اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

پول های آمریکایی پشتوانه ظهور راست افراطی در اروپا

تحقیقاتی که اخیرا اوپن دمکراسی انجام داده نشان می دهد که راست مسیحی آمریکا در طول یک دهه گذشته دست کم 50 میلیون دلار برای تامین مالی کارزارها و حمایت از اروپا هزینه کرده است.

پول های  آمریکایی پشتوانه ظهور راست افراطی در اروپا

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: پنج سال پیش متیو سالوینی لباس از تن درآورد و نیمه برهنه برای گرفتن چند عکس «سکسی» در برابر دوربین ژست گرفت که در سایت ای بی به حراج گذاشته شدند. در آن زمان او یکی از مقامات ارشد حزب جدایی طلب لگا نورد ایتالیا بود. عکس های عجیب او در حاشیه برگزاری یک کنفرانس راست ملی در فرانسه گرفته شد. از جمله نفع برندگان از این حراج بخشی از شبکه ضد سقط جنین ایتالیا بود که مدعی است از «میراث فرهنگ مسیحی الهام گرفته است» و در حال واکنش نشان دادن به یک «دسیسه علیه حیات» است.
امروز حزب سالوینی دگرگون شده و به یکی از مهم ترین جنبش های ناسیونالیست در اروپا تبدیل شده است (که فقط با نام لگا شناخته می شود.) خود سالوینی وزیر کشور ایتالیا و یکی از شناخته شده ترین سیاستمداران این کشور شده است که با نتایج خیره کننده در انتخابات اخیر پارلمان اروپا روحیه تازه ای گرفته است، انتخاباتی که حزب او در آن یک سوم آرای ایتالیا را از آن خود کرد (حدود پنج برابر بیشتر از 6 درصدی که در سال 2014 کسب کرده بود.)

به همراه ماری لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه (که اکنون نام خود را به حزب تجمع ملی تغییر داده)، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و سایرین، سالوینی  پیشتاز خیزش خیره کننده دوباره راست افراطی دراروپا محسوب می شود. پیام این پوپولیست های دست راستی در سطح این قاره  به شکل فزاینده ای زیرکانه است، ماشین حزبی آنها منضبط است و سیاست هایشان با دقت برای جذب طیف وسیع تری از رای دهندگان تدوین شده است.
در سال 2013 یک سیاستمدار ارشد انگلیسی دست رد به سینه فعالان ضد اتحادیه اروپایی در حزب محافظه کار خود زد و از آنها تحت عنوان «دلقک های لوچ» یاد کرد. سه سال بعد زلزله سیاسی نتیجه رفراندم برگزیت از راه رسید که در جریان آن حاشیه به اکثریت تبدیل شد. امروز جنبش های ناسیونالیستی اروپا  در حال  رسیدن به سرعت و اهمیتی به یک اندازه هستند. ماه گذشته آنها در مجموع تعداد بی سابقه ای از کرسی های پارلمان اروپا را از آن خود کردند.
سالوینی در کنفرانس مطبوعاتی پیروزی خود در میلان اندکی بعد از اتمام رای گیری اعلام کرد :«این نشانه ای از این است که اروپا تغییر کرده است.» او که تسبیحی در دست داشت بوسه ای بر یک صلیب زد و با شکرگزاری از «مریم مقدس عذرا» گفت که زمان «نجات ریشه های یهودی - مسیحی» اروپا فرارسیده است. در مجارستان متحد او اوربان – این پرچمدار  دمکراسی غیرلیبرال به سبک خود – از فرارسیدن «عصری جدید در سیاست های اروپا» تمجید کرد.
این جنبش ها یک شبه ظهور نیافتند و به این زودی ها نیز رنگ نخواهند باخت. از اواسط سال 2016 ما به همراه همکاران خود در «اوپن دمکراسی» رشد جنبش های بومی گرایی اروپا را دنبال کرده ایم، از کارزار برگزیت تا دست یافتن فزاینده اوربان به اهرم های قدرت در مجارستان تا  شبکه های بین مرزی تلاش برای سد کردن یا معکوس کردن روند حقوق زنان. راهبرد آنها با اثرگذاری بر انتخابات ها، دادگاه ها، آموزش و پرورش و سیستم مراقبت های درمانی و نیز سیاستمداران و افکار عمومی شروع می شود و  با کسب قدرت پایان می گیرد.

ما این کار تحقیقی را زمانی شروع کردیم که متوجه مغایرت هایی در تامین مالی کارزار ترک اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا از این اتحادیه شدیم. تصویری که از آن زمان به بعد ظاهر شده، تصویر یک اتحاد جهانی قدرتمند و از نظر مالی کاملا مجهز بین اولترا محافظه کاران و بازیگران سیاسی راست افراطی است که خیلی از آنها  حول یک جهان بینی از نظر اقتصادی لیبرتارین اما از نظر اجتماعی محافظه کار متحد شده اند.
اهداف این دیدگاه سیاسی در دنبال کردن روند بازپس گیری قدرت از زنان بسیار روشن است. هدف این دیدگاه ترویج «حق حیات» به دنیا نیامدگان، «خانواده» که معنای آن بازگشت به  نقش های جنسیتی سنتی و بازگرداندن زنان به خانه که جایگاه «طبیعی» آنها قلمداد می شود و «آزادی» بازارها و نهادهای مذهبی به خصوص نهادهای مسیحی است.
به این سه گانه «حیات، زندگی و آزادی» در «اعلامیه منهتان» قداست بخشیده شده است، مانیفستی که نزدیک به یک دهه پیش توسط فعالان آمریکایی حقوق مذهبی نوشته شده است. امضا کنندگان این مانیفست شامل  رهبران ارتدوکس، انجیلی و کاتولیک است که سوگند خورده اند در اتحاد با هم عمل کنند و تصمیم گرفته اند که «هیچ قدرتی بر روی زمین چه فرهنگی یا سیاسی نخواهد توانست ما را مرعوب و وادار به سکوت یا تسلیم کند.»
امروز آن ائتلاف یک هاله تعمدا بین اقیانوس اطلسی به خود گرفته است. بسیاری از رهبران راست افراطی اروپا علنا از دفاع از «اروپای مسیحی» سخن می گویند. اوربان این پیام را نیز در  مانیفست انتخاباتی اروپایی اخیر حزب خود نیز افزوده و سالوینی مکررا به «ایدئولوژی جنسیتی» حمله می کند. وکس، اولین حزب راست افراطی که از زمان دیکتاتوری فرانکو به بعد توانست پیروز کرسی هایی در پارلمان اسپانیا شود، سوگند خورده است که قوانین علیه خشونت مبتنی بر جنسیت را به حالت سابق بازگرداند. حزب «قانون و عدالت» لهستان در حال فشار آوردن برای غیرقانونی کردن سقط جنین و وضع محدودیت های بازدارنده بر دسترسی زنان به  وسایل پیشگیری از بارداری است.
برای آن دسته از اروپایی هایی که دوست دارند قاره خود را به عنوان سکولارترین و از نظر اجتماعی آزادترین قاره جهان ببینند، این ها تحولات ناراحت کننده ای هستند. شاید تعجبی نداشته باشد که کشورهای اروپایی قادر به تولید جنبش های ناسیونالیستی راست افراطی هستند، اما حیرت انگیز است که این احزاب جدید با چه سرعتی توانسته اند رشد کنند و راه خود را با قدرت به سمت جریان اصلی انتخاباتی بگشایند. همچنین دیدن اینکه چه تعداد از آنها در حال  به کار گرفتن علنی شعارهای مذهبی و از نظر سیاسی محافظه کارانه هستند، موجب جا خوردن انسان می شود.
اما بخشی از توضیح این خیزش برای ما زمانی روشن شد که  شروع به ردگیری جریان های مالی بین المللی کردیم که به بسیاری از  قدرتمندترین گروه های محافظه کار مسیحی آمریکایی  مرتبط بودند. چندین فعال آمریکایی که اعلامیه منهاتان را امضا کرده بودند طی این دوره به همراه مبالغ کلانی پول نقد برای حمایت از تلاش های آنها، سفرهای متعددی را به آن سوی اقیانوس اطلس انجام داده اند.

تحقیقاتی که اخیرا اوپن دمکراسی انجام داده نشان می دهد که راست مسیحی آمریکا در طول یک دهه گذشته دست کم 50 میلیون دلار را برای تامین مالی کارزارها  و حمایت از اروپا هزینه کرده است. (بر اساس معیارهای بودجه های سیاسی آمریکا شاید این رقم چندان بزرگی به نظر نرسد، اما بر اساس معیارهای اروپایی رقم قابل توجهی به شمار می رود. برای مثال مجموع هزینه های انتخابات های اروپا در سال 2014 از سوی تمام احزاب سیاسی ایرلند روی هم دیگر فقط 3 میلیون دلار بوده است.)
به احتمال زیاد این ارقام فقط نوک کوه یخ هستند: تجزیه و تحلیل های ما تنها به دوازده گروه راست مسیحی آمریکایی محدود بوده و باید توجه داشت که ما با موانع زیادی برای افشای همان محدود اطلاعاتی که توانسته ایم استخراج کنیم مواجه بوده ایم. مثلا موسساتی که به عنوان کلیسا ثبت شده اند ملزم به انتشار کمک های مالی فرامرزی خود نیستند. بزرگ ترین این هزینه کننده ها «انجمن انجیلی بیلی گراهام» بوده که بیش از 20 میلیون دلار از سال 2008 تا 2014 در اروپا هزینه کرده است، اما مدارک مربوط به بعد از این دوره در دسترس قرار ندارد، بنابراین رقم واقعی می تواند بسیار بزرگ تر از این باشد.

همانطور که انتظار می رفت ما روابطی را بین این گروه ها و اعضای ارشد یا مشاوران دولت فعلی آمریکا نیز یافته ایم. هیچ یک از آنها کمک کنندگان مالی خود را افشا نکرده اند و هیچ الزام قانونی برای این کار نیز وجود ندارد، اما دست کم دو تن پیوندهای شناخته شده ای با کمک کنندگان مالی میلیاردر معروف به افراد محافظه کار وجود داشته اند، از جمله برادران کوچ و خانواده بتسی دووس وزیر آموزش و پرورش ترامپ. یکی از گروه های مذهبی که ما مورد تحقیق قرار داده ایم 12.4 میلیون دلار را از سال 2008 تا 2017 به اروپا تزریق کرده است که این کار از طریق نماینده ارشد آن جی سکولو یکی از وکلای شخصی پرزیدنت ترامپ انجام شده است. 
موسسه اکتون یکی دیگر از گروه های آمریکایی است که ما دریافته ایم در اروپا پول خرج کرده اند. کار این موسسه که در گرند رپیدز میشیگان واقع است، آشتی دادن لیبرالیسم اقتصادی با دستور کار اجتماعی مسیحی محافظه کار است. سوابق این موسسه نشان می دهند که این گروه دست کم 1.7 میلیون دلار را از سال 2008 در اروپا هزینه کرده و دارای دفتری در رم هستند که با منتقدان قدرمند پاپ فرانسیس ارتباطاتی داشته است، از جمله از طریق یک اندیشکده بحث برانگیز دیگر یعنی «موسسه منزلت انسانی» که استیو بنن استراتژیست پیشین ترامپ از پشتیبانان آن محسوب می شود.
نویسنده: مری فیتزجرالد (MARY FITZGERALD)  از سردبیران سایت اوپن دمکراسی
منبع: http:// yon.ir/MWLow  

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول