اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آموزش صرفا برای ‌تولید اثر هنری نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: آموزش صرفا برای ‌تولید اثر هنری نیست بلکه تحلیل و درک مفهوم هنر و هدایت جریان هنر برای زایندگی و پویایی و تکوین شخصیت و جایگاه انسانی است.

آموزش صرفا برای ‌تولید اثر هنری نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد محمدپور در رونمایی از پوستر مراسم نکوداشت یکصد سال آموزش هنر در تبریز،‌ این مراسم را محملی برای بازتعریف جریان آموزش هنر و بازنگری و تعمیق این جریان در تبریز عنوان کرد.

وی با اشاره به قدمت یکصد ساله‌ هنرستان میرک و پرورش اساتید بنام کشوری و هنرمندان شاخص و برجسته در این هنرستان، هدف از برگزاری مراسم نکوداشت صد سالگی هنرستان میرک را بازتعریف آموزش هنر با تاکید بر پیشینه‌  درخشان آن در تبریز عنوان کرد.

محمدپور تاکید کرد: این همایش صرفا یک همایش گذرا و سطحی نیست، بلکه یک رویداد و پدیده‌ی فرهنگی و هنری است که باید دامنه‌ تاثیرات آن در حوزه‌ آموزش هنر قابل لمس باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: با مروری بر تاریخ آموزش هنر، ‌می‌توان مشاهده کرد که در دهه‌های گذشته ابتلاء به  کمیت‌گرایی سبب آسیب‌هایی در کیفیت آموزش هنر شده است، اما در برهه‌ کنونی دغدغه‌ ما کیفیت آموزش و تربیت نسل هنرمندانی توانمند و اثرگذار است.

وی با تاکید بر لزوم احیاء رابطه‌‌ استاد و شاگردی در نظام سنتی آموزش هنر،‌ تصریح کرد: نگاهی به رابطه‌  استاد و شاگرد در نظام معاصر آموزش هنر، می‌تواند خلاءها و مشکلات این حوزه را نمایان سازد؛ چراکه بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل درخشش هنرها در گذشته همین رابطه‌‌ بین استاد و شاگرد بوده که نمایانگر جهان‌بینی هنرمندان است و نشان می‌دهد که این نظام بیش از آنکه تعلیمی باشد، پرورشی است.

محمدپور تاکید کرد: این نظام آموزشی در کنار انتقال فنون و مهارت‌ها محلی برای کسب فضایل اخلاقی و تربیتی نیز بود و این امر موجبات تعالی هنر و هنرمند را فراهم می‌آورد.

وی تاکید کرد: آموزش صرفا در جهت ‌تولید اثر هنری نیست بلکه تحلیل و درک مفهوم هنر و هدایت جریان هنر در جهت زایندگی و پویایی و تکوین شخصیت و جایگاه انسانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین با اشاره به اینکه هنرستان‌ها به عنوان یک مرکز علمی و کاربردی تلقی می‌شوند،یادآور شد: امیدواریم آموزش و پرورش و دانشگاه‌های هنری با حضور و هم‌افزایی در کنار یکدیگر در این رویداد، نقش بی‌بدیلی در تعالی فرهنگ و هنر استان ایفا کنند.

در این مراسم پوستر نکوداشت یکصد سال آموزش هنر در تبریز رونمایی شد.

گفتنی است، به گواه تاریخ، تبریز دومین شهر ایران بعد از تهران است که در سال ١٢٩٧ شمسی یعنی هفت سال بعد از تهران مدرسه صنایع مستظرفه در آن تاسیس و از همان سال آموزش آکادمیک نقاشی در آن آغاز شده است. با تاسیس اداره‌کل هنرهای زیبای کشور در سال ١٣٢٩ هنرستان‌های هنرهای زیبا در کشور شکل گرفت و در سال ١٣٣٦ آموزش‌های پیشین در قالب هنرستان هنرهای زیبای میرک تثبیت شد. 

به فراخور این ریشه تاریخی و علاقمندی خانواده‌ها به فراگیری فرهنگ و هنر از سال ١٣٧٨ هنرستان هنرهای زیبای کوثر نیز هنرجو پذیرفت و هنرستان‌های هنرهای زیبا تبریز (میرک، اقبال آذر و کوثر) وارث یکصد سال آموزش هنر در این شهر هستند. 

جدای از این پیشینه در دوره انقلاب، این هنرستان‌ها دارای امتیازات ویژه‌ای بودند که آنها را از هنرستان‌های سایر شهرهای کشور متمایز ساخته‌اند؛ تنوع رشته‌های تحصیلی گروه هنر (نقاشی، گرافیک، موسیقی، نوازندگی موسیقی ایران و جهان، سینما و نمایش) ، تنوع جنسیتی (پسرانه، دخترانه)، کادر آموزشی مناسب،  منابع مالی مشخص، مدیریت کلان زیر نظر یک اداره‌کل، مکان فیزیکی و... از مزیت‌های آنهاست، تا این عوامل دست به دست هم داده و هر ساله شاهد بروز استعدادهای در خور تحسین و پذیرش دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، موفقیت در فستیوال‌ها و جشنواره‌های ملّی و بین‌المللی از سوی هنرجویان آنها باشیم. 

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول