اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حدود 50 مظنون به دخالت در کودتای 2016 ترکیه دستگیر شدند

دولت ترکیه حدود پنجاه نفر دیگر را که مظنون به دست داشتن در کودتای نافرجام این کشور در سال 2016 هستند، بازداشت کرد.

حدود 50 مظنون به دخالت در کودتای 2016 ترکیه دستگیر شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ مقامات ترکیه روز جمعه هفته گذشته طی عملیاتی، 48 فرد مظنون به داشتن ارتباط با گروه «فتح‌الله گولن» را که به اعتقاد آنکارا پشت پرده کودتای نافرجام 2016 این کشور بوده است، دستگیر کردند.

بنا به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صاباح»، در شهر «ازمیر» واقع در غرب ترکیه، دادستان‌ها دستور بازداشت 52 افسر نیروی هوایی ترکیه را به دلیل داشتن ارتباط با شبکه گولن صادر کردند.

طبق این گزارش، مظنونان همچنین به استفاده از نرم‌افزار کدگذاری شده پیام‌رسان «ByLock» متهم هستند که منحصراً توسط شبکه گولن تولید و استفاده می‌شود.

20 مظنون دیگر نیز در عملیات‌های دیگر در 12 شهر دستگیر شدند و عملیات جستجو برای دستگیری دیگر مظنونان مرتبط با کودتای نافرجام 2016 ترکیه همچنان ادامه دارد.

این روزنامه ترکیه‌ای گزارش کرد، دادستان‌های شهر استانبول همچنین دستور بازداشت 68 فرد مظنون به استفاده از نرم‌افزار ByLock را صادر کرده‌اند و بنا به گفته منابع امنیتی، در زمانی که روزنامه دیلی‌صاباح برای چاپ آماده می‌شد، 28 نفر نیز در همین راستا دستگیر شدند.

وزارت کشور ترکیه اخیراً اعلام کرده است که در تحقیقات جدید، چهار هزار و 676 کاربر جدید نرم‌افزار ByLock شناسایی‌ شده‌اند و پیش از این، بیش از 95 هزار کاربر این نرم‌افزار تعیین هویت شده بودند.

این اولین بار نیست که دولت ترکیه دستور بازداشت مظنونان به دخالت در کودتای نافرجام 2016 را صادر می‌کند؛ در یک ماه گذشته دستور بازداشت بیش از 200 نظامی مرتبط با این کودتا صادر شده است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، افراد مذکور به طرفداری از «فتح الله گولن» از چهره‌های مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مظنون هستند.مقامات ترکیه تأکید دارند که گولن  که هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد، مغز متفکر کودتای نافرجام سه سال پیش ترکیه بوده است.

گولن این اتهام وارده را رد و اعلام کرده که کودتای اخیر در ترکیه ساخته و پرداخته دولت ترکیه و به نوعی ساختگی است.

روز 15 ژوئیه سال 2016، کودتایی در ترکیه صورت گرفت اما یک روز بعد، کودتا سرکوب شد. به دنبال وقوع این کودتای نافرجام، بیش از 40 هزار نفر از زمان کودتا که با هدف سرنگونی دولت ترکیه صورت گرفته بود و به مرگ 260 نفر منجر شد، دستگیر شدند.

دولت ترکیه اعلام کرده است که به واسطه اهمیت تهدیداتی که ترکیه با آن روبه‌رو است، انجام اقدامات امنیتی ضروری است و متعهد شده است که شبکه گولن را در این کشور از بین ببرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول