اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

هشدار مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به شیوع بیماری تب کنگو

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به روند افزايشي دما و فعالیت کنه‌ها و همچنین عوامل محیطی پرخطر مانند ذبح غیرمجاز دام در معابر عمومی احتمال شيوع بيماري تب كريمه كنگو را در برخي نقاط اين استان افزایش می‌دهد.

هشدار مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد  نسبت به شیوع بیماری تب کنگو

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، عبدالله بهمنش در حاشیه جلسه شورای اداری این اداره‌کل در یاسوج  با بیان اینکه کنه‌ها به عنوان ناقل ویروس از مهمترین عامل بروز این بیماری در بین دام‌ها است، اظهار داشت: با توجه به روند افزایشی دما در استان  و فعالیت انگل‌های خارجی از یک سو و وجود برخی مراکز عرضه و کشتار غیرمجاز  دام در برخی نقاط استان از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که مواردی از ابتلا به این بیماری مشاهده شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری در دام هیچگونه علائم ظاهری ندارد،  افزود: با توجه به اقدامات و پیشگیری بهداشتی و اصولی از شیوع بیماری تب کریمه کنگو، تاکنون موردی از این بیماری در این استان گزارش و یا مشاهده نشده اما رعایت نکات ایمنی از جانب همه مردم بویژه دامداران، سلاخان ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان  با اشاره به اینکه در برخی  استان‌های کشور مواردی از ابتلا و فوت مشاهده شده است، یادآور شد: با آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها  عملیات سمپاشی دام ها در  مناطق روستایی و عشایری استان بصورت کاملا رایگان و با مشارکت جوامع هدف آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی از سمپاشی 58 هزار و 210 راس دام سبک و سنگین و 641 هزار و 324 متر مربع اماکن دامی از ابتدای سال جاری  تا کنون در استان خبر داد و گفت : در راستای مقابله با این بیماری، سمپاشی و ضد عفونی نمودن مناطق پرخطر، جایگاه های نگهداری دام و کشتارگاه ها در سطح استان انجام گرفته است.

بهمنش گفت: مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه مجاز و تحت نظارت و کنترل بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند و از خرید گوشت و سایر فرآورده‌های دامی از واحدهای غیر مجاز و کشتار کنار جاده‌ای خودداری کنند.

وی گفت:‌ تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که در صورت ابتلا و اقدام دیر هنگام فرد را با خطر مرگ رو به رو می کند اما با رعایت موارد حفاظت بهداشت شخصی از سوی فعالان این حوزه و شهروندان براحتی قابل پیشگیری است.

بهمنش افزود:‌ تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که با تماس با دام آلوده و یا بوسیله کنه به انسان منتقل و مرگ و میر بالایی دارد و همه گیری‌های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه ، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام قابل انتقال است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول