اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

کمبود بودجه گاهی استقلال قضات را خدشه‌دار می‌کند

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت:کانون اصلی تحول در دستگاه قضا حفظ استقلال قاضی است و نهادهای دیگر نیز باید کمک کنند، گاهی به دلیل مشکلات بودجه‌ای با تصمیماتی مواجه می‌شویم که استقلال قاضی را خدشه‌دار می‌کند.

کمبود بودجه گاهی استقلال قضات را خدشه‌دار می‌کند

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین امینی در مراسم تحلیف و ادای سوگند کارآموزان قضایی گفت: گاهی قاضی تسلط و سواد کافی ندارد و اینجا می‌بازد و صحنه را به دیگری واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه به دانش قضایی کمک می‌کند این است که آن جنبه‌هایی که فرد را متزلزل می‌کند را هر کسی خودش می‌داند و خودآگاهی و آشنایی با نقاط ضعف بسیار مهم و برای رفع آن باید اقدام کرد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: پرونده شخصیت برای کارآموزان قضایی ایجاد می‌شود و بعد هم تمام می‌شود  در حالی که نباید رها کرد.

وی تصریح کرد: قاضی مبتنی بر عاطفه نباید تصمیم بگیرد و اگر کسی ضعف احساس دارد باید آن را رفع کند. پس در کنار بحث علمی، بحث شخصیت هم است که قاضی باید نسبت به آن آگاه باشد و شجاع باشد به معنی کسی که تحت تأثیر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

امینی تأکید کرد: فاز مطالعه جدیدی باید شروع شود و اندیشه‌های صرف حقوقی کمک‌کننده نیست بلکه خیلی‌ها مسائل حقوق را ممکن است بلد باشند اما تصمیم غلط گرفته شود.

وی ادامه داد: بهتر است فرایند رسیدگی به پرونده و نمونه‌های واقعی را دریابید و ببینید تا چه میزان رأی‌ها فقط بر اساس دانش حقوقی است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: شخصیت را متناسب با قضا باید شکل دهید و موظفیم در مورد خلأها فکر کنیم و خودمان اولین کسی هستیم که برای ارزش قضایی استقلال داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در عین حال مسؤولان دستگاه قضا برای استقلال قاضی باید فکر کنند و اولین دغدغه مسؤولان باشد و هر کاری که خروجی‌اش لطمه بزند به استقلال قاضی خلاف اهداف دستگاه قضا است.

وی گفت: باید مسؤولان مراقب تصمیمات و اقدامات خود باشند تا خدای ناکرده قاضی اطمینان خود را از دست ندهد چرا که این مسائل بر تصمیمات قاضی اثر می‌گذارد.

امینی اظهار کرد: کانون اصلی تحول در دستگاه حفظ استقلال قاضی است و نهادهای دیگر نیز باید حفظ کنند گاهی به دلیل بودجه و حقوق قضات با تصمیماتی مواجه می‌شویم که استقلال قاضی را خدشه‌دار می‌کند در حالی که نباید دغدغه معیشت داشته باشند و از مسؤولان دستگاه می‌خواهیم در این باره فکری کنند.

وی افزود: ما می‌پذیریم محدودیت‌ها است ولی به گونه‌ای باید رفتار کنیم که قضات ببینند دغدغه ما این است. از قاضی شجاع باید حمایت شود نه اینکه قاضی ببیند در درون دستگاه هزینه می‌دهد و دستگاه‌های حفاظتی و صیانتی از قضات حمایت کنند.

امینی گفت: اگر می‌خواهیم دستگاه قضایی خوب داشته باشیم شرطش داشتن قاضی خوب است.کار قضایی کار ترکیبی از فهم حقوقی و تطبیق اموری که ماهیت حقوقی ندارند است و باید در این زمینه کار شود و تصمیمات در دایره عقلانی قابل قبول باشد احضار بیجا و برداشت و رفتار نابجا ممکن است ارزش کار قضات را کاهش دهد و تدبیر قضایی یک مؤلفه‌ای نیست بلکه چند مؤلفه‌ای است.

وی خطاب به کارآموزان قضایی گفت: به هزینه‌های تصمیمات خود توجه کنید و این در عین حفظ استقلال است.

امینی افزود: در این مسیر پرزحمت باید دائم به امورات دینی خود توجه داشته باشیم و از درون باید خود را تقویت کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول