اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

با فرزندی که سگ خانگی می‌خوا‌هد چه باید کرد؟

از دغدغه‌های والدین در سال‌های اخیر و این روزها، ظهور پدیده همزیستی با حیواناتی مانند «سگ» است که حتی در سنین پایین نیز تمایل به آن وجود دارد.

با فرزندی که سگ خانگی می‌خوا‌هد چه باید کرد؟

مجله فارس پلاس اصفهان؛ دستگاه‌های تبلیغاتی شرق و غرب در راستای پیشبرد اهداف سیاسی و حفظ سلطه خود در منطقه و جهان، به این نتیجه رسیده‌اند که باید با راه‌اندازی جنگ فرهنگی، انقلاب اسلامی را زمین‌گیر کنند.

یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی، ترویج سبک زندگی غربی است که بر اصل انسان‌محوری پایه‌گذاری شده است، از دغدغه‌های والدین در سال‌های اخیر و این روزها، ظهور پدیده همزیستی با حیواناتی مانند «سگ» است که حتی در سنین پایین نیز تمایل به آن وجود دارد.

فراغت وقت و تجرد، عاملی برای گرایش افراد به هم‌زیستی با حیوانات

حال باید دید اگر کودکی از پدر یا مادر خود درخواست خرید حیوانی مانند سگ را برای نگهداری در خانه داشت چه باید کرد؟ در برخورد با این مسئله، چه راه‌کارهایی به والدین توصیه می‌شود؟ چه رفتاری با چنین افرادی باید داشت؟

حجت‌الاسلام جواد حیدری در گفت‌وگو با فارس در خصوص حضور حیوانات در منازل اظهار کرد: قبل از هر اقدامی باید دلیل و علت رفتار و گرایش افراد به‌خصوص فرزندان را به این مسأله کشف کرد و سپس اقداماتی متناسب انجام داد، گاهی این نوع از رفتارها واکنشی به رفتارها و عقاید والدین است خواه آنکه والدین در امور مذهبی خود سخت‌گیر و اهل وسواس باشند یا آنکه این‌گونه نباشند لکن فرزند جوانشان را نمی‌توانند در اعتقادات خود همراه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: علت دیگر این گرایش در جوانان، ارتباط فرزند ما با دوستانی است که اهل نگهداری حیواناتی ازجمله سگ هستند و لذا در طی این رابطه او را نیز به این کار تشویق می‌کنند البته مجردی، فراغت وقت و نداشتنِ مسئولیت زندگی مشترک از دیگر دلایل محتملی است که باعث می‌شود فرد به هر نوع سرگرمی (صحیح یا غلط) پناه ببرد، در کنار همه موارد مذکور، علاقه به حیوانات و تربیت و حتی کسب درآمد آن‌ها نیز ازجمله علل مهم به شمار می‌آید.

فرزندان تمایلی به پذیرش استدلال والدین ندارند

وی در ادامه خطاب به والدینی که فرزندانشان علاقه‌مند به مسأله نگهداری حیوانات همچون سگ در منزل هستند، گفت: خانواده‌ها به‌خصوص پدر و مادرها باید از جروبحث نسبت به این موضوع و حتی مباحثه‌های علمی خودداری کنید چراکه اگر فرزندانشان قصد داشتند استدلال‌های آن‌ها را قبول کند تا الان این اتفاق افتاده بود.

حیدری تأکید داشت: والدین ترجیحاً از فرزندانشان بخواهند که در این زمینه با افراد کارشناس صحبت کند زیرا معمولاً فرزندان در مواردی که نظرشان و علایقشان با خواستِ والدین مخالف است به‌راحتی زیر بار حق نمی‌روند گویا تصور می‌کنند که والدین به خاطر مصلحت‌اندیشی خودشان این صحبت‌ها را دارند اما زمانی که یک فرد غریبه همان استدلال والدین را بیان می‌کند، راحت‌تر می‌پذیرند.

مدیر گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو در ادامه ابراز داشت: بیکاری و نداشتنِ دغدغه‌های اصیل، جوان را به سمت‌وسوی مسائلی سوق می‌دهد که حتی ممکن است در آینده خودش اظهار پشیمانی کند و حسرت وقتِ ازدست‌رفته را بخورد، بر این اساس خانواده‌های باید به‌جای اصرار و نصیحت در این موضوع، سعی در ایجاد اشتغال و فراهم کردن بسترهای لازم برای داشتنِ سرگرمی‌های مفید برای او داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت ازدواج جوانان متذکر شد: خانواده‌ها باید موضوع ازدواج جوانان را جدی بگیرید چراکه انجام یک ازدواج موفق و به دوش گرفتنِ تعهدات و مسئولیت‌های واقعی، به زندگی جوان جهت می‌دهد و وقت او را پر می‌کند تا جایی که علایقش تغییر کرده و یا فرصت کافی برای رسیدگی به برخی علایق دوران مجردی را پیدا نمی‌کند.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر والدین احتمال می‌دهند گرایش فرزندانشان به نگهداری حیوانات در منزل از سر علاقه است، سعی کنند به‌جای ایستادگی و مقاومت در برابر آن‌ها، این علاقه را به سمت سرگرمی و پرورش حیوانات و پرنده‌های دیگر جهت دهند، مثلاً به او بگویند که اگر به‌جای سگ از سایر پرندگان مانند کبوتر، قناری و ... استفاده کنی هم قول همکاری مالی به تو می‌دهیم و هم فضای لازم در اختیارت قرار می‌گیرد.

تأمین و انتخاب مکان برای حیوانات بر عهده والدین است

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اضافه کرد: نهایتاً اگر خانواده‌ها به هیچ راهکاری دست نیافتند، ضمن بروز ناراحتی خود در برابر فرزندشان، می‌توانید با قاطعیت به او اعلام کنند، اکنون‌که می‌خواهد سگ و امثالهم را به خانه و محل زندگی بیاورد، محل نگهداری‌اش را والدین تعیین کنند و سپس مکانی مانند پشت‌بام که خارج از محل زندگی است در اختیارش قرار دهند و مطمئن باشند اگر رابطه خوبی به لحاظ صمیمیت با فرزندتان داشته باشند، بعد از مدتی که حس و اشتیاقش اقناع شد و ناراحتی و دلخوری شمارا دید، دست از این کار برخواهد داشت، لذا باید والدین مراقب باشند تا با رفتارشان او را در برابر اعتقادات خود قرار ندهند و حس لجبازی‌شان را تحریک نکنند.

وی در پایان متذکر شد: برخی از این اعمال به خاطر جلب‌توجه و نشان دادن اقتدار خود و یا به‌نوعی انتقاد از وضع موجود در خانواده است که با بهانه‌هایی مانند نگهداری سگ و هر آنچه باعث اذیت والدین می‌شود انجام می‌پذیرد که با برخوردهای محبت‌آمیز والدین به‌صورت لفظی و عملی تا حد زیادی قابل‌کنترل است.

انتهای پیام/63106/م30/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول