اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

گوشی‌های هوشمند، بیماری‌های گیاهان را تشخیص می‌دهند

محققان به تازگی دستگاهی را ارائه کردند که با اتصال به گوشی‌های هوشمند می‌تواند بیماری‌های گیاهان را تشخیص دهد.

گوشی‌های هوشمند، بیماری‌های گیاهان را تشخیص می‌دهند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محصولات گیاهی به هنگام تنفس از طریق منافذ موجود بر روی برگ‌هایشان، مجموعه‌ای از ترکیبات آلی فرار را به هوا آزاد می‌کنند.

براساس گزارش «نیواطلس»، اکنون محققان دستگاه جدیدی را ارائه کردند که با اتصال به گوشی‌های هوشمند می‌تواند این مواد شیمیایی را در مدت چند دقیقه تجزیه و تحلیل و بیماری‌های گیاهان را تشخیص دهد.

از آنجایی که برخی از این ترکیبات آلی فرار با بیماری‌های خاصی مرتبط هستند، دستگاه جدید با خوانش این ترکیبات، می‌تواند بیماری‌ها را تشخیص دهد.

طبق این گزارش، این دستگاه جدید توسط دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی ارائه و به گونه‌ای طراحی شده که در بالای لنز دوربین گوشی‌های هوشمند قرار می‌ گیرد.

کشاورزان برای شروع کار با این دستگاه، باید برگی از گیاه مورد نظر را به مدت 15 دقیقه در لوله آزمایشی قرار دهند و در آن را ببندند. 15 دقیقه بهترین زمان برای آزاد شدن ترکیبات آلی فرار گیاهان است.

سپس آنها باید در محفظه را باز کرده و لوله پلاستیکی نازکی را در آن قرار دهند تا مجموعه‌ای از گازهای شیمیایی انباشته شده در لوله آزمایش را به محفظه هوای داخل  دستگاه منتقل شود.

داخل این محفظه یک نواری از کاغذ تست وجود دارد که حاوی نقاط واکنش‌گری است که به هنگام قرار گرفتن در معرض ترکیبات آ‌لی فرار تغییر رنگ می‌دهند. دوربین گوشی نیز تصاویری از این لکه‌ها را به نمایش می‌گذارد و کشاورزان با تحلیل این رنگ‌ها متوجه بیماری گیاهان می‌شوند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول