اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پر کردن خلاء فکری و بینشی اصلی‌ترین وظیفه تشکل دانشجویی است

اصلی‌ترین وظیفه یک تشکل دانشجویی، پر کردن‌ خلاء فکری و بینشی دانشجو است به این صورت که ابتدا با عنوان جهان بینی، اصلی‌ترین سوالات و ذغدغه‌های کلیدی ذهن دانشجو را پاسخگو باشد.

پر کردن خلاء فکری و بینشی اصلی‌ترین وظیفه تشکل دانشجویی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان طبق یادداشتی که از سوی مهدی عزیزوند به دفتر خبرگزاری فارس در خصوص آسیب شناسی تشکل‌های دانشجویی(3) آمده چنین بیان شده است: 
سلسله نوشتار به بیان آسیب شناسی تشکل‌های دانشجوئی تعلق داشت و تا کنون دو قسمت آن را بیان کردیم.

خلاصه دو قسمت گذشته آن بود که بیان کردیم، یکی از عوامل اصلی و اساسی حرکت انسان از دیدگاه قرآنی و برهانی، همانا علم و آگاهی است، سپس به اقسام علم و آگاهی اشاره کردیم که بیان شد انسان برای حرکت خویش لازم است دارای سه نوع بینش باشد. 
اول: جهان بینی و هستی شناسی یقینی.بدین صورت که به سوالات اساسی و کلیدی ذهن خود به صورت یقینی و جازم پاسخ بدهد. 
دوم: ایدئولوژی بدین صورت که به لوازم ِ جهان بینی مادی یا الهی خود پایبند باشد. چرا که طبیعتا هر جهان بینی، لوازم ِ عملی خاص خود را خواهد داشت. 
سوم: بینش برای رفع تزاحم‌ها 
در این نوشتار درصدد توضیح بینش نوع سوم خواهیم بود ان‌شاءلله. 
ابتدا لازم است معنای تزاحم را توضیح دهیم، انسان در طول زندگی خویش بارها اتفاق افتاده است که بر سر دوراهی‌های زیادی قرار گرفته است. دوراهی‌هایی که گاه بین خوب و بد بوده است و گاه بین بد و بدتر، این دو راهی‌ها تزاحم نام دارد. 
بینش نوع سوم در حقیقت مسؤولیت رفع این دوراهی‌ها را برعهده دارد و کلید قفل این منازل است. 
تنها و معقولانه‌ترین راه حل برای رفع تزاحم‌ها، سنجیدن ملاک‌هاست. هرکدام از راه‌ها سود و مصلحت بیشتری را برای انسان به ارمغان می‌آورد، انسان باید آن را برگزیند. به عنوان مثال اگر کسی را در خانه همسایه در حال غرق شدن ببینیم طبیعتا در این شرایط، حفظ جان یک انسان بر غصب زمین همسایه، غلبه خواهد داشت. یا اینکه خوردن خمر در بیابان بی آب و علف و در حالی که انسان از شدت تشنگی درحال تلف است ترجیح خواهد داشت. چرا که حفظ جان بر خوردن شراب ترجیح دارد. 
لذا بینش سوم در حقیقت منوط به شناخت میزان مصالح و مفاسد کارها و اعمال است که اگر انسان این میزان را در دست نداشته باشد نمی‌تواند در دوراهی‌ها و کوره راه‌های پیچیده‌ زندگی تصمیمات درستی را اتخاذ کند. 
طبق توضیحاتی که از نوشتار اول تا این قسمت بیان کردیم، اصلی‌ترین وظیفه یک تشکل دانشجویی، پر کردن‌ خلاء فکری و بینشی دانشجو است. بدین صورت که ابتدا با عنوان جهان بینی، اصلی‌ترین سوالات و دغدغه‌های کلیدی ذهن دانشجو را پاسخگو باشد. 
سپس در وهله بعد، ایدئولوژی یا باید و نبایدهای مربوط به جهان بینی را به وی تزریق و دانشجو را به سمت عمل تشویق کرد. 
اما باز همه راه تمام نشده است، بلکه باید میزان و معیارهای مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار دهد تا گام‌های آنها در مواطن خطیر تصمیم، نلغزد.که این امر منوط به دانستن میزان ارزش اعمال و غلبه‌ ارزش هر عمل بر عمل دیگر است. 
عدم پرداخت به هر کدام از این سه نوع بینش، موجب انحرافاتی عجیب خواهد شد. 
اگر به بینش نوع اول پرداخته نشود، امکان لغرش از بزرگراه توحید و ولایت به راحتی و با اندک شبهه‌ای میسر خواهد بود. 
اگر به بینش نوع دوم پرداخته نشود، التزام عملی به احکام الهی از بین خواهد رفت و عملا تاثیری که شریعت الهی در صدد آن بود، در وجود انسان نهادینه نخواهد شد و کسب جهان بینی نیز در این صورت لغو خواهد بود. 
و اگر به بینش نوع سوم پرداخت نشود، در مواقع لازم تصمیم‌های درست و به هنگام گرفته نخواهد شد و بساطت و سادگی و روحیه‌ ابوموسی اشعری دامن همه ما را خواهد گرفت و خدا می‌داند که به چه بیراهه‌ای خواهد کشاند. 
ان‌شاءلله در نوشتارهای آینده به بقیه آسیب‌های تشکل دانشجویی و راهکارهای حل آن خواهیم پرداخت.

 انتهای پیام/73002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول