اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

یک قلاده پلنگ در خراسان رضوی زنده‌گیری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، از پایان موفقیت‌آمیز عملیات بیهوشی و زنده‌گیری یک قلاده پلنگ در این استان خبر داد.

یک قلاده پلنگ در خراسان رضوی زنده‌گیری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی با اعلام این خبر اظهار داشت: در پی حملات متعدد یک قلاده پلنگ به سگ‌های گله‌دامداران در روستای ارباب در کلاته چنار واقع در حاشیه پارک ملی تندوره، بلافاصله تیم درمانی و نجات برای زنده‌گیری این پلنگ به‌ منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه پروژه بیهوشی به کمک بلو پایپ و زنده‌گیری این پلنگ نر 5 ساله که اقدامی بی‌نظیر در سطح کشور است با موفقیت انجام شد، ادامه داد: خوشبختانه این سومین پلنگی است که ظرف یک سال گذشته از سوی تیم درمانی نجات حیات وحش استان وارد فرآیند درمانی می‌شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: آثار زخم روی بدن این پلنگ و به‌خصوص عفونت‌های ناشی از محل فرورفتگی دندان نیش بر قسمت‌هایی از بدن این حیوان، گواه بر نزاع و درگیری با گراز بود و به‌ نظر می‌رسد، پس از مصدومیت ناشی از این نزاع، پلنگ توان لازم را برای شکار در زیستگاه اصلی نداشته است و به‌ ناچار به روستای حاشیه منطقه پناه آورده است.

همتی با ابراز خرسندی از اینکه روستاییان و بومیان منطقه با وجود متحمل شدن خسارت‌ از آسیب رساندن به این گونه ارزشمند خودداری کرده و مراتب را به‌ حفاظت محیط زیست استان اطلاع داده‌اند، اظهار کرد: این برخورد از سوی اهالی این روستای مرزی، گواه بر اثربخشی دوره‌های آموزشی زیست محیطی جوامع محلی بوده است که اهمیت تنوع زیستی و به‌خصوص گونه پرچم پلنگ را طی دوره‌های متمادی یادآور شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به انتقال موفق این پلنگ از درگز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان جهت آغاز مراحل درمانی گفت: دامپزشک این اداره کل، فرمانده یگان حفاظت و مسؤول نظارت بر امور حیات وحش حیات وحش استان در تیم اعزامی با تجهیزات کامل حضور داشتند و پس از پایش منطقه به کمک اهالی روستا، پلنگ با موفقیت بیهوش و از طریق قفس زنده‌گیری به مشهد انتقال یافت.

وی با اشاره به اینکه امروز صبح پلنگ انتقال یافته که دچار ضعف شدید جسمانی است، آماده انتقال به دامپزشکی جهت انجام معاینات لازم است، بیان کرد: پس از آن، این گربه‌سان ارزشمند برای گذراندن دوران نقاهت به باغ وحش مشهد منتقل می‌شود.

انتهای پیام/ 70051/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول