اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تعامل خوب کانون وکلا و قوه قضائیه/ تخلف قسم‌نامه بزرگترین تخلف یک وکیل

رئیس هیئت‌مدیره کانون وکلا دادگستری گیلان با اشاره به حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در قوه قضائیه گفت امیدوار است که تعامل خوبی پس از روی کار آمدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی بین این دو نهاد ایجاد شود.

تعامل خوب کانون وکلا و قوه قضائیه/ تخلف قسم‌نامه بزرگترین تخلف یک وکیل

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید حسن سجادی صبح امروز در نشست مطبوعاتی کانون وکلا دادگستری گیلان با اشاره به تاریخچه کانون وکلای گیلان اظهار کرد: با همراهی 60 نفر وکیل کانون وکلای گیلان از یکم مرداد سال ۱۳۷۸ به نحو مستقل فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به برگزاری آزمون سراسری کانون وکلا از سال ۷۶ تصریح کرد: در این آزمون رئیس‌کل دادگستری گیلان، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلا مشخص می‌کنند که استان گیلان نیازمند چه تعداد وکیل در سال است که در سال جاری ما دارای ۹۰ کارآموز خواهیم بود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون وکلا دادگستری گیلان با بیان اینکه وکالت از معدود مشاغلی است که تحلیف شرط صدور پروانه فعالیت است، تخلف از قسم‌نامه را بزرگ‌ترین تخلف وکیل دانست، وی در ادامه بیان داشت با توجه به تخصصی بودن علم حقوق کسی که حقوق می‌خواند توانایی تفسیر قانون را دارد ازاین‌جهت استفاده از تخصص وکالتی را برای جامعه بسیار ضروری دانستند.

سجادی با اشاره به حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به‌عنوان فردی که دارای سوابق قضایی است  در قوه قضائیه افزود: این مسئله یک اتفاق فوق‌العاده‌ای است و ما از این اتفاق بسیار خرسندیم و باید این پیشامد را به فال نیک بگیریم.

جامعه ما دارای فرهنگ وکالتی نیست

بازرس هیئت‌مدیره کانون وکلا دادگستری گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جامعه ما این مسئله است که دارای فرهنگ وکالتی نیست، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که قوانین به روز نمی‌شوند و براثر تحولات اجتماعی و تاریخی مبنای خود را از دست می‌دهند. 

امیر تقی‌پور  با بیان اینکه متأسفانه در سال ۹۱ مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری بخشنامه‌ای را صادر و منجر به تغییر شرایط شد خاطرنشان کرد: تا قبل از سال ۹۱ بر اساس آیین‌نامه وقت برای تأسیس مؤسسات حقوقی تقاضای حداقل ۳ وکیل دادگستری که یکی از آن‌ها می‌بایست 10 سال سابقه وکالت داشته باشد لازم بود و اساسنامه مؤسسات حقوقی نیز می‌بایست به تأیید کانون وکلا می‌رسید.

وی با اشاره به امکان‌پذیری تأسیس موسسه از طرف غیر وکیل و حتی کسانی که لیسانس حقوق نبودند، گفت: این بخشنامه مورد اعتراض شدید کانون‌های وکلای دادگستری قرار گرفت که پس از کش‌وقوس‌های فراوان دیوان عدالت اداری دعوای کانون‌ها را رد کرد.

ضرورت سازمان‌دهی و قانون‌مند کردن مؤسسات حقوقی

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ما دارای تعداد محدود وکیل جوان هستیم، اظهار کرد:  در سال 97 تعداد 562 و در سال 98 حدود 260 وکیل تسخیری معرفی کردیم که وظیفه دفاع از پرونده‌ها در محاکم و دادسراها را بر عهده داشتند و 50 مورد مشاوره معاضدت داشتیم و حدود 20 فقره پرونده مورد وکالت معاضدتی همکارانم در کانون وکلا قرار گرفته است.

داود وکیل پور با بیان اینکه ما انتظار داریم که رسانه‌ها در راستای ترویج فرهنگ وکالت و تبیین حقوق شهروندی و آشنایی مردم به حقوق فردی و اجتماعی خود نقش بی‌بدیل و مؤثری را ایفا کنند افزود: کانون وکلا تعامل با خبرنگاران را مغتنم دانسته تا بتواند خدمات و فعالیت‌های خود و همکاران  وکیل را به جامعه و مردم انعکاس دهد، 

وی با اذعان به اینکه هزینه‌های دادرسی هرسال رو به افزایش است، گفت: گاهی هزینه‌های دادرسی از بدو رسیدگی تا مراحل نهایی و طرق فوق‌العاده به ۱۷ درصد نیز می‌رسد که اقتضا دارد قوه محترم قضاییه به‌منظور  جلوگیری از فشار مالی و امکان دسترسی آحاد مردم به محاکم و مراجع قضایی و دادخواهی نسبت به کاهش هزینه‌های گزاف دادرسی تدابیر لازم را اتخاذ کند.

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان با اشاره به همکاری خوب کانون وکلا با قوه قضائیه بیان کرد: تعامل خوبی پس از روی کار آمدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی بین این دو نهاد ایجاد شده است.

وکیل پور با اشاره به‌ضرورت سازمان‌دهی مؤسسات و مراکز غیرمجاز افزود: این مسئله یکی از تأکیدات ریاست محترم قوه قضایی در نشست هم‌اندیشی اخیر ایشان با رؤسای کانون وکلا بوده است.

استفاده از بازنشستگان در امر وکالت یک ایراد است

دبیر هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه استفاده از بازنشستگان در امر وکالت را یک ایراد بزرگ است، اظهار کرد: متأسفانه قانون ما را در عدم استفاده از بازنشستگان حمایت نمی‌کند.

 حسن صدر ممتاز  با تأکید بر اینکه استفاده از بازنشستگان در امر وکالت یک ایراد است، گفت: علاوه بر وکلایی که از کانون وکلا پروانه می‌گیرند کارمندان بازنشسته دادگستری که دارای سابقه حقوقی بوده و نیز قضاتی که بازنشسته شدند می‌توانند از کانون وکلا تقاضای پروانه وکالت کنند.

وی با اشاره به صلاحیت قضات بازنشسته برای دریافت پروانه وکالت از کانون افزود: استعلام‌ها صورت می‌گیرد و اگر کانون موافقت نکرد متقاضیان به دادگاه انتظامی قضات مراجعه می‌کنند.

آزمون کارآموزان بسیار سخت است

عضو اصلی کانون وکلای دادگستری گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه حضور وکالت خانه‌های غیرمجاز باعث دلالی شده است، اظهار کرد: مرجع تعیین ظرفیت هرسال برای کانون‌ها دارای سه عضو است که دو عضو آن از دادگستری ویکی از کانون وکلاست و انحصاری نبوده بنابراین ادعای انحصار نمی‌تواند درست باشد و از سوی دیگر تعین حدنصاب بر اساس نیاز و امکانات دادگستری و کانون‌های وکلاست که ایرادی بر آن نمی‌توان گرفت.

محمدرضا نظری نژاد با بیان اینکه آزمون ورودی وکالت سخت است، افزود: در این آزمون به‌طور مثال در کانون گیلان بیش از هزار نفر شرکت و از این تعداد حدود 70 نفر قبول می‌شوند که این افراد عصاره فارغ‌التحصیلان جوان حقوق هستند.

وی با اشاره به اینکه انجام تکالیف کارآموزی در دوره ۱۸ ماهه کارآموزی و نیز اختبار پس‌ازآن مقدمه اخذ پروانه وکالت پایه یک هستند، بیان کرد: طرح‌هایی که بدون رعایت فرایند پیش‌گفته در پی حذف حدنصاب ورودی هستند مخالف شایسته‌سالاری هستند که متضرر از آن جامعه‌ای است که خواهان استفاده از خدمات وکیل هستند.

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول