اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

باغ‌های مخلوط؛ میزبان مگس میوه در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران در باغ‌های مرکبات اقدام به کاشت درختان هلو، شلیل، خرمالو ، انجیر و سایر کردند که در واقع باغ مخلوط درست کردند که میزبان خوبی برای ادامه نسل آفت مگس مدیترانه محسوب می‌شود.

باغ‌های مخلوط؛ میزبان مگس میوه در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مازندران استانی کشاورزی است که توانسته در بحث تولید میوه‌ به استانی سرآمد تبدیل شود اما مگس مدیترانه که در سال‌های اخیر به آفتی نام آشنا برای باغداران تبدیل شده می‌تواند موجب پوسیدگی میوه و حتی ریزش محصولات شود.

موضوعی که خیلی جالب توجه است همه ساله با برداشت مرکبات نام آفت مگس مدیترانه شنیده می‌شد اما امسال با برداشت محصولات تابستانی از جمله هلو و شلیل و سایر نام این آفت و خسارات آن شنیده شده که باغداران را نسبت به آینده تولید نگران کرده است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته مسؤولان دلیل شیوع این آفت را آن هم در این زمان از سال باغ‌های مخلوط اعلام کردند چرا که باغداران باغ‌های خود را به کاشت انواع درختان از جمله هلو، شلیل، خرمالو، انجیر، مرکبات و سایر اختصاص دادند که این موضوع شرایط ادامه نسل را برای این آفت بیشتر فراهم می‌کند.

به گفته مسؤولان میوه‌های رسیده و یا میوه‌های پوسیده پای درختان بهترین میزبان آفت مگس مدیترانه محسوب می‌شوند که باتوجه به فرا رسیدن برداشت محصولات مرکبات از ماه آینده این موضوع کشاورزان را نسبت به آینده تولید نگران کرده است.

افزایش مگس میوه در شرق مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: بحث آفت مگس مدیترانه یکی از مسائل مهم و نگرانی‌های باغداران مازندران محسوب می‌شود که از دلایل اصلی آن که این روزها شاهد آن هستیم تراکم این آفت است.

عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به اینکه فراوانی آفت مگس مدیترانه در شرق مازندران بیشتر از غرب استان است، افزود: تعداد بالای آن در برخی از مناطق مازندران نگران‌کننده است که در این زمینه بحث استفاده از تله‌های فرمونی، محلول‌پاشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی را در دستور کار قرار دادیم.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند که امیدواریم با هماهنگی بیشتر و اقدامات جهاد کشاورزی بتوانیم این ماموریت را انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مگس میوه به‌دلیل افزایش میزبان‌ در شهرهای مرکزی و شرق استان افزایش یافته است.

شهیدی‌فر ادامه داد: باغداران در باغ‌های مرکبات اقدام به کاشت درختان هلو، شلیل، خرمالو ، انجیر و سایر کردند که در واقع باغ مخلوط درست کردند که میزبان خوبی برای ادامه نسل آفت مگس مدیترانه محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر کنترل میزبانان حد واسط در باغ‌های مازندران، خاطرنشان کرد: متاسفانه ساختاری در این زمینه نداریم و باید سایر درختان را گوشه‌ای از باغ‌ها مدیریت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به انجام عملیات سم‌پاشی،هرس و جمع‌آوری میوه‌های درخت در زمان مناسب، تصریح کرد: بحث برداشت علف‌های هرز و جمع‌آوری میوه‌های زیردرخت نیز باید در دستور کار قرار دارد.

این مسؤول گفت: باتوجه به حضور به‌موقع کارشناسان کشاورزی امیدواریم بحث آفت مگس مدیترانه در باغ‌های مازندران مدیریت شود البته لازم است در این زمینه باغداران نیز نسبت به سرکشب باغ‌های خود اقدام کنند.

لزوم اقدام جهادی برای مقابله با مهمانان مزاحم

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مازندران میزبان بسیار خوبی برای این آفت بوده و در طول چندین ماه محصولاتی از جمله هلو، شلیل، انجیر، انگور، خرمالو، نارنگی و پرتقال میزبانان خوبی در دوره‌های مخالف هستند.

محمدرضا شعبانی با تأکید بر اینکه مسؤولان باید اقدام ویژه و جهادی کنند، خاطرنشان کرد: این آفت می‌تواند خسارت بسیار بزرگی به محصولات وارد کند تنها در بخش باغی نیست بلکه محصولات زراعی را شامل می‌شود.

وی هشدار داد: اگر اقدام به‌موقع در جلوگیری از این آفت صورت نگیرد در بخش صادرات انبارداری و ذخیره‌سازی نیز دچار مشکل خواهیم شد.

وارداتی بودن اقلام و تجهیزات کنترل مگس میوه

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران نیز در این باره گفت: ضرورت دارد با توجه به وضعیت فعلی مگس میوه در باغات، انسجام بین دستگاهی ایجاد شود؛ چرا که این کنترل آفت برای همه کشور بسیار حایز اهمیت است. 

عبدالرحمان زاغی افزود: مگس میوه می‌تواند به هر میوه نرسیده هم خسارت وارد کند به گونه‌ای که هر مگس ماده روزانه 1 تا 30 عدد تخم و در شرایط مناسب به طور متوسط 300 و حداکثر هزار عدد تخم‌گذاری می‌کند.

وی وارداتی بودن اقلام و تجهیزات کنترل مگس میوه، عدم برداشت به موقع و کامل میوه‌های رسیده توسط باغدار، وجود میزبان‌های متعدد و متنوع در طول سال در باغات و خانه‌سراها، وجود خانه سراها و ویلاها در برخی از باغاتی که امکان ورود به آنها وجود ندارد و یا صاحبان آنها عملیات کنترل مگس میوه را انجام نمی‌دهند را از چالش‌های مگس میوه مدیترانه‌ای عنوان کرد.

به گزارش فارس، باتوجه به اعلام به‌موقع امیدواریم مسؤولان در کنار باغداران از شیوع بیشتر این آفت در باغ‌های مازندران پیشگیری کنند.

انتهای پیام/86034/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول