اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

جزئیات برچیده شدن مدارس خشت و گلی و جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور به تشریح جزئیات برچیده شدن مدارس خشت و گلی و جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس پرداخت.

جزئیات برچیده شدن مدارس خشت و گلی و جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست خبری اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور، موضوع جمع‌آوری بخاری‌های نفتی برای مدارسی که زیرساخت‌های لازم را دارند ولی هنوز از بخاری نفتی استفاده‌ می‌کنند از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بخشی از کارها انجام شده است و بخشی نیز باقی مانده است که تلاش داریم تا قبل از شروع سال تحصیلی جاری به اتمام برسانیم.

ورناصری درباره مدارس خشت و گلی گفت: مدارس خشت و گلی در اکثر استان‌ها در سطح کشور وجود داشت که هنوز هم دانش‌آموزان برخی مناطق در این مدارس حضور دارند. 

ورناصری ادامه داد: تاکید می‌کنم مدارسی که دارای علمک گاز هستند و لوله‌کشی گاز به مدرسه آنها رسیده، بخاری نفتی‌شان جمع می‌شود. برخی از استان‌های ما هم مانند هرمزگان، بوشهر، یزد، همدان، خراسان شمالی، البرز و استان تهران هیچ‌گونه بخاری نفتی جهت گرمایش کلاس‌هایمان نداریم. ان‌شاءالله در با شروع سال تحصیلی با بخاری‌های نفتی خداحافظی خواهیم کرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد شرایط استان‌های سیل‌زده نیز اظهار داشت: در استان‌های سیل‌زده ازجمله لرستان و خوزستان از ابتدای سال 98 مدارسی که علمک گاز دارند، بخاری‌های نفتی‌شان تا شروع سال تحصیلی جمع‌آوری خواهد شد.

قربانیان مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان در ادامه این جلسه در پاسخ به این سوال که وضعیت مدارس خشتی و گلی در استان شما به چه صورت است، گفت: در استان خوزستان 170 مدرسه خشتی و گلی موجود بوده که در حال حاضر این مدارس جمع‌آوری شده است.

وی افزود: در بیش از 1000 کلاس درس بخاری نفتی داشتیم که با توجه به تامین اعتبار تا قبل از شروع سال تحصیلی مدارسی که علمک گاز دارند انجام خواهد شد.

ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پاسخ به این سوال که اولویت اصلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز در استان‌ها چه می‌باشد، گفت: برنامه اصلی ما که مدت زمان بیشتری هم می‌طلبد برچیدن تمام بخاری‌های نفتی کشور است، اما اولویت ما مدارسی هستند که علمک گاز دارند؛ در گام دوم به سراغ مدارسی می‌رویم که گاز یا برق ندارند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برخی از مدارس ما سیستم بخاری نفتی استفاده می‌کنند. اما بخاری‌‌های نفتی که استفاده می‌کنند استاندارد است و استانداردهای لازم را فعلا دارند. بخاری‌های این مدارس از نوع بخاری‌های نفتی کاربراتوری هستند.

ورناصری در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پاسخ به این سوال که چه تعداد بخاری نفتی می‌ماند که سیستم گرمایشی آنها استاندارد شود، گفت: آمارهای ما روزانه در حال تغییر هستند، آخرین پایشی که انجام دادیم تعداد کل بخاری‌های نفتی در سطح کشور حدود 57 هزار بخاری نفتی بود که تا الان 24 هزار عدد از آنها را جمع‌آوری کردیم و تا شروع مهرماه و سال تحصیلی هم ادامه می‌یابد. تا زمانی گاز وارد مدارس شود، این طرح ادامه خواهد داشت.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینکه اولویت اول و گام اول ما برچیدن مدارس خشتی و گلی بوده شد، اضافه کرد: اولویت بعدی ما برچیدن مدارس سنگی و چوبی است که در استان‌های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و ایلام وجود دارند و گام دوم ما برچیدن این مدارس غیراستاندارد است.

وی در پاسخ به این سوال که اعلام شده که تا شروع سال تحصیلی جدید تمام بخاری‌های نفتی سراسر کشور جمع می‌شوند، آیا این صحبت جنبه تبلیغاتی دارد و اینکه 160 مدرسه خشتی و گلی که در استان سیستان و بلوچستان دارید چطور تا اول مهر می‌خواهید آنها را استاندارد و نوسازی کنید گفت:‌ در مورد مدارس خشتی و گلی برخی مدارس را ما 60 روزه ساختیم، رویکرد بعدی ما جمع‌آوری مدارس کانکسی است و سعی داریم با استانداردهای روز کشور بسازیم.

ورناصری افزود: حدود 400 کلاس درس با احتساب استان سیستان و بلوچستان باقی مانده که بحث نوسازی آنها را از ابتدای سال 98 شروع کردیم و ان‌شاءالله تا قبل از شروع سال تحصیلی 99-98 مدارس خشتی و گلی نداریم.

وی افزود: در مورد مدارس خشتی و گلی استان سیستان و بلوچستان هم باید بگویم صعب‌العبور بودن بعضی از مناطق، نبود جاده و کمبود امکانات ازجمله دلایل وجود این مدارس است که سعی می‌کنیم آنها را هرچه زودتر تعیین تکلیف کنیم.

در ادامه رضا سرحدی‌نیا جلسه مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه نصف مدارس خشتی و گلی کشور در استان سیستان و بلوچستان بوده و همین‌طور مدارس سنگی. ما تعداد 68 پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با 167کلاس درس به صورت خشتی و گلی مانده که در حال حاضر 31 کلاس درس در حال نوسازی است.

وی گفت: می‌خواهیم از سنتی‌‌سازی مدارس اجتناب کنیم و به صنعتی‌سازی مدارس برسیم که اولین آیتم مدارس صنعتی جاده دسترسی است.

سرحدی‌نیا گفت: در استان سیستان و بلوچستان تعداد 19 کلاس درس فاقد جاده دسترسی هستند و بعضی نیز در مناطق صعب‌العبور قرار دارند. سعی ما این است تا در سال تحصیلی 99-98 مدارس خشتی و گلی را جمع کنیم.

محمدرضا حیدری مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان لرستان با ارائه آماری از تعداد موجود مدارس خشتی و گلی و وضعیت بخاری‌های نفتی در این استان گفت: به لطف خدا در استان تمام مدارس خشتی و گلی جمع‌آوری شد و سایر مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی دارند، مقاوم‌سازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در 12 فروردین ماه امسال در استان لرستان سیل عظیمی حادث شد و تفاوت سیل لرستان با استان گلستان این بود که در استان گلستان آب‌گرفتگی بود، اما سیل بیشترین خسارات را به استان لرستان وارد کرد.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان لرستان اظهار داشت: در استان لرستان تعداد 423 فضا تخریب شدند که از این تعداد 113 فضا قابل نوسازی نیست و تخریبی هستند و 310 فضا نیاز به تعمیرات و نوسازی دارند و در کل حدودا به 179 فضا برای تجهیزات نیاز داریم.

حیدری با بیان اینکه تاکنون بیشت از 540 میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان توسط خیرین جمع‌آوری شده، بیان کرد:‌ در منابع دولتی نزدیک به 19 پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کردیم، ضمن اینکه تا الان 26 پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعمیراتی داریم و سعی ما این است که دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را با کمترین مشکل آغاز کنند.

وی افزود: بیشتر روستاهای استان به علت شدت سیل، حریم رودخانه شدند و همین امر باعث شد که ما فعلا نتوانیم حریم‌یابی فضای آموزشی داشته باشیم و بنا بر این شد تا به صورت موقت از کلاس‌های پیش‌ساخته استفاده کنیم؛ تاکنون یک مقدار تجهیزات آموزشی آماده کردیم و ان‌شاءالله  تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید بتوانیم مابقی امکانات و تجهیزات آموزشی را فراهم کنیم.

مرزبان نظری مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان کرمانشاه در ادامه جلسه با بیان اینکه آمار اقدامات صورت‌گرفته در حوزه فضای آموزشی در استان کرمانشاه گفت: در زلزله آبان‌ماه سال 96 تعداد 78 مدرسه با 415 کلاس درس آسیب دیدند. تاکنون 205 مدرسه تامین اعتبار شده، 190 مدرسه شروع به بازسازی کردند. 93 مدرسه هم تحویل داده شده است. ضمن اینکه از 25 مدرسه شهری با کمک سازمان نوسازی مدارس و استان معین 12 مدرسه آماده شده است.

وی گفت: با همت خیرین به جای 78 مدرسه تفاهم‌نامه 205 مدرسه امضا شده است.

ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پایان این نشست با بیان اینکه در به دلیل مهاجر پذیر بودن استان تهران بیش از 2 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دانش‌آموز داریم، ضمن اینکه ما در اکثر شهرستان‌های اطراف تهران تا 10 درصد افزایش دانش‌آموز داشته‌ایم.

وی گفت: به دلیل قدمت شهر تهران و فرسودگی برخی مناطق این استان بالطبع برخی مدارس هم فرسوده شده‌اند و سرعت ساخت و ساز فضای آموزشی همپای دانش‌آموزان استان و شهرستان‌های تهران نیست و به ناچار تراکم دانش‌آموزی زیاد می‌شود.

ورناصری در پایان گفت: در سطح استان تهران حدود 60 هزار کلاس درس و حدود 6 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فضای آموزشی داریم. شاید بیش از 800 فضای آموزشی عمرشان زیاد است و نیاز به بازسازی دارند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول