اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

رونمایی از نسخ خطی دیوان اشعار شاعران یزدی

در دومین نشست سه‌شنبه‌های فرهنگی که در کتابخانه و موزه وزیری برگزاری خواهد شد از نسخ خطی دیوان اشعار شاعران یزدی موجود در این مجموعه رونمایی می‌شود.

رونمایی از نسخ خطی دیوان اشعار شاعران یزدی

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، دومین برنامه از سلسله نشست‌های سه‌شنبه‌های فرهنگی کتابخانه و موزه وزیری یزد که سه‌شنبه اول هرماه برگزار می‌شود، از ساعت 18 سه‌شنبه اول مرداد‌ماه در محل این کتابخانه و موزه واقع در خیابان مسجد جامع یزد برگزار خواهد شد.

در این برنامه که از نسخه‌های خطی دیوان اشعار شاعران یزدی موجود در گنجینه وزیری رونمایی می‌شود، دکتر محمدرضا محمدی مشاور استاندار و رئیس شورای شهر و ادب استان و همچنین دکتر محمود الهام‌بخش عضو هیئت‌علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه یزد نیز سخنرانان خواهند کرد.

گفتنی است گنجینه خطی کتابخانه و موزه وزیری وابسته به آستان قدس رضوی که در کهن شهر یزد و در جوار مسجد جامع کبیر واقع‌شده، شامل 4931 نسخه خطی از میراث مکتوب تمدن اسلامی ایرانی و نمونه‌ای از آثار به‌جای مانده از دانشمندان، ادیبان و هنرمندان ایران‌زمین و خطه یزد می‌باشد.

507 نسخه از این گنجینه به موضوع  ادبیات و زبان فارسی اختصاص دارد که شامل نسخه‌هایی دست‌نویس، مذهب، مرصع و منحصربه‌فرد می‌شود.

این آثار گران‌بها سال‌های پیش باهمت مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید علی‌محمد وزیری» و با مشارکت خیرین نیک‌اندیش یزدی از طریق وقف و اهداء، خریداری و گردآوری‌شده و اکنون به جلوه‌گاهی از اوج هنرمندی و ذوق اصیل فرهنگ ایرانی تبدیل‌شده است.

برخی از نسخه‌های دست‌نویس شاعران یزدی موجود در این کتابخانه شامل دیوان اشعار فدایی یزدی، دیوان جیحون یزدی، دی‍وان‌ ح‍ی‍ران‌ یزدی‌، دیوان شارق یزدی، دیوان شوکت یزدی، دیوان شهلای یزدی، دیوان طراز یزدی، دی‍وان‌ ف‍رخ‍ی ی‍زدی، دی‍وان‌ ق‍ض‍ائ‍ی یزدی، دیوان مظطر یزدی و دیوان وامق یزدی است که در این برنامه رونمایی می‌شوند.

 

پایان پیام/90017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول