اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

رویش علف‌های هرز در بزرگترین برج آجری جهان

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدکاووس از رویش علف‌های هرز در بزرگترین برج آجری جهان خبر داد و گفت: متاسفانه بر اثر رطوبت بسیار بالایی که در برج قابوس وجود دارد شاهد رویش زیاد علف‌های هرز در این بنای تاریخی هستیم.

رویش علف‌های هرز در بزرگترین برج آجری جهان

عبدالمجید نورتقانی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: به خاطر رطوبت زیاد در شهرستان گنبدکاووس و همچنین رطوبت زیاد موجود در برج آجری قابوس موجب تسریع در سرعت رشد بوته‌های علف هرز در برج گنبد قابوس را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: اکنون رشد یک گونه از علف هرز «سلمک» را در بنای تاریخی شهرستان گنبدکاووس مشاهده می‌کنیم که عمق ریشه‌های این گونه از علف هرز کم است ولی قطر ریشه‌ها زیاد است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: در مرحله نخست می‌خواهیم برای مبارزه با این علف هرز از سمپاشی استفاده کنیم تا بتوانیم رشد علف‌های هرز را کنترل کنیم.

نورتقایی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم با بستن داربست، مرمت و بندکشی می‌خواهیم رشد این گونه از علف هرز را در سال‌های آتی به تعویق بیاندازیم.

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبدکاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است.
این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به 15 متر از زمین بلندتر است، قرار دارد. بلندای بنا به همراه پی آن ۷۲ متر است. این بنا در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان پادشاهی کاووس پور وشمگیر و در شهر گنبدکاووس که پایتخت پادشاهان آل زیار آن دیار بوده، بنا شده ‌است.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول