بازسازی یک فیلم قدیمی‌تر به نام پنجره (به کارگردانی تد تتزلف، ۱۹۴۹) است.

فیلم ماجرای پسر بچه‌ نوجوانی است که در جنگ جهانی دوم درگیر داستانی جاسوسی در ارتباط با دانشمندان هسته ای می شود. این فیلم در هفته اول اکران توانست به فروش قابل ملاحظه ای دست پیدا کند که تا پایان مدت اکران ادامه داشت. این فیلم شاید نخستین فیلم پر مخاطبی باشد که پای کودکان را به دنیای امنیت ملی و جاسوسی در سینما باز کرد.

 

تندرشکن (Alex Rider: Operation Stormbreaker)

تُندرشِکن یک فیلم اکشن و جاسوسی تولید سال ۲۰۰۶ میلادی می‌باشد. این فیلم را آنتونی هوروویتس نوشته و‌جفری سکس کارگردانی کرده است.

فیلم درباره پسر نوجوانی به نام الکس رایدر است که توسط عمویش که جاسوس MI6 است مهارت های جاسوسی را فراگرفته است، الکس متوجه اقدام خرابکارانه بزرگی می شود که تهدید جدی برای انگلستان است، حال او باید کشورش را از سلاحی مرموز نجات دهد. الکس اکنون دیگر یک پسر بچه مدرسه ای نیست، او یک قهرمان است.

 

مامور کودی بنکس (Agent Cody Banks)

فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک، جاسوسی و اکشن به کارگردانی هارالد زوارت است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. در این فیلم یک مامور دولتی پسری به نام "کودی بنکس" را آموزش می دهد تا به ماموریتی مخفی که فقط از عهده یک نوجوان بر می آید برود.

در پی استقبال از قسمت اول فیلم، قسمت دوم این فیلم با نام کودی بنکس: مقصد لندن در سال 2004 منتشر شد. در قسمت دوم این نوجوان باید رهبران جهان را از تسلط شرارت های یک تبهکار نجات دهد.

 

تامکا و دوستانش  (Tomka dhe shokët e tij)

فیلمی به کارگردانی ایکسانفیس کیکو محصول ۱۹۷۷ آلبانی در ژانر درام و‌ خانوادگی است. نازی ها یک روستای آلبانیایی را اشغال می کنند، تامکا نوجوان و دوستانش تصمیم به جاسوسی از مهاجمین می گیرند.

 

نیروی ضربت جی

این انیمیشن در سال 2009 به کارگردانی هویت یتمن ساخته شده است. این فیلم با فروش 292.8 میلیون دلار یکی از موفق ترین فیلم های انیمیشنی سینمای آمریکا است.

 

داروین، خوکچه ای که مجهز به سلاح های فوق پیشرفته است، فرمانده یک تیم حرفه ای است. یک میلیونر دیوانه قصد دارد جهان را به تصرف خود درآورد، و این تیم که به فعالیت های جاسوسی می پردازند، باید بتوانند مانع از تحقق این امر شوند. این اثر ویژه گروه سنی کودک و نوجوان تعریف شده است و با وجود صحنه‌های متعدد اکشن، محدودیت سنی بر آن اعمال نشده است.

حال با توجه به اهمیت ژانر نوجوان برای سینمای دنیا و موفقیتی که چه در حوزه فرهنگی و چه اقتصادی به آن دست پیدا کرده‌اند،  باید امیدوار بود که مسئولین و فیلم سازان داخلی نیز تنوع ژانر در سینمای ایران و مخصوصا توجه به تولیدات ویژه نوجوانان را در دستور کار خود قرار دهند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول